Name ship: ALBERT D.

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5121744
Nat. Official Number: 2521 Z GRON 1950
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Hoogezand' N.V. - Jac. Bodewes, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 59
Date Laid Down:
Launch Date: 1949-09-29
Delivery Date: 1949-12-21
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3429 Type (280x400)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 349.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 164.00 Net tonnage
Deadweight: 440.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25440 Cubic Feet
Bale: 24000 Cubic Feet
 
Length 1: 47.27 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.36 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.41 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 2.89 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-00-00 ALBERT D.
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Gebr. Dekker's Vrachtvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCGJ
Additional info:

Date/Name Ship 1955-12-03 FRISIA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Frisia', Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PEET
Additional info:

Date/Name Ship 1958-10-01 FRISIA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Condensfabriek Frisia N.V., Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PEET
Additional info:

Date/Name Ship 1958-11-26 FRISIA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Frisia', Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PEET
Additional info:

Date/Name Ship 1962-06-29 FRISIA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Marten en Klaas de Jong, Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PEET
Additional info:

Date/Name Ship 1965-12-07 FRISIA
Manager: W.N. Cunningham, Port Moresby, Papua New Guinea
Owner: W.N. Cunningham, Port Moresby, Papua New Guinea
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Moresby / Papua New Guinea
Callsign: VJCL
Additional info:

Date/Name Ship 1972-08-00 FRISIA
Manager: L. Willis, Port Moresby, Papua New Guinea
Owner: L. Willis, Port Moresby, Papua New Guinea
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Moresby / Papua New Guinea
Callsign: VJCL
Additional info:

Date/Name Ship 1973-01-00 FRISIA
Manager: Seafreight Pty. Ltd., Port Moresby, Papua New Guinea
Owner: Seafreight Pty. Ltd., Port Moresby, Papua New Guinea
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Moresby / Papua New Guinea
Callsign: VJCL
Additional info:

Date/Name Ship 1975-02-00 UNITED JOY
Manager: United Owners Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Owner: United Owners Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1976-08-00 UNITED JOY
Manager: Offshore Freight Service Ltd, Panama, Panama R.P.
Owner: Offshore Freight Service Ltd, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1977-11-00 MAJID YAD
Manager: Moareffi Transport, Abadan, Iran
Owner: Moareffi Transport, Abadan, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Abadan / Iran
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1949-09-29: NvhN 30-09-1949: Tewaterlating „ALBERT D". Van de werf Jac. Bodewes te Foxhol werd Donderdag met goed gevolg te water gelaten de coaster „Albert D" met de afm. 42.50 x 7.35 x 291/3.75 M., groot 450 ton D.W. Het schip is van het raised quaterdektype, het krijgt een 300 p.k. Industrie-motor en wordt uitgerust met radio, echolood, richtingzoeker, centrale verwarming en electriciteit. De gehele opbouw is van aluminium. Het is gebouwd voor Gebr. Dekker te Groningen.

1949-12-24: NvhN 24-12-1949: Proefvaart M.S. ALBERT D. Op de Eems heeft de proefvaart plaats gevonden van het motorkustvaartuig „Albert D" dat bij de scheepswerf ,,Hoogezand" van Jac. Bodewes te Martenshoek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de Gebr. Dekker Vrachtvaart N.V. te Rotterdam. De Albert D" is voorzien van een 300 PK Industrie-motor, waarmede tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van ongeveer 10 mijl. Het schip meet 440 ton, d.w. en is gebouwd voor de Atlantische vaart.

1950-01-02: Op 02-01-1950 als ALBERT D., zijnde een stalen motorschip, groot 990.01 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7420 d.d. 07-12-1949, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een brandmerk door het inbeitelen van 2521 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.35 m. van de hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas en 1.63 m. boven dek

1955-12-30: Op 30-12-1955 van Rederij Frisia gevestigd te Harlingen waarvan de leden zijn: Johannes Hendrikus van der Meer, reder, 1/5, Klaas de Jong, reder, 2/5 en Marten de Jong, reder 2/5 deel, allen te Harlingen. Op 01-10-1958 van N.V. Suikerwerkfabriek Frisia, gevestigd te Harlingen. Op 26-11-1958 van Johannes Hendrikus van der Meer, reder, 1/5, Klaas de Jong, reder, 2/5 en Marten de Jong, reder 2/5 deel, allen te Harlingen. Op 29-06-1962 van Marten de Jong, directeur ener N.V. 1/2 en Klaas de Jong, commissaris ener N.V. 1/2 deel, beide te Harlingen.

