Name ship: DE RUYTER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5417430
Nat. Official Number: 663 Z 'S HAGE 1938
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. Broërken), Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 47
Date Laid Down:
Launch Date: 1938-05-21
Delivery Date: 1938-07-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Krimpen aan de Lek, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes no. 1072 Type HS (260x370)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 351.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 165.00 Net tonnage
Deadweight: 420.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23486 Cubic Feet
Bale: 22073 Cubic Feet
 
Length 1: 43.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1956-00-00: In 1956 nieuwe hoofdmotor van het zelfde type: 2tew 6 cil 300 PK Bolnes no. 1610 Type (260x370) 9,5 Kn.

1965-00-00: Nieuwe Bolnes motor. PK 300

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-07-14 DE RUYTER
Manager: Gerrit de Ruiter, Scheveningen, Netherlands
Owner: Gerrit de Ruiter, Scheveningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDPF
Additional info:

Date/Name Ship 1946-01-26 ADMIRAAL DE RUYTER
Manager: G. de Ruiter's Kustvaart- en Rederijbedrijf (K. de Ruiter), Scheveningen, Netherlands
Owner: Gerrit de Ruiter, Scheveningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PCDN
Additional info:

Date/Name Ship 1963-06-21 ROSALIE
Manager: Rolf Törnroos, Mariehamn, Finland
Owner: Rederibolaget 'Rosalie', Mariehamn, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Mariehamn / Finland
Callsign: OGIR
Additional info:

Date/Name Ship 1972-00-00 ROSALIE
Manager: Nikolas Kochilas, Piraeus, Greece
Owner: Nikolas Kochlias, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-00-00 ROSALIE
Manager: Stavros Androulakis, Piraeus, Greece
Owner: Stavros Androulakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 ESPERANZA
Manager: Naviera Gumar S.A., Palma de Mallorca, Spain
Owner: Naviera Gumar S.A., Palma de Mallorca, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Palma de Mallorca / Spain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 ESPERANZA-F
Manager: Naviera Fontanet S.A., Palma de Mallorca, Spain
Owner: Naviera Fontanet S.A., Palma de Mallorca, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Palma de Mallorca / Spain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 ESPERANZA-F
Manager: D.J.A. Garcia & Cia Ltda., Panama, Panama R.P.
Owner: D.J.A. Garcia & Cia Ltda., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO6600
Additional info:

Date/Name Ship 1985-00-00 ESPERANZA-F
Manager: Antonio Manuel Hernandez Morillo, Isla de San Andres, Colombia
Owner: Antonio Manuel Hernandez Morillo, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO6600
Additional info:

Date/Name Ship 1995-00-00 ESPERANZA-F
Manager: Antonio Manuel Hernandez Morillo, Isla de San Andres, Colombia
Owner: Antonio Manuel Hernandez Morillo, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1996-00-00 ESPERANZA-F
Manager: Inversione Garcia Hermanos, Isla de San Andres, Colombia
Owner: Inversione Garcia Hermanos, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1938-05-24: Algemeen Handelsblad 24-05-1938: Scheepsbouw: Van de N.V. Scheepswerf „Foxhol" van Muller en Broërken", is met goed gevolg te water gelaten het motortankschip „DE RUYTER", in aanbouw onder toezicht van Bureau-Veritas en Scheepvaartinspectie voor rekening van den heer De Ruyter te Scheveningen. Het schip heeft de afmetingen 40.50X7.50X2.90 m, is 426 ton D.W. groot en wordt voorzien van een 300 P.K. Bolnes -motor. De kiel is gelegd voor eenzelfde sohlp voor rekening van den heer Schothorst te Zuidbroek.

1938-07-15: NvhN 15-07-1938: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van net nieuwe m.s. „DE RUYTER” gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Foxhol” v/h. Muller en Broërken te Foxhol, voor rekening van kapt. G. de Ruiter te Scheveningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie, groote kustvaart. Het schip is van het raised-quarterdek type en het heeft afmetingen van 40.50 X 7.50 X 2.90 — 3.85 M. Het d.w. bedraagt 435 ton met een bruto tonnage van 347,69 en een netto tonnage van 169,85 Reg. ton. Het schip is voorzien van een Bolnes motor 300 p.k. terwijl als hulpmotor in de motorkamer een Benz motor van 10 p.k. geplaatst is. Aan dek zijn twee motorlieren geplaatst, die elk door een Deutz motor van 8-10 p.k. aangedreven worden. Het schip heeft een mast met twee laadboomen voor lasten van twee ton. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier wordt gedreven door een Deutz motor van 8 p.k. Het behaalde in ballast een snelheid van 10 mijl.

