Name ship: DE LAUWERS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1919
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5074898
Nat. Official Number: 5796 AMST 1917
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber:
Sub-contractor Hull: Firma J.Hendriks - Scheepswerf., Dodewaard, Netherlands
Date Laid Down:
Launch Date: 1917-08-00
Delivery Date: 1919-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Steywal Motorenfabriek, Overschie, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Steywal gloeikop, 15 3/8-16 11/16
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 254.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 192.00 Net tonnage
Deadweight: 410.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 39.69 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.93 Meters Registered
Beam: 7.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.75 Meters Registered
Draught: 3.12 Meters Registered
 
Configuration Changes

1936-00-00: Gehermotoriseerd: 4tew 3 cil 200 Pk Petter-diesel

1950-00-00: Gehermotoriseerd: 2tew 4 cil 280 Pk Crossley-diesel Type (267x343) 8 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-02-00 DE LAUWERS
Manager: N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij 'Bestevaer' (C. Goudriaan & Co.), Amsterdam, Netherlands
Owner: De Lauwers', N.V. Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PJBT
Additional info:

Date/Name Ship 1920-00-00 ARGOSY LEMAL
Manager: Argosy Shipping & Coal Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Owner: Argosy Shipping & Coal Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1921-00-00 ARGOSY LEMAL
Manager: Loughrigg Shipping & Co. Ltd., Fleetwood, Great Britain
Owner: Loughrigg Shipping & Co. Ltd., Fleetwood, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Fleetwood / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1922-00-00 ARGOSY LEMAL
Manager: Wm. L. McArthur, Port Adelaide, Australia
Owner: Wm. L. McArthur, Port Adelaide, Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Adelaide / Australia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1924-00-00 ARGOSY LEMAL
Manager: Yorke Shipping Proprietary Ltd., Port Adelaide, Australia
Owner: Yorke Shipping Proprietary Ltd., Port Adelaide, Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Adelaide / Australia
Callsign: KGHS
Additional info:

Date/Name Ship 1946-00-00 AMETCO
Manager: Australian Middel East Trading Company, Melbourne (Vic.), Australia
Owner: Australian Middel East Trading Company, Melbourne (Vic.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Melbourne (Vic.) / Australia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1949-00-00 CLAIRE CROUCH
Manager: R.M. Crouch, Melbourne (Vic.), Australia
Owner: R.M. Crouch, Melbourne (Vic.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Melbourne (Vic.) / Australia
Callsign: VJDF
Additional info:

Date/Name Ship 1968-00-00 BOOYA
Manager: Mornington Island Fishing Company, Townsville, Australia
Owner: Mornington Island Fishing Company, Townsville, Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Townsville / Australia
Callsign: VJDF
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 BOOYA
Manager: Denham Island Transport Pty. Ltd., Townsville, Australia
Owner: Denham Island Transport Pty. Ltd., Townsville, Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Townsville / Australia
Callsign: VJDF
Additional info:

Ship Events Data

1917-00-00: Order van drie schepen n.l. 'De Dollart', 'De Lauwers' en 'De Wadden'. De bouw van dit schip werd door Van Diepen uitbesteed aan Hendriks. Ze ging in 08.1917 te Dodewaard te water. De Steywal motor werd in 1918 gebouwd. Het casco werd in februari 1919 van Dodewaard naar Waterhuizen gesleept en daar werd de motor ingebouwd.

1917-07-04: Dagregister deel 17 no. 54, den tienden Juli 1900 zeventien. Verklaring van eigendom. Ondergeteekende N.V. Nederlandsche Scheepvaart Mij. “De Lauwers”, gevestigd te Amsterdam, opgericht bij acte d.d. 6 Januari 1917 voor Notaris C.A. Struik Dalen verleden, goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 8 Februari 1917 No. 98 verklaart bij deze de eenige eigenares te zijn van het stalen motorschoenerschip genaamd “De Lauwers”, voor hare rekening gebouwd op de werf van de Heeren Gebr. Van Diepen, groot ca. 400 ton deadweight en verzoekt den Heer Bewaarder der Hypotheek & Scheepsbewijzen genoemd vaartuig, dat nog nimmer aan eenig hypotheekkantoor is ingeschreven te haren name te boek te willen stellen. Amsterdam 4 Juli 1917. N.V. Nederlandsche Scheepvaart Mij. “De Lauwers”. De Directie N.V. Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij “Bestevaer” get. F.W.A. Hooff. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Motorschoenerschip De Lauwers”, groot ca. 400 ton deadweight. Volgens verklaring van den scheepsmeter M.H. Hulman te Rotterdam gebrand 5796 AMST 1917.)

1922-06-00: NRC 07.06.1922, Rotterdam 7 juni: De motorschoener 'Argosy Lemal' ex 'De Lauwers' is door de makelaar Jacq. Pierot Jr. naar Zuid Amerika verkocht. (Opm: Dit zal Australië moeten zijn.) Deze motorschoener te Newcastle thuisbehorende thans te Hartlepool liggende werd in 1917 door de firma Gebr. van Diepen te Waterhuizen gebouwd. Het schip groot bruto 254 en netto 206 reg. ton met een laadvermogen van ongeveer 400 ton heeft een motor van de N.V. Steywal motorenfabriek te Rotterdam.

1940-00-00: De 'Argosy Lemal' deed in de WO II dienst als verbindingsvaartuig voor het Commonwealth Government (US Army Small Ships Section) en deed dienst in de wateren van Nieuw Guinea.

1949-00-00: Gezonken bij Low Wooded Island, Queensland, Australië. Gelicht en in slechte conditie naar Melbourne gesleept en verkocht.

1958-00-00: Verbouwd voor het vervoer van zwavelzuur tussen Port Pirie en Port Lincoln (Zuid- Australië).

1968-00-00: In gebruik als moederschip en oliedepot voor de Noordelijke vloot voor de vangst van steurgarnalen.

1974-12-25: Final Fate: Tijdens de orkaan 'Tracy' bij Darwin (Noord Australië) vergaan. Het schip lag in Darwin Harbour (Fort Hill Wharf) afgemeerd maar besloot naar zee te gaan om aan de orkaan te ontkomen. De orkaan veranderde helaas haar verwachte koers. Vijf bemanningsleden kwamen om het leven. Het wrak werd pas in 2003 door duikers gelocaliseerd en lag op 22 meter diep in pos. 12° Zuid – 130° Oost. (In the Newsletter of Australasian Insitutute for Maritime Archealogy Inc. van september 2006 Volume 25 nr. 3 staat een artikel over het schip. Zie ook verslag van Coroner’s Court - Darwin nr. NTMC 016 (2005)

Ship Masters Data

Images


Description: Aangifte verkoop 05-1920
Image type: Photo

Description: Claire Crouch 1917 ex Ametco ex Argosy Lemal ex De Lauwers in 07-1969 at Burketown, NW-Queensland.
Image type: Photo

Description: Claire Crouch 1917 ex Ametco ex Argosy Lemal ex De Lauwers in 07-1969 at Burketown, NW-Queensland.
Image type: Photo

Description: m.v."Claire Crouch" ex. De Lauwers at Burketown-NW Queensland in July 1969.
Image type: Photo

Description: Booya 1917 ex Claire Crouch ex Ametco ex Argosy Lemal ex De Lauwers.
Image type: Photo
Sources