1956-03-02: Leeuwarder courant 02-03-1956: „FRISIA" had moeilijkheden. De Harlinger kustvaarder „Frisia" is door de storm aan de lerse kust in moeilijkheden geraakt. Gisteravond ving de marinebasis Londonderry in Noord-lerland een boodschap van de „Frisia" op, dat alles weer in orde was.
Het Vrije Volk 02-03-1956: ,Frisia' in nood in Ierse Zee. De Nederlandse kustvaarder „Frisia", eigendom van de gebroeders K. en M. de Jong en J. van der Meer te Harlingen, kreeg gisteren in vliegend stormweer machineschade in de lerse Zee. Het schip is voor anker gegaan. De tanker „Palmelian" kwam de kustvaarder te hulp. Hij pompte olie op de golven en schoot een lijn over. Het lukte echter niet om de „Frisia" in veiliger water te slepen. De tros brak enige keren. Het wachten was vanmorgen op de sleepboot „Zwarte Zee" van L. $mit en Co's Internationale Sleepdienst, die met een baggermolen op sleeptouw naar Liverpool ging. Kapitein T. Vet zou zijn sleep daar afleveren en dan de „Frisia" te hulp komen. De „Zwarte Zee" kon echter in de vroege morgen de haven van Liverpool niet binnenkomen door het zware weer. De toestand op de „Frisia" was op dat moment moeilijk, maar niet gevaarlijk.

1956-07-30: NvhN 30-07-1956: Harlinger bootsman verdronken bij een reddingspoging in Finland. Zaterdagmorgen ontving de rederij Frisia te Harlingen het tragische bericht, dat de 25-jarige bootsman van de gelijknamige kustvaarder, de heer Egbert van der Veer uit Harlingen, op de rede van Kotka in Finland bij een reddingspoging is verdronken. Het onder bevel van kapitein G. Smit staande schip werd op deze rede bevracht met hout, bestemd voor Menaibridge. Tijdens het laden werd één der Finse havenarbeiders door een hijswerktuig getroffen en overboord geslagen. De bootsman sprong hem onmiddellijk na, doch tot grote ontsteltenis van de ooggetuigen kwam hij niet meer boven. De havenarbeider daarentegen werd gered. Later hebben kikvorsmannen het stoffelijk overschot gevonden en geborgen. Na onderzoek bleek dat Van der Veer een ernstige hoofdwonde had. Vermoedelijk is hij met een hard voorwerp in aanraking gekomen en bewusteloos geraakt. Het stoffelijk overschot zal naar Harlingen worden overgebracht en aldaar ter aarde worden besteld. De bootsman stond bekend als een uitstekend zeeman, die goed kon zwemmen. Hij was ongehuwd.
De Telegraaf 30-07-1956: Bootsman verdronk in Finse haven. (Van onze correspondent) Harlingen, maandag. Bij een poging, een Finse havenarbeider van de verdrinkingsdood te redden, is de bootsman Egbert van der Veer (25) van de Harlinger kustvaarder „Frisia" vrijdagmiddag in de Finse haven Kotka om het leven gekomen. Van der Veer, een uitstekend zwemmer, die de arbeider in het water zag vallen, dook hem na doch kwam niet weer boven water. Pas de volgende morgen werd zijn lijk door kikvorsmannen opgevist Hij bleek bij het duiken een hoofdwond opgelopen te hebben, waardoor hij vermoedelijk het bewustzijn had verloren en toen verdronk. De arbeider werd gered.
Leeuwarder courant 08-08-1956: Bootsman „Frisia" ter aarde besteld. Op de algemene begraafplaats te Harlingen is dinsdagmiddag onder grote belangstelling het stoffelijk overschot van de onlangs op de rede van Kotka verdronken bootsman van de kustvaarder „Frisia", Egbert v. d. Veer, ter aarde besteld. Aan de open groeve werd namens rederij en bemanning door de heer J.H. van der Meer gesproken. De baar was met een schat van bloemstukken gedekt.
NvhN 08-08-1956: Verdronken zeeman ter aarde besteld. Gistermiddag is onder grote belanghelling op de Algemene Begraafplaats te Harlingen het stoffelijk overschot de onlangs te Kotka verdronken bootsman van de kustvaarder Frisia, de 25- jarige Egbert v. d. Veer, aan de schoot der aarde toevertrouwd. Een schat van bloemstukken dekte de baar. Aan de open groeve sprak de cargadoor J. H. v. d. Meer namens de Rederij Frisia en de bemanning van de kustvaarder woorden van troost tot de familie. Hij roemde de goede zeemans capaciteiten van de overledene. Ds. M. J. Gols, ned. herv. predikant te Midlum, bad het Onze Vader.

