Name ship: DELFIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5088007
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma Gebr. Barkmeijer, Vierverlaten, Netherlands
Yardnumber: 132
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1939-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5751 Type T (240x360)
Speed in knots: 6.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 155.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 105.00 Net tonnage
Deadweight: 189.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 36.23 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.42 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.21 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1948-08-02: In 1948 verbouwd voor in de zeevaart bij Scheepswerf Barkmeijer, Vierverlaten.

1963-00-00: 1963 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6cil 200 Pk. Scania-Vabis Type (x).

1971-00-00: In 1971 omgebouwd tot stenenvisser (STF 1201)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-00-00 DELFIA
Manager: N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, V.o.F. J.J. Onnes, Berend Johannes Balk, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, V.o.F. J.J. Onnes, Berend Johannes Balk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOG
Additional info:

Date/Name Ship 1949-03-02 DELFIA
Manager: N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, V.o.F. J.J. Onnes, Berend Johannes Balk en Roelof Schuiling, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, V.o.F. J.J. Onnes, Berend Johannes Balk en Roelof Schuiling, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOG
Additional info:

Date/Name Ship 1950-11-08 DELFIA
Manager: Valdemar Nielsen, Frederiksvaerk, Denmark
Owner: Valdemar Nielsen, Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign: OXLC
Additional info:

Date/Name Ship 1951-00-00 DELFIA
Manager: K. Albertsen, Marstal, Denmark
Owner: K. Albertsen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OXLC
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 DELFIA
Manager: Peter Damgaard, Marstal, Denmark
Owner: Peter Damgaard, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OXLC
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 ENERGI
Manager: D.H. Nielsen, Marstal, Denmark
Owner: D.H. Nielsen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OXLC
Additional info:

Date/Name Ship 1989-00-00 DELFIA
Manager: D.H. Nielsen, Marstal, Denmark
Owner: D.H. Nielsen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OXLC
Additional info:

Ship Events Data

1939-02-10: NvhN 10-02-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde groefvaart plaats van het nieuwe m.s. DELFIA, gebouwd op de werf van de fa. Gebr. Barkmeyer te Vierverlaten voor rekening van de N. V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf depot Calvé Delft te Groningen. Het schip heeft afmetingen van 35 X 5.48 X 2.10 M. en het meet plm. 215 ton. Het is voorzien van een Brons motor van 100 p.k. Het heeft een stalen mast en op het mastdek is een motorlier geplaatst, die door een Deutz motor van 7 p.k. aangedreven wordt.

1940-00-00: Opgelegd te Groningen.

1943-00-00: Door de Duitse bezetter in beslag genomen. Ingezet voor het vervoer op de Waddeneilanden.

1945-06-00: Teruggevonden in Wilhelmshaven.

1948-07-30: Op 30-07-1948 bij het Kadaster teboekgesteld als DELFIA, eigendom van N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, gevestigd te Groningen, beh. venn. Pieter Lammert Onnes, koopman, Groningen 1/2, V.o.F. J.J. Onnes, gevestigd te Groningen 1/3 en Berend Johannes Balk, reder te Groningen 1/6 deel.

1948-08-02: Op 02-08-1948 als DELFIA, zijnde een motorschip, groot 439.90 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 17-07-1948 no. 7408, liggende te Delfzijl, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 2377 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot dekhuis, 1.25 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit lengteas en 0.88 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.) Omschrijving: motorvrachtschip met 1 mast, 1 dek, 2 luikhoofden een bemanningslogies voorin, combuis en stuurmanlogies in dekhuis, een motorkamer en kapiteinverblijf achterin, een 100 PK 2 cyl. 2 takt Bronsmotor, een hulpmotor voor ankerwinch op voordek en een R.O. motor op mastdek voor het losgerei.

1948-08-16: Het Vrije Volk 16-08-1948: Delfia aangevaren. Het Nederlandse m.s. „Delfia", afkomstig uit Groningen, is Zaterdagmorgen in de Sont in aanvaring gekomen met het 10.000 ton metende Amerikaanse vrachtschip „Mormackpine". De boeg van de „Delfia" werd aan bakboordzijde ernstig beschadigd en het schip moest naar Kopenhagen gesleept worden om te dokken. De „Delfia" was op weg naar Zweden.

1949-03-02: Vanaf 02-03-1949 eigendom van N.V. Noordelijk Graan- en Veevoederbedrijf, gevestigd te Groningen, beh. venn. Pieter Lammert Onnes, koopman, Groningen 1/2, V.o.F. J.J. Onnes, gevestigd te Groningen 1/6 en Berend Johannes Balk, reder te Groningen 1/6 deel en Roelof Schuiling, Groningen, rustend landbouwer, Groningen 1/6 deel.

