Name ship: DAJAK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1928
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Droogdok Maatschappij 'Soerabaja', Surabaya, Indonesia
Yardnumber: 29
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1928-09-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 140
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Type (210x330)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 174.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 90.00 Net tonnage
Deadweight: 168.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10000 Cubic Feet
 
Length 1: 41.48 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.21 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.16 Meters Depth, moulded
Draught: 1.80 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-09-18 DAJAK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: TBWM
Additional info: 1934 callsign PKOV

Ship Events Data

1928-06-07: Indische Coyrant 07-06-1928: Een tewaterlating. Morgenmiddag, tusschen 12 en 1, zal een klein stoomscheepje, dat geheel op de werf van de Droogdok Mij. alhier, volgens teekening van genoemde maatschappij werd gebouwd, tewater worden gelaten. Het scheepje, dat door de K. P. M. voor de kleine kustvaart bestemd zal worden, heet de DAJAK. Het bezit 150 ton laadvermogen en 190 bruto registertons. Er is een motor van 120 P.K. in gemonteerd, die de schroef laat roteeren. De afmetingen van het scheepje bedragen respectievelijk: lengte 41,60 M., breedte 6,60 M., holte 2,30 M., diepgang 1,80 M. Het werd in 10 maanden tijd afgebouwd.

1928-09-06: Indische Courant 06-09-1928. De „DAJAK" . Wij hebben reeds eerder meegedeeld, dat de Soerabaiasche Droogdok-maatschappij in haar werkplaatsen eenige malen met groot succes kleine stoomertjes op stapel heeft gezet. Zoo werd eenigen tijd geleden, op bestelling van de K. P. M. een klein vrachtscheepje gebouwd, dat den naam kreeg van Dajak. Dit vaartuig zal gebezigd worden om het vrachtverkeer te bedienen tusschen Bengala (op Zuid Sumatra) en Batavia. Met den bouw van het scheepje is men thans gereed gekomen en men zal er Zaterdag a. s. om 8 uur 's morgens een proeftocht in Straat Madoera mee houden. De proefvaart, waarvoor verschillende personen een uitnoodiging ontvingen, zal ongeveer 1½ á 2 uur duren.

1942-03-06: Final Fate: Te Tjilatjap na een Japanse luchtaanval uitgebrand, gebroken en gezonken. In augustus 1945 als wrak teruggevonden in Tjilitjap maar niet meer in dienst genomen.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo
Sources