Name ship: DE BLAUWE TULP

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1967
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number: 6824551
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: M.H.D. Angyaföldi Gyaregyseg, Budapest, Hungary
Yardnumber: 2127
Date Laid Down:
Launch Date: 1967-00-00
Delivery Date: 1967-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM-Diesel Type (320x480)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 496.00 Net tonnage
Deadweight: 1950.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 74471 Cubic Feet
Bale: 725848 Cubic Feet
 
Length 1: 74.81 Meters Length registered (Lreg)
Beam: 11.33 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.72 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1967-00-00 PETRO NIC
Manager: A/S Nordfjord Shipping, Egersund, Norway
Owner: A/S Rekefjord Verk, Egersund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Egersund / Norway
Callsign: LNHF
Additional info:

Date/Name Ship 1971-00-00 PETRO EMERALD
Manager: Stoneship A/S, Hauge i Dalane, Norway
Owner: Emerald Maritime Company Ltd, Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign: 5BSB
Additional info:

Date/Name Ship 1973-05-00 DE BLAUWE TULP
Manager: O.H. Meling, Stavanger, Norway
Owner: White Star Shipping & Trading Corporation N.V., St. Maarten. (N.A.), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Maarten. (N.A.) / Netherlands Antilles
Callsign: PJSY
Additional info:

Ship Events Data

1974-09-17: Leeuwarder courant 17-09-1974: Stavanger — Twee opvarenden van het Nederlandse vrachtschip „De blauwe tulp" (1950 ton) zijn gisteravond vermoedelijk verdronken. Zij sprongen veertien mijl uit de zuidwestkust van Noorwegen in paniek over boord nadat brand was ontstaan in de machinekamer. Een andere opvarende van dit schip — dat tien bemanningsleden telde — is met zware verwondingen per helikopter naar een ziekenhuis in Stavanger gebracht. Er is thans geen gevaar voor de overige zeven mannen op „De blauwe tulp", zo verklaarde de Noorse kustwacht. Deze heeft een reddingsactie in gang gezet om de twee vermiste zeelieden op te sporen. De vooruitzichten zijn niet gunstig: het weer is ter plaatse zeer bewolkt. Het schip is eigendom van White Shipping and Trading op Sint Maarten (Antillen).

1975-12-06: Final Fate: Op reis met een lading zwavel van Gdynia naar Belfast gezonken ter hoogte van Farsund, nadat lekkage was ontstaan op 20 mijl ten zuid-oosten van Lista. Twee opvarenden kwamen om het leven.
Het Vrije Volk 08-12-1975: (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam — Op de Noordzee, ter hoogte van Zuid Noorwegen, is zaterdagavond het motorschip "De Blauwe Tulp" in hevig stormweer gezonken. Twee opvarenden worden vermist. Het schip dat onder Antilliaanse vlag vaart was met fosfaat van Polen op weg naar het Noordierse Belfast.

Ship Masters Data

Images


Description: De Blauwe Tulp 1967 ex Petro Emerald ex Petro Nic
Image type: Photo

Description: 'De Blauwe Tulp'
Image type: Photo

Description: Krantenbericht naar aanleiding van het ongeluk in 09-1974.
Image type: Photo
Sources