Name ship: DANIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1965
Classification Register: Norske Veritas (NV)
IMO number: 6517146
Nat. Official Number: 6257 Z AMST 1965
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: One mast
Rig: 1 derrick
Lift Capacity: 5 ton
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Hatlø Verksted A/S, Ulsteinvik, Norway
Yardnumber: 25
Date Laid Down:
Launch Date: 1965-06-10
Delivery Date: 1965-10-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 2413188/6 Type 8MU451AK (320x450) 380 rpm.
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 310.00 Net tonnage
Deadweight: 1215.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 117800 Cubic Feet
Bale: 88300 Cubic Feet
 
Length 1: 75.56 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 71.91 Meters Registered
Beam: 10.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.85 Meters Registered
Draught: 3.76 Meters Registered
 
Configuration Changes

1994-00-00: Omgebouwd tot veetransportschip.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1965-09-16 DANIA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDNG
Additional info:

Date/Name Ship 1973-05-25 DANIA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Nieuwe Kustvaart Maatschappij B.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDNG
Additional info:

Date/Name Ship 1976-11-00 KVIKSHOLM
Manager: Simon Møkster Rederi, Stavanger, Norway
Owner: Simon Møkster Rederi, Stavanger, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavanger / Norway
Callsign: LEBH
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 RODRIGUEZ
Manager: Mascareigne Shipping & Trading Company Ltd., Port Louis, Mauritius
Owner: Mascareigne Shipping & Trading Company Ltd., Port Louis, Mauritius
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Louis / Mauritius
Callsign: 3BEO
Additional info:

Date/Name Ship 1983-09-00 RODRIGUEZ
Manager: Mascareigne Shipping & Trading Company Ltd., Port Louis, Mauritius
Owner: Mascareigne Shipping & Trading Company Ltd., Port Louis, Mauritius
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP4695
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 RODRIGUEZ
Manager: Aris & Co., Port Louis, Mauritius
Owner: Aris & Co., Port Louis, Mauritius
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Louis / Mauritius
Callsign: 3BEO
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 DANIA
Manager: Aris & Co., Port Louis, Mauritius
Owner: Aris & Co., Port Louis, Mauritius
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP4695
Additional info:

Date/Name Ship 1994-00-00 DANIA
Manager: Columbus Inc., San Lorenzo, Honduras
Owner: Columbus Inc., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQLZ8
Additional info:

Date/Name Ship 1997-00-00 DANIA
Manager: Spanfreight Shipping Ltd,
Owner: Eastbourne Maritime Inc., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQLZ8
Additional info:

Ship Events Data

1965-00-00: Schip was besteld door de Götha Line.

1965-10-04: Op 04-10-1965 als DANIA, zijnde een motorschip, metende 1414.03 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 30-08-1965 no. 13675, liggende te Amsterdam, door M.A. Schouwenaar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6257 Z AMST 1965 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand brughuis, 8.70 m. uit de hekplaat, 2.90 m. uit de lengteas, 1.50 m. uit dek.

1965-10-13: Trouw 13-10-1965 (bekort) De Kon. Ned. Stoomboot Mij. heeft met de indienststelling van het m.s. Dania haar oudste dienst, t.w. de sedert haar oprichting in 1856 geëxploiteerde lijndienst Amsterdam Kopenhagen v.V. sterk gerationaliseerd. Het m.s. Danla is nl., evenals het door de KNSM gezamenlijk met de Zweedse rederij Gotha geëxploiteerde m.s. Nerlandla, een zg. pallet schip. * Dit houdt in, dat — in tegenstelling tot de conventionele laadwijze, waarbij het schip met behulp van walkranen van bovenaf wordt beladen — de lading in de Dania wordt geplaatst met behulp van vorkheftrucks, die de vooraf gepalettiseerde lading via zij-openingen, aangebracht in de scheepswand, in het schip rijden. Handkracht komt daarbij niet meer te pas. Meer werk Met dit nieuwe systeem ls niet alleen een belangrijk snellere belading van het schip mogelijk, ook het risico op beschadiging wordt erdoor kleiner. Voor de walorganisatie brengt de nieuwe werkwijze echter meer werk met zich. In de loodsen moet de lading nl. eerst gepalettiseerd — op pallets (laadborden — geplaatst worden. Om een zo groot mogelijk resultaat te bereiken streeft de KNSM naar een vorm van samenwerking met de aflader, waarbij de goederen reeds in de fabriek op de pallets worden geplaatst. Een nadeel voor de reder is dat de gemechaniseerde ladingbehandeling nogal wat verlies aan laadruimte met zich brengt (20 a 30 pet.). Dit, nog afgezien van de hoge aanschafkosten van deze op bijzondere wijze geconstrueerde schepen. Hiertegenover staat echter als voordeel het feit van een vluggere heen- en terugreis van het schip. (Wekelijkse dienst). De lading wordt nl. ongeveer tweemaal zo snel verwerkt als op de conventionele manier en is dientengevolge eerder in de haven van bestemming. Deze tijdwinst betekent een niet onbelangrijke troef ir de toenemende concurrentie met het wegvervoer.