1938-07-18: Op 18-07-1938 als DE RUYTER, zijnde een motorvrachtschip, groot 984.95 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 07-07-1938 no. 5706, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen an 663 Z 's HAGE 1938 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.

1940-00-00: Was tijdens WO II in geallieerde dienst.

1940-03-04: Arnhemsche courant 04-03-1940: Vreemde vliegtuigen bedreigden Ned. schepen. Bommen vielen nabij Groninger kustvaarder. De heer G. de Ruiter, kapitein van het te Vlissingen binnengeloopen Nederlandsche motorschip “DE RUYTER” , thuisbehoorende te Scheveningen, heeft het cargadoorskantoor J.G. Mulder te Groningen gerapporteerd, dat Zaterdagnacht op de Noordzee bommen uit vliegtuigen van onbekende nationaliteit zijn geworpen, welke in de nabijheid van het schip terecht kwamen. In de buurt van de “De Ruyter” bevonden zich ook het Ned. Motorschip “Nottingham” en het Ned. Motorschip “Friso”. De twee schepen waren eveneens op weg naar Nederland. De vliegtuigen vlogen op 70 tot 100 M. hoogte. De heer De Ruiter bevond zich in de kajuit, toen hij een ontploffing hoorde. Hij snelde naar boven en zag toen het vliegtuig, waarvan hij de nationaliteit niet kon vaststellen. Even later volgde een tweede ontploffing, spoedig gevolgd door een derde, veroorzaakt door een bom, welke achter zijn schip was terecht gekomen. De ontploffingen hebben geen schade aangericht. Niemand werd gedeerd.

1950-09-18: Op 18-09-1950 als ADMIRAAL DE RUYTER, zijnde een stalen motorschip, liggende te Capelle a/d IJssel, door A. van der Velden, scheepmeter te Rotterdam, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 663 Z 'S HAGE 1938 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 1.90 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen vroegere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)

1957-06-00: Liggend in het Vänermeer (Zweden) verhinderde een landverschuiving nabij Lila Edet de doorvaart door het Götakanaal. (Zelfs een halve papierfabriek werd meegesleurd in het kanaal.) Samen met een veertigtal andere schepen kon pas na zes weken wachten (er moest eerst een nieuwe doorgang worden gebaggerd) de reis worden voortgezet.

