Name ship: DANKBAARHEID

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1881
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: J. J. v.d. Werf, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1881-00-00
Delivery Date: 1881-09-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 70.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 67.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 23.73 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.089 Meters Depth, moulded
Draught: 1.98 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1881-00-00 DANKBAARHEID
Manager: J. Brouwer, Veendam, Netherlands
Owner: J. Brouwer, Veendam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: NLVP
Additional info:

Ship Events Data

1887-12-23: Tijdens hevige wind en een sneeuwstorm ongeveer 2 mijl boven Cuxhaven voor de Ottendorffer haven gestrand, op weg van Ottendorf naar Rotterdam met een lading graan.

Het nieuws van den dag 30-12-1887: Bremerhaven, 28 Dec. Het Ned. schip DANKBAARHEID, kapt. Brouwer, van Otterndorf met tarwe naar Rotterdam, is aan de monding der Medem aan den grond geraakt. Een sleepboot en een lichter zijn ter assistentie vertrokken.
Rotterdamsch Nieuwsblad 31-12-1887: Cuxhaven, 28 December. De Hollandsche tjalk DANBAARHEID, kapt. Brouwer, met tarwe van Otterndort naar Rotterdam bestemd is in de mond van de Medem aan den grond gevaren; de steepboot Max vertrok met een lichter om een gedeelte der lading over te nemen. Later bericht. De sleepboot Max kon de Dankbaarheid wegens, zwaren ijsgang niet bereiken en kwam met de lichter weder in de haven terug.
Het nieuws van den dag 07-01-1988: Cuxhaven, 5 Jan. Het Ned. schip DANKBAARHEID, van Otterndorf n. Rotterdam, bij eerstgenoemde plaats aan den grond geraakt, is door een sleepboot af- en alhier in de haven gesleept. (Met behulp van landarbeiders afgebracht en naar Cuxhaven gebracht.)
Rotterdamsch Nieuwsblad 09-01-1988: Cuxhaven, 5 Januari. Het alhier binnengebrachte Holl.tjalk schip DANKBAARHEID (zie ons vorig No.) is nagezien en moet wegens ijsbeschadiging lossen en repareeren.

1899-03-25: Final Fate: Gezonken nabij Tonningen op weg van Delfzijl naar Stade met een lading dakpannen. Van de 3 opvarenden werd er 1 gered.

Het nieuws van den dag 30-03-1899: Tonning, 27 Maart. De Ned. tjalk DANKBAARHEID, kapt. J. Brouwer, met dakpannen van Delfzijl naar Altona, is gisteren nabij Rittersgatt gezonken. Schip en lading zijn totaal verloren; de kapitein, de kok en een matroos verdronken, de stuurman is met groote moeite door de sleepboot Sophia Paulina uit den mast van het gezonken vaartuig gered.
Leeuwarder Courant 08-04-1899: Schipbreuk. Onlangs is de te Veendam thuis behoorende tjalk „DANKBAARHEID", kapitein Brouwer, bij Rittersgat gezonken. Van de bemanning, bestaande uit den gezagvoerder Sebe Brouwer, stuurman H. Fokkens, matroos Teere de Jong en den 14 jarigen kok Engel Brouwer, allen van Veendam, werd alleen de stuurman H. Fokkens gered. Deze schreef onlangs van uit het ziekenhuis te Tonningen aan zijne familie te Veendam o. m. het volgende: „Wij zaten op strand. In de roef zouden wij droge kousen aandoen, maar toen begon het water zoo hard te wassen, dat we moesten maken, dat wij er uit kwamen, anders konden wij verdrinken. Toen de laarzen maar aan en op de roef, wij met ons vieren. Maar daar konden wij niet blijven zitten. Wij moesten naar voren. Maar 't water sloeg dwars over het schip, dat kunt u denken. Toen heb ik een touw van de zeilschoot om mijn lijf gebonden. Ik wou zien, of ik in het want kon komen. Dat is mij gelukt, God dank! Maar nu was ik er onder en dan weer boven. Ik kwam er met inspanning van al mijn klachten. Ik was er nog maar even, toen kwam een zware zee en sloeg do heele roef weg. Sebe, Engel en Teere te water, lk had het touw vast gezet. Zij hielden vast en kwamen eraan Bpartelen. Maar halverwege was Sebe al weg, toen, dicht bij in ij, Teere ook. Toen kwam Engel er nog aan. Dien heb ik nog zoo wat bij do hand gehad, maar met een groote zee was ook hij weg. Toen wist ik haast geen raad. (In wat toestand ik toen verkeerde, laat zich beter gevoelen dan beschrijven. Dat was een aanblik. Met mijn toestand is het op heden wel zoo goed. Mijn rechterhand en voet, die in dien nacht verkleumd waren, zijn weer zoo goed als klaar. Mijn linkervoet betert ook al mooi maar mijn linkerhand dat wil nog niet. Die was zoo erg gekneusd bij 't heen en weerslaan van de stuurtallie. Ik ben van harte gezond. De behandeling is hier in 't hospitaal zeer goed. 's Morgens bij de koffie krijg ik wittebrood met boter, om 9 uur wittebrood, ham en thee, 's middags weer goed eten met ham on zoo gaat het door. De Nederlandsche consul en zijn dochter hebben mij sigaren, een pond shagtabak, een pijp en chinaaaappelen gebracht en later bracht een dochter van de consul mij nog 3 mark, als ik nog zin aan 't een of ander had, kon ik mij dat maar laten halen. Dat was toch mooi, niet waar?"

Ship Masters Data

Date from: 1882
Captain: Brouwer, S.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images

Sources


Year: 0000-00-00
Source: Diverse Bronnen
Description: Statistiek v.d. Ned. Koopvaardij – 1887
Bouma
Sweys