1957-11-08: NvhN 08-11-1957: Schegbeeld voor FRISIA. Friese studenten, die lid zijn van Frisia te Groningen gaan zaterdag een schegbeeld aanbieden van de door hen geadopteerde kustvaarder Frisia. De aanbieding vindt plaats in het Gemeentehuis van Harlingen aan de rederscombinatie van de gebr. K. en M. de Jong en J. H. van der Meer.

1957-12-11: Leeuwarder Courant 11-12-1957: Ballasttanks van kustvaarder „FRISIA" stukgevroren. De kustvaarder „Frisia" van de gelijknamige te Harlingen gevestigde rederij, het schip kwam de vorige week met een lading gezaagd hout uit Skutskar — kan de voor de kerstdagen voorgenomen reis niet uitvoeren. Tijdens een onderzoek, dat na het droogzetten op de werf „Welgelegen" te Harlingen werd ingesteld, is gebleken dat o. a. ie ballasttanks door de ijsgang in de Oostzee zijn stukgevroren. De herstelwerkzaamheden zullen enige weken vragen.

1958-12-18: Het Vrije Volk 18-12-1958: FRISIA vast op Vrouwenzand. (Van een onzer verslaggevers) Het 440 ton metende motorschip Frisia, kapitein G. Nielsen, van de rederij Frisia te is woensdag door een defect aan het roer en dichte mist op het IJselmeer bij Stavoren aan de grond gelopen. De kustvaarder, geladen met aardappelen op weg van Urk naar Zweden, zit muurvast op het Vrouwenzand. De zeesleper Edzo Jan van de rederij Bergman te Harlingen zal trachten het vaartuig vlot te slepen. Het bergingswerk wordt bemoeilijkt door het ontbreken van eb en vloed in het IJselmeer. Wanneer de Frisia niet vlot kan komen, zal de lading, in lichters worden overgezet.

1960-09-10: Friese koerier 10-09-1960: Leeuwarder arbeiders wilden te veel geld. Harlingen — Omdat men in eigen stad geen havenarbeiders kon krijgen voor het lossen van de kustvaarder Frisia, die hout voor de NV Meinesz aan boord had, werden via het arbeidsbureau krachten uit Leeuwarden gehaald. Die bleken evenwel een werkdag van acht uur 's morgens tot half vijf 's middags te willen en f 25 te willen verdienen. De directie van de NV Meinesz ging op deze eisen niet in, waarna de Leeuwarders onverricnterzake terugkeerden. Een groep schippers is daarna bereid gevonden het schip tegen de normaal geldende tarieven te lossen.

1977-05-13: Classed LR until 13/5/77

1999-00-00: Lloyd's 1999 laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Albert D 1949 fitting out at her birthplace
Image type: Photo

Description: DE proefvaart en oplevering van de 'Albert D' op 21 dec. 1949.
Image type: Photo

Description: 'Albert D'
Image type: Photo

Description: 'Frisia' (ex 'Albert D.')
Image type: Photo

Description: 'Frisia' entering the port of St. Helier at Jersey
Image type: Photo
Sources