Name ship: CONCORDIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1866
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner-brig
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: W. & A.H. Meursing, Nieuwendam, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1866-05-13
Delivery Date:
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 223.00 tons (oude meting)
Deadweight:
 
Length 1: 33.07 Meters Registered
Beam: 7.07 Meters Registered
Depth: 3.66 Meters Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1877-00-00: Omstreeks 1877 hermeten volgens nieuwe meting, nu 202,35 tons netto. De vermelde afmetingen zijn reeds volgens de nieuwe meting

Certificate of Registry
Year registered 1866
Number in register 466
Name ship CONCORDIA
Type Schooner
Lasts 118
Built province/country Nieuwendam, Binnenslands
Binnenland
Remarks
Date agenda 1866-07-14
Passport requested by Smit, W.
City Purmerend
Master at time of request Wildeboer, N.
Harbour
Other Remarks
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-07-14 CONCORDIA
Manager: W. Smit, Purmerend, Netherlands
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands
Callsign: NKSJ
Additional info:

Date/Name Ship 1877-02-00 ALCYONE
Manager: C.E. Mercier Jr., Amsterdam, Netherlands
Owner: Unknown, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NCHR
Additional info:

Date/Name Ship 1882-10-15 EBEN EZER
Manager: Leopold Kranert, Wolgast, Germany
Owner: Leopold Kranert, Wolgast, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Wolgast / Germany
Callsign: JHQS
Additional info:

Date/Name Ship 1886-12-00 NAAM NOG ONBEKEND
Manager: Nicolas Michanovich, Buenos Aires, Argentine
Owner: Nicolas Michanovich, Buenos Aires, Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1886-09-21: Final Fate: Van de EBEN EZER, kapt. F. Jäger, op reis van Paysandu (west-Uruguay, aan de rivier Uruguay) naar Bahia, en liggend ter rede van Buenos Aires, zijn op 21 september 1886 als gevolg van slecht weer de ankerkettingen gebroken. Het schip liep aan de grond doch werd met gebroken masten en zwaar beschadigd te Buenos Aires binnengebracht en geabandonneerd. Daar in december 1886 verkocht aan Nicolas Michanovich te Buenos Aires en omgebouwd tot lichter.


Ship Masters Data

Date from: 1866
Captain: Wildeboer, Marinus
College:
Flagnumber: 0
Other information: *1827, †Amsterdam, 26 november 1917

Date from: 1877
Captain: Jonker, Ede Geerts
College:
Flagnumber: 0
Other information: *1849

Images


Description: ID 16229. Kapt. Wildeboer, van 1866 tot verkoop gezagvoerder op de CONCORDIA. Afbeelding in bezit van de heer P.J. Coenraads.
Image type: Painting - Aquarel
Sources


Year: 1866-00-00
Source: Diverse Bronnen
Description: Maritieme kronieken Marhisdata 1866 - 1882
Duitse en Braziliaanse kranten
Uitspraak Seeamt Stralsund 1887
Pertes Bureau Veritas 1886
General information regarding this ship

opm: gezien de vrij algemeen voorkomende scheepsnaam CONCORDIA zijn uitsluitend de berichten opgenomen, waarbij als gezagvoerder de naam Wildeboer werd vermeld.

1866

NRC 160566
Rotterdam, 15 mei. Eergisteren is van de werf van de scheepsbouwmeesters W. en A.H. Meursing te Nieuwendam te water gelaten: het schoener- brikschip CONCORDIA, groot 200 tonnen, gebouwd voor rekening van de heer W. Smit te Purmerend en gevoerd zullende worden door kapt. M. Wildeboer.

1867

NRC 100467
Amsterdam, 8 april. Volgens brief van kapt. Wildeboer, voerende het Nederlandse schip CONCORDIA, 19 februari, te Corrientes van Buenos-Ayres gearriveerd, had hij anker en ketting verloren.

1873

NRC 280173
Amsterdam, 26 januari. Volgens bericht van kapt. Wildeboer, voerende het schip CONCORDIA, van Buenos Aires te Liverpool aangekomen, had hij op reis veel slecht weer gehad, waardoor het schip zwaar ontzet en lek geworden is; het moet dokken om te repareren.

