Name ship: DA COSTA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5083760
Nat. Official Number: 1796 Z GRON 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 1,5 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 155
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-06-02
Delivery Date: 1937-07-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutsche Werke A.G., Kiel, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: D.W.K. Diesel Type (280x420)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 243.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 114.00 Net tonnage
Deadweight: 307.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 15645 Cubic Feet
Bale: 14798 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 35.71 Meters Registered
Beam: 6.59 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.60 Meters Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-07-01 DA COSTA
Manager: H. van der Eb, London, Great Britain
Owner: Hendrik Salomons Szn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDND
Additional info:

Date/Name Ship 1946-00-00 DA COSTA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Salomons Szn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDND
Additional info:

Date/Name Ship 1953-01-15 DA COSTA
Manager: H. Ingemansson P/R, Skillinge, Sweden
Owner: H. Ingemansson P/R, Skillinge, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skillinge / Sweden
Callsign: SGDX
Additional info: 1956 Ahus, 1964 Ystad

Date/Name Ship 1977-12-00 DA COSTA
Manager: Davis Nathaniel Lloyd, Road Bay, Anguilla
Owner: Davis Nathaniel Lloyd, Road Bay, Anguilla
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Bay / Anguilla
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1937-06-02: De Tijd 04-06-1937: Scheepsbouw. Het op de Scheepswerf Gideon te Groningen voor rekening van kapitein H. Salomons te Gasselternijveen gebouwde m.s. DA COSTA, is met goed gevolg te water gelaten. Het schip meet 305 ton d.w. en wordt voorzien van een Deutsche Werkemotor, met een capaciteit van 150 P.K.

1937-06-29: Op 29-06-1937 als DA COSTA, zijnde een motorzeevrachtschip, metende 688.89 m3 bruto inhoud, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hendrik Salomons, schipper te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1796 Z GRON 1937 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek aan S.B. zijde.

1937-07-01: NvhN 02-07-1937: Proefvaart „DA COSTA”. Gisteren vond op de Eems de uitstekend geslaagde proefvaart plaats met het door de Scheepswerf „Gideon" J. Koster Hzn. te Groningen voor rekening van kapitein H. Salomons gebouwde motorzeevrachtschip „Da Costa". Het schip heeft een deadweight van 307 ton en is voorzien van een 150 P.K. Deutsche Werke motor, waarmede op de proefvaart een snelheid werd bereikt van ruim 8 ˝ mijl. Voor de aandrijving van hulp-compressor, hulp-lenspomp en dynamo is in de motorkamer een 10 P.K. Deutz hulpmotor opgesteld. Het schip is voorzien van een mannesmannmast met mannesmann-laadboomen, terwijl het laden en lossen geschiedt met een motorlaadlier met 10 P.K. Deutz motor, waarmede 2i ton kan worden geheven. De inrichting van het schip is zeer modern. De verblijven zijn ruim en zeer geriefelijk ingericht. Een complete electrische lichtinstallatie werd geleyerd door den heer H. G. Eekels te Hoogezand. De bouw geschiedde onder speciaal toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor classificatie groote kustvaart. Het hijschtuig werd geleverd conform de internationale voorschriften voor laad- en losgerei. Na afloop van de proefvaart werd het schip met groote tevredenheid door den kapitein overgenomen. Het neemt in Delfzijl zijn eerste lading, bestemd voor Engeland, in.

1940-05-00: Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog lag het schip in Rouen en is uitgeweken naar Engeland. Op 16 mei 1940 ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Bevrachting door Freight Express Ltd te Londen, later Hannan, Samuel & Co. Ltd, Fowey. Nam, onder Nederlandse vlag, deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië.) Het schip onderhield een pendeldienst tussen grote schepen voor de kust en het Franse Arromanches. De 'Da Costa' was het eerste Nederlandse schip dat na de oorlog de binnenhaven van Vlissingen aandeed met een lading kolen. Na de oorlog terug aan de eigenaar.

1952-12-29: NvhN 29-12-1952: DA COSTA verkocht naar Zweden. Door bemiddeling van het Handelskantoor J. G. Mulder te Groningen is het motorkustvaartuig Da Costa van de heer H. Salomons te Groningen verkocht aan de heer H. Ingemannsson te Skillinge (Zweden). De Da Costa is in 1937 gebouwd bij de Scheepswerf Gideon v.h. J. Koster Hzn. te Groningen. Het schip meet 290 ton d.w.

1986-11-21: Final Fate: In slecht weer, ten gevolge van lekkage, gezonken in pos. 12.43.N. -74.11.W. Ze was onderweg van Maracaibo naar Nassau met een lading van 5334 zakken cement. Ondanks de hulp van de US Coastguard en hun mobiele pompen was het niet mogelijk het schip te behouden. Het zonk om 20.40 uur GMT. De bemanning werd gered en te La Guaira aan land gezet.


Ship Masters Data

Images


Description: Da Costa 1937
Image type: Photo

Description: The Swedish Da Costa leaving Ahus with a full cargo of timber; photo 5 july 1960.
Image type: Photo

Description: De 'Da Costa' onder de Zweedse vlag.
Image type: Photo
Sources