Name ship: DE KLERK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1900
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Shade deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 33
Date Laid Down:
Launch Date: 1900-10-13
Delivery Date: 1900-12-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (23 , 36 & 60 - 42)
Speed in knots: 12.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 1986.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1200.00 Net tonnage
Deadweight: 2475.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 82000 Cubic Feet
 
Length 1: 299.90 Feet (British) Registered
Beam: 40.70 Feet (British) Registered
Depth: 18.80 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
27 20 0 1310 0 1357
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-12-22 DE KLERK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHKG
Additional info:

Date/Name Ship 1943-00-00 IMAJI MARU
Manager: Gouvernement van Japan, Japan
Owner: Gouvernement van Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Japan
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1900-10-13: DS 13.10.1900: Heden (13 oktober) is bij de werf der Nederlandsche Scheepsbouw Mij te Amsterdam met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip DE KLERK, gebouwd voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam. De kiel van het schip is gelegd op 22 februari. Het schip wordt voorzien van een triple expansie machine van de Fabriek voor Werktuigen te Amsterdam. De diameters van de cylinders zijn 25, 36 en 60”; de slaglengte is 42 “. Op de vrijgekomen helling is de kiel gelegd voor een stoomschip voor de Koninklijke West Indische Maildienst te Amsterdam.

1900-12-22: DS 22.12.1900: Heden (22 dec.) is het voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam nieuw gebouwde stoomschip DE KLERK teruggekeerd na een welgeslaagde proeftocht op de Noordzee, waarbij het een 12½ mijls heeft gelopen. De proeftocht is op 20 december begonnen.

1942-03-02: De ‘DE KLERK’ werd op 2 maart 1942 te Tandjong Priok door personeel van de Koninklijke Marine tot zinken gebracht ter voorkoming van in beslagname door de Japanners (zij was eind januari 1942 door de Koninklijke Marine gevorderd). Zij werd door de Japanners op 28 november 1942 gelicht en hersteld.

1944-09-16: Final Fate: De ‘IMAJI MARU’ is op 16 september 1944 bij Labuan, in positie 05°08’NB. en 115°05’OL. op een mijn gelopen, gezonken en verloren gegaan.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De tewaterlating van de DE KLERK op 13 oktober 1900
Image type: Photo

Description: De Klerk 1900 - foto Tandjong Priok
Image type: Photo
Sources