1875

NRC 010675
Volgens brief van kapt. Wildeboer, voerende het Nederlandse schip CONCORDIA, van Antwerpen naar Montevideo bestemd, bevond hij zich de 25e mei op de hoogte van Wight. Aan boord alles wel, men had niets dan westelijke winden gehad en had voortdurend moeten kruisen.

1877

NRC 310177
Advertentie. Ed. C. A. Koli, makelaar te Amsterdam, zal op maandag 12 februari 1877, des namiddags ten 3 ure, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, in het lokaal De Witte Zwaan, Nieuwendijk aldaar, publiek verkopen het kopervast en gekoperd snelzeilende Nederlands schoenerbrikschip CONCORDIA, gevoerd geweest door kapt. M. Wildeboer. Groot volgens nieuwe meting: lang 33,07 meter, breed 7,07 meter, hol 3,66 meter, en alzo groot 202,35 tonnen. Het schip is in 1875 geopend geweest, en bij Veritas geclassificeerd +3/3 A. 1. 1. tot augustus 1879. En verder met deszelfs goed onderhouden en complete inventaris. Het voorzegde schoenerbrikschip ligt te Bristol (Engeland) en is inmiddels uit de hand te koop. Informatie te bekomen bij bovenvermelde makelaar of bij de kapitein aan boord.

AH 040277
De aangekondigde veiling van het Nederlandse schoenerbrikschip CONCORDIA op 12 februari e.k. zal geen voortgang hebben, als zijnde het schip door de makelaar Ed. C. A. Koli uit de hand verkocht.

NRC 301177
Hamburg, 28 november. Het Nederlandse schoenerschip ALCYONE, kapt. Jonker, gisteren van hier naar Rio Grande vertrokken, is alhier op sleeptouw teruggekeerd. De gezagvoerder rapporteert op de Beneden-Elve bij Glückstad met de Engelse stoomboot VIRGO in aanvaring te zijn geweest, waardoor de bakboordsboeg werd ingedrukt en de fokke- en marssera benevens de grote steng brak en hij een anker met dertig vadem ketting verloor. (opm: de ALCYONE was de 27e november van Hamburg vertrokken)

AH 251277Op de 21e december is de ALCYONE, kapt. Jonker, na volbrachte reparatie, weder van Hamburg naar Rio Grande vertrokken.

1878

NRC 171178
Falmouth, 15 november De ALCYONE, kapt. Jonker, van St. Domingo met mahoniehout naar Liverpool is met verlies van zeilen, boten, verschansing, stutten, boegspriet, kluiverboom, kombuis en meer andere schade alhier binnengelopen.

 NRC 221178
Falmouth, 21 november. Het met verlies van kluiverboom, boegspriet en andere schade hier binnengelopen schip ALCYONE, kapt. Jonker, van St. Domingo naar Liverpool, is onderzocht en heeft men de gezagvoerder aanbevolen het schip gedeeltelijk te lossen.

1879

NRC 181279
Amsterdam, 17 december. Het Nederlandse schip ALCYONE, kapt. Jonker, zou volgens brief van de kapitein, dd. Belize 15 november ll., diezelfden dag naar Goole vertrekken.

1881

AH 120181
De ALCYONE lag op 3 december 1880  zeilklaar te Makassar met bestemming naar Amsterdam . (tijdens deze reis beviel op de Indische Oceaan de meevarende echtgenote van kapt. Jonker, Hendriktje Bakker, op 13 januari 1882 van een dochter, die de namen Heilina Ida kreeg)

AH 210481
Op 18 april 1881 arriveerde de ALCYONE te IJmuiden van Makassar. (opm: volgens cargalijst bestond de lading uit 3457 balen koffie, 64 kisten muskaatnoten, 64 kranjangs parelmoerschelpen, 103 kisten en 207 kranjangs gom copal en 1959 stuks sandelhout.)

1882

NRC 060782
Amsterdam, 5 juli. Het Nederlandse schip ALCYONE zou volgens brief van kapt. Jonker dato New York 23 juni, de volgende dag naar hier vertrekken.

NRC 170982
Verkochte schepen. Het gekoperd Nederlands schoener-brikschip ALCYONE, groot 202 ton nieuwe meting, gebouwd in 1866, is door de Wed. E.C.A. Koli & Bos Janszen uit de hand naar Noord-Duitsland verkocht.