1965-10-13: Trouw 13-10-1965: Lossen en laden zonder handkracht. Scheepvaart tracht ligtijden in havens zoveel mogelijk te bekorten. Het m.s. Dania van de KNSM, in Noorwegen gebouwd, heeft een deadweight var 1200 ton bij een bruto tonnage van 449 brt. Het schip is uitgerust met een motor met een vermogen van 1400 pk, die het een gemiddelde snelheid van 13.85 mijl geeft. KNSM stelt pakketschip in dienst op lijn A'dam-Kopenhagen. Amsterdam — De voortdurende kostenstijgingen doen de scheepvaartmaatschappijen naar nieuwe wegen zoeken om de rentabiliteit van het geïnvesteerde kapitaal te verbeteren. Werd tot voor kort nog getracht door het geven van steeds grotere snelheden aan de schepen in deze succes te boeken, de laatste tijd gaat men meer en meer andere wegen bewandelen, omdat wel gebleken is dat de tijd, gewonnen met de grotere snelheden, door minder efficiënte ladingbehandeling in de havens weer verloren ging. Vandaar dat de scheepvaartmaatschappijen er nu vooral naar streven om de ligtijden van de schepen in de havens zoveel mogelijk te bekorten. Een van de manieren, waarop men tracht dit te bewerkstelligen, is een vergaande mechanisatie van de ladingsbehandeling. De Kon. Ned. Stoomboot Mij. heeft met de indienststelling van het m.s. Dania haar oudste dienst, t.w. de sedert haar oprichting in 1856 geëxploiteerde lijndienst Amsterdam kopenhagen v.v. sterk gerationaliseerd. Het m.s. Danla is nl., evenals het door de KNSM gezamenlijk met de Zweedse rederij Gotha geëxploiteerde m.s. Nerlandia, een zg. palletschip. Dit houdt in, dat — in tegenstelling tot de conventionele laadwijze, waarbij het schip met behulp van walkranen van bovenaf wordt beladen — de lading in de Dania wordt geplaatst met behulp van vorkheftrucks, die de vooraf gepalettiseerde lading via zij-openingen, aangebracht in de scheepswand, in het schip rijden. Handkracht komt daarbij niet meer te pas. Meer werk: Met dit nieuwe systeem is niet alleen een belangrijk snellere belading van het schip mogelijk, ook het risico op beschadiging wordt erdoor kleiner. Voor de walorganisatie brengt de nieuwe werkwijze echter meer werk met zich. In de loodsen moet de lading nl. eerst gepalettiseerd--op pallets (laadborden)--geplaatst worden. Om een zo groot mogelijk resultaat te bereiken streeft de KNSM naar een vorm van samenwerking met de aflader, waarbij de goederen reeds in de fabriek op de pallets worden geplaatst. Een nadeel voor de reder is dat de gemechaniseerde lading- behandeling nogal wat verlies aan laadruimte met zich brengt (20 a 30 pct.). Dit, nog afgezien van de hoge aanschafkosten van deze op bijzondere wijze geconstrueerde schepen. Hiertegenover staat echter als voordeel het feit van een vluggere heen- en terugreis van het schip. (Wekelijkse dienst). De lading wordt nl. ongeveer tweemaal zo snel verwerkt als op de conventionele manier en is dientengevolge eerder in de haven van bestemming. Deze tijdwinst betekent een niet onbelangrijke troef in de toenemende concurrentie met het wegvervoer.

1997-07-08: Onderweg van Toliary naar Durban gestrand bij Toliari in pos. 23.20.Z. – 43.37.O. Op 17 juli 1997 door sleepboten vlotgetrokken en naar Toliary gesleept. Vandaar op 24 juli vertrokken naar Durban. Op 28 juli te Durban aangekomen voor herstel van de opgelopen schade. 30 Augustus herstelwerkzaamheden gereed.

2001-10-00: Aanvang sloopwerkzaamheden in Kenia.

2002-10-27: Final Fate: Voor de kust van Mombasa bij Bamburi Beach afgezonken in pos. 04.04. Z - 39.40. O. als kunstmatig rif t.b.v. de duiksport.

2006-00-00: Weer in Lloyd’s Register vermeld.

2007-03-00: Staat sinds 06.2006 in Equasis als 'dead'.

2017-00-00: Staat 31-10-2017 in Equasis als: Status: Scuttled (since 27/10/2002) Last update 31/10/2017

Ship Masters Data

Images


Description: Dania 1965
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources