Name ship: DELFLAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1905
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Napier & Miller, Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 135
Date Laid Down:
Launch Date: 1905-00-00
Delivery Date: 1905-02-13
Technical Data

Engine Manufacturer: David Rowan & Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1850
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (27 , 44 & 73 - 48)
Speed in knots: 10.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 4302.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2763.00 Net tonnage
Deadweight: 7085.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 378000 Cubic Feet
Bale: 342000 Cubic Feet
 
Length 1: 385.80 Feet (British) Registered
Beam: 48.70 Feet (British) Registered
Depth: 27.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1905-02-13 DELFLAND
Manager: Zuid-Amerika Lijn N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart Maatschappij Delfland, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLWC
Additional info:

Date/Name Ship 1908-01-15 DELFLAND
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLWC
Additional info:

Ship Events Data

1905-00-00: Te water gelaten als ‘ENGLISH MONARCH’, in aanbouw voor Raeburn & Verel, Glasgow en vrijwel gereed eind januari/begin februari 1905 door de n.v. Nederlandsche Handel Maatschappij voor GBP. 47.000,- aangekocht voor de Zuid-Amerika Lijn; op 13 februari 1905 proeftocht als ‘DELFLAND’ en overgedragen aan de N.H.M.

1916-01-05: Komende van Buenos Aires met een volle lading mais, lijnzaad, vet etc. is de DELFLAND in de vroege ochtend van de 5e januari 1916 op de Noorderpier van IJmuiden gelopen. Het schip werd zwaar beschadigd en zonk half. Eerst op 12 februari 1916 slaagde men er in het schip vlot te brengen. Ze werd naar Amsterdam gebracht en aldaar gerepareerd.

1927-05-20: Op 20.05.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 450 Z AMST 1927

1933-09-00: Final Fate: De ‘DELFLAND’ is in september 1933 voor sloop verkocht aan de n.v. Frank Rijsdijk’s Industriele Ondernemingen, Hendrik-Ido-Ambacht. Zij arriveerde op 8 december 1933 op haar laatste reis, op sleeptouw, te Rotterdam.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description: De DELFLAND, half gezonken, januari 1916 (zie events)
Image type: Photo

Description: De DELFLAND, varend in charter van het Holland-West Afrika Lijn.
Image type: Photo
Sources