1950-09-04: Trouw 04-09-1950: Nederlands schip in aanvaring op de Elbe. Op de Elbe tussen Cuxhaven en Brunsbuttel zijn Zaterdagmorgen twee motorschepen, die beide op weg naar Hamburg waren, tijdens mist in aanvaring gekomen. Het Nederlandse m.s. „Delfia" werd midscheeps en het Duitse m.s. „Hedwig Pannbacker" aan de voorsteven beschadigd. Beide schepen hebben de reis voortgezet.

1954-06-30: 30-06-1954 m.s. DELFIA af Marstal, 150 B. R. T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Lysekil til Agger med sten. Motorhavari d. 26/6 54 i Nordsøen.
Søforklaring i Lemvig d. 30/6 54. Kl. 2300, da D. under en hård V.-lig kuling var tværs af Vorupør fyr, begyndte motoren at sætte ud og gik kort efter i stå. Storsejlet sattes, og det forsøgtes at styre bort fra land, men ca. 1 time senere sprang storsejlets agterlig i en byge, og sejlet blæste i stykker. Da en undersøgelse viste, at motoren på grund af svigtende kølevandstilførsel ikke kunne sættes i gang,og D. drev mod land, anmodedes et fiskefartøj om at tilkalde hjælp. D. 27/6 kl. ca. 0600 blev D., der da befandt sig ca. 10,5 sm. NØ. for Hanstholm, taget på slæb af redningsdamperen„Vestkysten" af Thyborøn og bugseret til Thyborøn, hvortil skibene ankom kl. 2100.

1960-02-01: 01-02-1960 sm. DELFIA af Marstal. 150 B.R.T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Wismar til Vejle med kali. Påsejlet fyr d. 1. feb. ved Tysklands N.-kyst.
Søforklaring i Vejle d. 3. feb. Kl. 0200 tørnede D., der havde lods om bord, under en let SØ.-lig brise under udsejling fra Wismar mod fyr nr. 14. I kollisionsøjeblikket stod lodsen til rors. Ved kollisionen fik D. nogen ovenbords skade.

1961-04-24: 24-04-1961 SM. DELFIA af Marstal, 150 B. R. T. Bygget 1939 af stål. En mand druknet d. 24. april i Olpenitz havn. Søforklaring og søforhør i Rudkøbing d. 29. april. Kl. ca. 2000, da D. lå fortøjet i Olpenitz havn, gik 2 mand af besætningen i skibets jolle for at lade fortøjningerne gå. Under arbejdet hermed kom jollens forende til at hvile på en stensætning, og kort efter begyndte den at trække vand. Inden jollen nåede tilbage til D.,kæntrde den. Fra D. blev der straks kastet redningskranse ud, ligesom en mand af besætningen sprang overbord for at hjælpe. Inden han nåede den kæntrede jolle, var den ene af de ombordværende — Hans Lausen af Tråsbøl - forsvundet. En omfattende eftersøgning med slæbebåde gav intet resultat. Anm. Ministeriet må antage, at den pågældende er druknet.

1965-01-23: 23-01-1965, tijdens de reis van Herrenwyk naar Frederiksvaerk met een lading råjern aan de grond gelopen in de Isefjorden. 05.40 uur in de morgen met een langzaam draaiende motor en een zuidoostelijke bries varend bij Kulhus Rende aan de grond bij Langelse Hage op ¼ zeemijl van Jydegrund.
Het is op eigen kracht vlot gekomen.
m.s. DELFIA af Marstal, 150 B.R.T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Herrenwyk til Frederiksværk med råjern. Grundstødt d. 23. jan. i Isefjorden.
Strandingsindberetning dat. 25. jan. Søforhør i Ærøskøbing d. 18. marts. Kl. ca. 0540, da D. under en let SØ.-lig brise med svag udgående strøm befandt sig i Kulhus Rende med motoren gående langsomt frem, kunne den vagthavende ikke få øje på den røde 1-kost ved Langelse Hage. Motoren blev stoppet, men straks efter tog skibet grunden på landgrunden ca. 1/4 sm. V. for Jydegrund og blev stående. D. er senere kommet flot ved fremmed hjælp. Ved grundstødningen fik skibet skruens bladtippe bøjet.Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes en ukendt deviation.

1971-00-00: In 1971 omgebouwd tot stenenvisser (STF 1208)

1990-12-00: Final Fate: Te Hobro, Denemarken door onbekende slopers gesloopt

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: 'Delfia' (STF 1208) - photo: Marstal, June 1972
Image type: Photo

Description: 'Delfia' 1939 (STF 1208) in 07-1982 at Aarhus.
Made By: © Gernaat, B. Th. (Ben)
Image type: Photo

Description: 'Delfia' (STF 1208) - photo: Marstal, August 1989
Image type: Photo
Sources