Name ship: CUMULUS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5082950
Nat. Official Number: 1190 Z HAARL 1957
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: J.E. Verharen, Scheepswerf 'De Rietpol', Spaarndam, Netherlands
Yardnumber: 16
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-12-21
Delivery Date: 1958-04-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM no. 3030/14 Type (320x480)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 237.00 Net tonnage
Deadweight: 510.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27750 Cubic Feet
Bale: 26100 Cubic Feet
 
Length 1: 50.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.84 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.79 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.79 Meters Depth, moulded
Draught: 2.97 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1994-03-00: Omgebouwd tot veetransportschip.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-12-09 CUMULUS
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Cumulus', Groningen, Netherlands
Shareholder: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno', Harmannus Doornbos, Herman Bernard Reitsema, Harm Drost, Johannes Roelof Smit, Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDMV
Additional info: Resp. 1/4, 1/8, 1/4, 1/4 en 1/8 deel.

Date/Name Ship 1976-01-30 CUMULUS
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDMV
Additional info:

Date/Name Ship 1976-08-19 CUMULUS I
Manager: Edwin Piepro Abela, Panama, Panama R.P.
Owner: Edwin Piepro Abela, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1977-05-00 LEROS IV
Manager: Anemis Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Owner: Anemis Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1978-09-00 HALA
Manager: Anemis Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Owner: Anemis Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1980-02-00 TAREK F
Manager: Ali Hassan Farran, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Ali Hassan Farran, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODGN
Additional info:

Date/Name Ship 1980-03-00 RACHED
Manager: Bastion Shipping Co., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Bastion Shipping Co., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODGN
Additional info:

Date/Name Ship 1980-06-00 RACHED
Manager: Ali Hassan Farran, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Ali Hassan Farran, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODGN
Additional info:

Date/Name Ship 1980-11-00 RACHED
Manager: Battoul Magnich, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Battoul Magnich, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODGN
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 FAHEL
Manager: Moustafa Abdalla Fahl, Lattakia, Syria
Owner: Moustafa Abdalla Fahl, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKDB
Additional info:

Date/Name Ship 2002-00-00 FAHAL
Manager: Moustafa Abdalla Fahl, Tartous, Syria
Owner: Moustafa Abdalla Fahl, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKDB
Additional info:

Date/Name Ship 2003-00-00 FAHAL
Manager: Moustafa Abdalla Fahl, Lattakia, Syria
Owner: Moustafa Abdalla Fahl, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKDB
Additional info:

Ship Events Data

1957-12-12: Op 12-12-1957 als "CUMULUS", bouwno. 16 Handel- en Scheepsbouwmij. Kramer & Booy N.V. te Spaarndam, zijnde een stalen motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Spaarndam, door E. Konijn, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 1190 Z HAARL 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in voorschot kampanje, 13.30 m. uit hekplaat, -- m. uit de lengteas en 1.63 m. uit dek.

1957-12-21: Het casco werd op 21-12-1957 te water gelaten bij Scheepswerf De Rietpol in Spaarndam (Bnr. 16) Het werd afgebouwd bij Scheepswerf Kramer & Booy in Kootstertille.

1958-04-03: Leeuwarder courant 03-04-1958: Nieuwe kustvaarder in Friesland afgebouwd. Gisteren arriveerde in de haven van Harlingen het 510 d.w. metende Nederlandse motorschip Cumulus. Het casco van deze nieuwe kustvaarder werd gebouwd bij de scheepswerf „De Rietpol" te Spaarndam en bij de zusterwerf van Kramer en Booy te Kootstertille afgebouwd. Het schip is gebouwd voor rekening van rederij Gruno te Groningen, in de machinekamer staat een 500 pk motor opgesteld.

1958-04-04: NvhN 04-04-1958: Proefvaart m.s. Cumulus. Op de Waddenzee heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkust- vaartuig Cumulus, dat bij de Handel- en Scheepsbouw Maatschappij Kramer & Booy werd gebouwd voor rekening van de Scheepvaart Maatschappij Gruno te Groningen. Het casco werd gebouwd bij de werf in Spaarndam. terwijl de afbouw geschiedde bij de werf in Kootstertille (Fr.). De Cumulus (bouwno. 16) is van het gladdektype, meet 398.74 brt (236.76 nrt) en heeft een dw van 510 ton. De afmetingen zijn als volgt: lengte o.a. 49.70 m, lengte tussen de loodüjnen 45.10 m, breedte 7.75 m en holte 3.25 m. De beladen diepgang is 2.10 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 101 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van elk 16 pk opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat. De Cumulus is een zusterschip van het onlangs door genoemde werf afgeleverde m.s. Andromeda.

