Name ship: DE RUYTER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1891
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig: Frigate
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Huijgens & van Gelder - Werf 'Concordia', Amsterdam, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1890-12-13
Delivery Date: 1891-04-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 1738.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1689.00 Net tonnage
Deadweight: 2600.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1:
Beam:
Depth:
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-04-00 DE RUYTER
Manager: Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRNG
Additional info:

Date/Name Ship 1903-03-00 DE RUYTER
Manager: A. Hemmes & Stadtlander, Emden, Germany
Owner: A. Hemmes & Stadtlander, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1904-00-00 DE RUYTER
Manager: J.L. Hemmes, Emden, Germany
Owner: J.L. Hemmes, Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1906-00-00 DE RUYTER
Manager: A. Hemmes Sr., Emden, Germany
Owner: A. Hemmes Sr., Emden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1909-01-00 RONA
Manager: Bugge & Co., Mandal, Norway
Owner: Bugge & Co., Mandal, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Mandal / Norway
Callsign: KDLS
Additional info:

Ship Events Data

1890-12-13: NRC 141290. Amsterdam, 13 december. Heden liep in tegenwoordigheid van het dagelijks bestuur der gemeente en van generaal Joubert met goed gevolg te water van de werf Concordia der scheepsbouwmeesters Huygens & Van Gelder het stalen fregat DE RUYTER, gebouwd volgens de hoogste klaase van Bureau Veritas, de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren en de Engelse Lloyd. Marsstengen en ondermasten zijn uit n stuk en van staal vervaardigd, evenals de ras, boegspriet en kluiverboom. Het schip is 240 Engelse voet lang, 40 voet breed en 25 voet diep, en zal ongeveer 2600 ton laadvermogen hebben. Het is het grootste zeilschip, dat hier gebouwd werd, en zal gevoerd worden door kapt. J.C. Wiebenga.

1891-04-16: NRC 160491
Amsterdam, 15 april. Morgen vertrekt van hier naar Java het met stukgoed bevrachte fregat DE RUYTER, kapt. Joh. G. Wiebenga. Het is het derde schip van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (directie A.D. zur Muhlen en C.M. van Vessem.)
De DE RUYTER is van staal, door de firma Huygens en Van Gelder te Amsterdam gebouwd. De 13e december 1890 te water gelopen, is het een van de grootste schepen die de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij liet aanbouwen.
De afmetingen zijn 240' x 39'11'' x 24'11''; het meet 1689 registertonnen, heeft een draagvermogen van ongeveer 2600 tonnen doodgewicht en werd gebouwd volgens de voorschriften en ter verkrijging van de hoogste klassen bij de Nederlandsche vereeniging van assuradeuren, Lloyds Register en Bureau Veritas.
Masten onder- en marsera's, boegspriet en kluiverboom zijn van staal.
Vr heeft het schip een verhoogde bok, waaronder het ankerspil, varkenshok, verfkast en de privaten voor de bemanning. Achter een rond overgebouwde campagne, waarin de smaakvol uitgevoerde kajuit en kerk, benevens de slaapkamer en zitkamer van de kapitein, een passagiershut, badkamer, wc's, verblijven voor de stuurlieden, stuurmansleerlingen en hofmeester, de bottelarij en berging voor aangestoken en natte provisie. Achter de fokkenmast staat een ruime hut voor het scheepsvolk en onderofficieren, waarin tevens de kombuis en de timmermanswerkplaats, touwkooi en ziekenhut is aangebracht.
De reddingsmiddelen bestaan uit drie boten. Het is de grootste zeilschip dat tot heden te Amsterdam werd gebouwd.

1903-03-00: PGC 090303
Emden, 4 maart. Door de firma Hemmes & Stadtlander werden aangekocht de Nederlandse (zeil-)schepen TROMP en DE RUYTER. Eerstgenoemd schip, gebouwd in 1891, groot 1670 ton netto, ligt thans te Duinkerken. Laatstgenoemd schip, ook in 1891 gebouwd en 1689 ton netto, bevindt zich thans op reis van Caleta Buena (opm: waarschijnlijk is bedoeld Caleta Lobos, bij Iquique in Chili, een bekende laadplaats voor salpeter) naar Falmouth voor orders. De koopprijs werd opgegeven als zijnde voor beide schepen GBP 18000.

1909-01-13: NRC 140109
Bremen, 13 januari. De te Geestemnde liggende bark DE RUYTER is voor GBP 3650 aan de firma Bugge & Co. te Mandal verkocht. De bark DE RUYTER werd in 1891 te Amsterdam van staal gebouwd en meet 1738 ton bruto en 1623 ton netto.

1911-08-27: Final Fate: 27 august 1911 burnt near Coletta Olivia (Patagonia) o/v Newcastle on Tyne - Valparaiso with a cargo of coal. (Bron: L.H.)

Ship Masters Data

Date from: 1891
Captain: Wiebenga, J.G.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1909
Captain: Nielsen, N.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: De DE RUYTER, oorspronkelijk een fregat. Door de Duitse eigenaar, die het schip niet verdoopte, werd de tuigage veranderd en werd de DE RUYTER een bark.
Image type: Photo
Sources