Samenstelling uit meerdere krantenberichten (door Ben Scholten). 11-06-1957. Drie doden. Miljoenen schade. Aardverschuiving splitst sulfaatfabriek in tweeën.
Gothenburg, Zweden (UP) — Drie mensen zijn gedood bij een aardverschuiving, die in de omgeving van Gothenburg plaats vond. Zij waren te laat weggegaan uit de grote sulfaatfabriek, die door de verschuiving letterlijk door midden werd gesneden. Een scheur in de grond, die steeds wijder werd had de 250 arbeiders al enkele uren voor de eigenlijke verschuiving gewaarschuwd voor het dreigende gevaar. Twee arbeiders werden ernstig gewond. De schade zal, volgens een schatting van deskundigen in de miljoenen lopen. De wal van de rivier de Göta werd door de verschuiving over een lengte van anderhalve kilometer in het water geschoven. Het scheepsverkeer op deze waterweg tussen Gothenburg en het meer Vänern, waar elke dag ongeveer 60 schepen gebruik van maakten, zal maandenlang gesloten moeten worden. Naar schatting liggen nu ongeveer 60 schepen opgesloten in het Vänern meer, die daar zullen moeten wachten tot de aardmassa's uit de rivier verwijderd zijn. Hierbij zijn 14 Groninger kustvaarders, die hout kwamen laden en door de gedwongen ligging grote schade aan hun reders berokkenen. De schepen zijn: Bruiser, Confidence, Egbert Wagenborg, Henriëtte B, Jan, Makkum, Paraat, Admiraal de Ruyter, Soli Deo Gloria, Tuko, Wilja B, IJsselborg, Taifoen. Een ernstig probleem is verder, dat olie uit de opslagplaatsen bij de sulfaatfabriek in de rivier stroomt die drinkwater levert aan de haven Gothenburg. Men is onmiddellijk gestart met pogingen dit wegvloeien van olie stop te zetten, maar niemand kan zeggen of men succes zal hebben. Deskundigen waarschuwen ervoor, dat men nieuwe verschuivingen kan verwachten. Ongeveer 30 families werden uit hun huizen geëvacueerd. De schade aan de sulfaatfabriek wordt geschat op ongeveer elf miljoen gulden. Verder kwamen meldingen binnen van grote schade op verschillende plekken langs de rivier, waar een achttien voet hoge vloedgolf op de oevers beukte.
11-06-1957: Van onze correspondent) Stockholm, dinsdag. Twaalf Nederlandse kustvaarders zijn na de aardverschuiving, die vrijdag bij het dorp Lilla Edet, 55 km noordelijk van Gothenburg plaatsvond en waardoor het scheepvaartverkeer op de Götarivier volledig lag gestremd, in de haven rondom het Vänermeer ingesloten. Dit lot wordt door 21 Zweedse, 16 Duitse en 2 Russische schepen en een Noors schip gedeeld. De namen der Nederlandse, voornamelijk uit de provincie Groningen afkomstige schepen, die bezig waren hout te laden, zijn: Tuko, Makkum, Paraat, Wilja B, Soli deo Gloria, IJsselborg, Henriëtte B, Confiance,' Egbert Wagenborg. Jan, Bruiser en Admiraal de Ruvter, die in totaal een thans tot werkeloosheid gedoemde bemanning van ten minste 130 knapen hebben.
05-07-1957 (Van onze correspondent) Gothenburg. donderdag. Kapiteins en bemanningen van de 94 kustvaarders van zes nationaliteiten hebben donderdagmiddag vier uur een zucht van verlichting geslaakt. Op dat moment werd bekend, dat de vaargeul door de logge leemmassa, die tijdens de aardverschuiving van 7 juni de 80 km lange Göta-rivier volledig had gestremd, eindelijk gereed was gekomen. Vier uur later deed de kustvaarder „Paraat" zijn naam eer aan door als eerste van de 14 Nederlandse schepen, die met 70 lotgenoten van andere landen een maand in het Vaner-meer ingesloten zijn geweest, door de 40 m brede vaargeul langs het gebied van de ramp richting Gothenburg te stevenen. Onmiddellijk daarna kwam de beurt aan de Soli Deo Gloria". Vrijdagmorgen omstreeks vier uur zullen de „IJsselborg". de „Bruiser" en de „Jan" volgen en daarna komt de beurt aan „Egbert Wagenborg", „Confiance", „Admiraal de Ruyter" en „Duurt". Daarachter lagen donderdagavond: „Taifoen", „Bab T", „Henriëtte B", „Tuko" en „Makkum",
05-07-1957 (Van onze Zweedse correspondent) Donderdagmiddag vier uur is de voorlopige vaargeul door de Gota rivier op de plaats waar deze op 7 juni vijftig kilometer noordelijk van de Zweedse havenstad Gotenburg door een aardverschuiving volledig werd gestremd, gereedgekomen. Drie uur later kon de eerste van de veertien Nederlandse kustvaarders die een maand lang in de havens rond het Vänermeer ingesloten zijn geweest, uit zijn isolement worden verlost. Dat was de „Paraat",' die, onmiddellijk door de „Soli Deo Gloria gevolgd, die richting Gothenburg, het gebied van de ramp passeerde. Deze twee Nederlandse schepen lagen er het gunstigst voor. De maar al te welkome „bevrijdingsactie" duurde tot donderdagavond negen uur. Men achtte het niet verantwoord de vaartuigen na het invallen van de duisternis door de vrij gebrekkige vaargeul te loodsen.. Vanmorgen. is het verkeer opnieuw geopend. Voor Nederlandse kustvaarders de „Bruiser", de „IJsselborg" en de „Jan", „Egbert Wagenborg", de „Confiance", de „Admiraal de Ruyter" en de „Duurt". De positie van „Bab I', „Taifoen", Tuko", „Henriëtte B." en „Makkum" is minder goed en het was de vraag, of deze schepen vandaag Gotenburg nog zouden kunnen bereiken. In totaal verdrongen zich donderdag op het Trollhatten kanaal tussen Lilla Edit en Trollhatten niet minder dan 94 schepen, veertien Nederlandse, 24 Duitse, 52 Zweedse, twee Russische, een Deen en een Noor die na in vier sluizen te zijn geschut een voor een door de vaargeul moeten gaan. Hiermee is vanzelfsprekend veel tijd gemoeid. Zodra donderdagmiddag het startsignaal voor het eerste schip, een kleine Zweedse tanker , werd gegeven, ging onder de bemanning van alle vaartuigen een gejuich op. „De hemel zij dank, eindelijk", zo riep men in zes talen.

1973-00-00: In 1973 bij de Balearen aangehouden voor smokkel en opgebracht naar Palma. Vervolgens publiekelijk verkocht.

2011-12-23: No Longer updated by LRF since 23/12/2011, (Last update: 16/10/2012.) (Vessels continued existance in doubt.)
 


Ship Masters Data

Images


Description: 'De Ruyter' (bj 1938)
Image type: Photo

Description: 'Adm. de Ruyter' (bj 1938, ex 'De Ruyter')
Image type: Photo

Description: Adm. de Ruyter 1938 ex De Ruyter
Image type: Photo
Sources