1959-04-00: Op 22-04-1959, komende van Rotterdam, bij Wexford aan de grond gelopen. Kwam dezelfde dag met eigen middelen weer vrij.

1967-11-28: Amigoe di Curacao 28-11-1967: Cumulus eerste maal op Curacao. Willemstad — Een kleine groep personen is gistermiddag vermoedelijk getuige geweest van een novum in de geschiedenis van de Nederlandse kustvaart: een cocktail- Party aan boord van een kustvaarder ter gelegenheid van het feit dat het schip een bepaalde haven voor de eerste maal aandoet. Cocktails zijn in de kustvaart geen dagelijks werk. Maar kapitein Reitsema van de Cumulus dacht er blijkbaar anders over. De Cumulus verricht ten aanzien van de Nederlandse Antillen een geheel nieuwe funktie, waar een deel van de handel toch wel verheugd over is. De notedop, die acht maanden geleden vanuit Nederland de oceaan overstak om in het Caribische gebied te gaan opereren, deed gisteren voor de eerste maal (afgezien van een reparatiebezoek eerder dit jaar) Curacao aan met aan boord een lading, die voor het overgrote deel bestond uit funchi, tarwe, conserven en kippevoer, aangevoerd uit Puerto Rico. Hierdoor is het mogelijk geworden de c.i.f.-prijs van de goederen lager te houden dan bij aanvoer van het vaste land van de V.S. Het kleine schip voorziet wat dit betreft in een behoefte.

1967-12-19: Amigoe di Curacao 19-12-1967: AHU dreigde werk neer te leggen. Vechtpartij a/b schip. Willemstad— Aan boord van de kustvaarder Cumulus deed zich gisteravond een vechtpartij voor tussen twee opvarenden, waarbij een van hen een kaakfractuur opliep. Hij is in het hospitaal opgenomen. De dader kreeg een procesverbaal aangezegd. Tijdens de persconferentie vanmorgen deelde de woordvoerder van de politie mee, dat de vechtpartij plaats had rond kwart voor acht. Het slachtoffer zou, aldus de verklaringen, de gewoonte gehad hebben de dader telkens te sarren en hem tegen de ribben te porren. Vóórdat de politie in deze zaak ingeschakeld werd, aldus een mededeling van een woordvoerder van de Algemene Haven Unie (AHU), had het er naar uitgezien dat het werk aan boord van het schip zou worden neergelegd door de havenarbeiders. Dit als gevolg van het feit, dat de kapitein er niet voor voelde de politie in te schakelen. De voorzitter van de AHU, W. (Papa) Godett, stelde zich hierover in verbinding met de kapitein. Deze deelde mee, dat hij dit niet nodig vond, omdat de eventuele onkosten toch vergoed zouden worden. Daarop liet de heer Godett weten, dat als de politie niet binnen vijf minuten zou zijn ingeschakeld, het werk op de Cumulus neergelegd zou worden. De kapitein waarschuwde toen alsnog de havenpolitie, die de zaak in onderzoek nam. Het slachtotter zou een dekknecht zijn, afkomstig van St Kitts, de dader een bootsman, van geboorte een Nederlander.

1977-11-00: Vertrok op 26.11.1977 van Cardiff maar kreeg bij Tenby machineproblemen. Was op 23.12.1977, te gevolge van slecht weer, in nood in St. Brides Bay. Ze was onderweg van Glasgow naar Beirut. Ze werd op 24.12.1077 door de reddingsboot van St. David’s naar Milford Haven geescorteerd.

1981-02-00: Op 27-02-1981 bij het aanbreken van de dag, liggend te Tyr, gezonken door een explosie aan boord. De explosieve stoffen waren aan boord geplaatst. De “Rached” was de eerste schip in 3 jaar die Tyr heeft aan- gedaan. Het was geladen met rijst, aardappelen en knoflook. 19-03-1981 gelicht en naar een droogdok in Beirut gebracht voor reparatie. Op 09-03-1982, liggend te Tyr met een lading rijst, beschoten door een raket en aanzienlijke schade opgelopen. Op 08-11-1982 in zeer slecht weer gestrand in de haven van Tripoli (Lbn).

2012-01-06: Status No Longer updated by (LRF) IHSF (since 06/01/2012)

Ship Masters Data

Images


Description: Cumulus 1958
Image type: Photo
Sources