Name ship: CRIJNSSEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 283
Date Laid Down:
Launch Date: 1918-10-03
Delivery Date: 1918-11-08
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, IJsselmonde, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 0
Speed in knots: 12.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 4321.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2684.00 Net tonnage
Deadweight: 3573.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 190000 Cubic Feet
Bale: 176000 Cubic Feet
 
Length 1: 342.80 Feet (British) Registered
Beam: 47.70 Feet (British) Registered
Depth: 24.40 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
64 24 24 0 0 112
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-11-08 CRIJNSSEN
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLAG
Additional info:

Date/Name Ship 1927-01-31 CRIJNSSEN
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLAG
Additional info: In 1934: PDMV

Ship Events Data

1919-00-00: Op stapel gezet als ‘PRINS MAURITS’, doch al vóór tewaterlating verdoopt.

1927-03-14: Op 14.03.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 391 Z AMST 1927

1942-06-07: Final Fate: Op 7 juni 1942 vertrok de ‘CRIJNSSEN’ met passagiers, doch overigens in ballast van Curaçao naar New Orleans. Op deze reis werd zij op 10 juni 1942 in de Caraïbische Zee, ten zuiden van Yucatan Channel, in positie 18°14’NB. en 85°11’WL., getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot ‘U.504’. De ‘CRIJNSSEN’ zonk en ging verloren, waarbij één persoon het leven verloor.

Het s.s. CRIJNSSEN toebehoende aan de Kon. Ned. Stoomboot Mij. N.V. te Amsterdam, vertrok op 7 Juni 1942 van Curacao naar New Orleans. Buiten de 66 man equipage waren er 27 passagiers aan boord. Een paar dagen na vertrek, de 10e Juni te 18.35 uur op 18.14.N.Br en 85.11.W.Lgt werd de Crijnssen midscheeps getorpedeerd. De machines werden onmiddellijk gestopt en daar het zich liet aanzien dat de Crijnssen spoedig zou zinken, werden orders gegeven het schip te verlaten. Passagiers en bemanning namen plaats in 4 reddingboten. De gezagvoeder heeft daarna nog met drie man door het schip gelopen om zich te overtuigen dat geen mensen waren achter gebleven, waarna zij zich op een reddingvlot van het schip verwijderden. De redding-boten merkten het vlot niet op, niettegenstaande lichtsignalen werden gegeven. De volgende avond werden deze 4 man door een tanker opgepikt en 15 Juni te Aruba aan land gezet. Later werd bekend dat van de Crijnssen 49 man te Cristobal aan wal gezet waren en 39 man in een Mexicaanse haven. De West Indische matroos J.C.Coffi moet geacht worden zijn leven bij de ramp te hebben verloren.

Ship Masters Data

Images


Description: Crijnssen 1918
Made By: © Lindenborn, M. (Marien)
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De CRIJNSSEN, voor verbouwing, liggend te Willemstad
Image type: Photo
Sources