Name ship: DELFTDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1929
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 4388 Z ROTT 1929
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts:
Rig: 21 derricks
Lift Capacity: 1 x 40, 2 x 7, 16 x 5 and 2 x 4 tons each
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf, Schiedam, Netherlands
Yardnumber: 318
Date Laid Down:
Launch Date: 1929-07-06
Delivery Date: 1929-10-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Harland & Wolff Ltd, Belfast, Great Britain
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 6200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Two B & W Diesels (29 1/8 - 72 13/16)
Speed in knots: 15.00
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 10220.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 6385.00 Net tonnage
Deadweight: 12480.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 723000 Cubic Feet
Bale: 676000 Cubic Feet
 
Length 1: 490.90 Feet (British) Registered
Beam: 64.80 Feet (British) Registered
Depth: 34.20 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
30 0 0 0 0 30
Configuration Changes

1952-00-00: In 1952, tijdens de verbouwing, ook van nieuwe motoren voorzien: 2 x 2 tew, elk 7 cil., 9800 Pk MAN type (700x1200)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1929-10-12 DELFTDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDOD
Additional info:

Date/Name Ship 1952-00-00 DONGEDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDRQ
Additional info:

Date/Name Ship 1966-06-00 TUNG LONG
Manager: Chung Lien Navigation Co. S.A., Monrovia, Liberia
Owner: Chung Lien Navigation Co. S.A., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1950-01-24: Het vrachtschip ss. 'DELFTDYK' (1929) van de Holland-Amerika Lijn loopt om 22.33 uur, na het passeren van boei P 12 in pos. 54.16. N. - 07.11.30. O, op een mijn in de Wezermonding, waarbij zware schade onstond. Twee sleepboten brachten haar te Bremerhaven binnen. Het schip wordt later door de sleepboot Zwarte Zee naar Rotterdam gesleept, hersteld en verbouwd bij de N.V. Dok- en werfmaatschappij Wilton Feijenoord in Schiedam en herdoopt "DONGEDYK". Ze kwam pas 28.02.1952 weer in de vaart.

1952-01-10: Op 10-01-1952 liggende te Schiedam opnieuw van brandmerk 4388 Z ROTT 1929 voorzien.

1952-04-28: Brand op de 'DONGEDYK' te Vancouver.
Op het Nederlandse vracht-passagiersschip 'DONGEDYK' van de Holland-Amerika Lijn is brand uitgebroken toen het gemeerd lag aan de Ballantyne-Pier te Vancouver, waar het schip zondagavond was aangekomen. Brandweerlieden en leden van de bemanning bestreden het vuur, dat na een uur beperkt was tot de machinekamer en ruim 3, waarin zich 37 Britse auto's bevonden. Zes sleepboten lagen klaar om het schip buiten de haven te brengen als de brand niet te bedwingen zou blijken. Door het bluswater ging de 'DONGEDYK' zware slagzij naar bakboord maken. Men liet toen de lege olietanks aan stuurboord vollopen om de slagzij op te heffen. Er werden duizenden liters water in de brandende machinekamer gespoten. De brand was vermoedelijk ontstaan doordat een vonk in wat olie terecht kwam. Na 2 uur was men het vuur meester en kon een begin worden gemaakt, het schip, dat 14 graden slagzij maakt, weer recht te krijgen. Bij het blussingswerk, waarbij gebruik werd gemaakt van schuim, geraakten 12 brandweerlieden door de rook buiten kennis of liepen lichte verwondingen op. Geen van hen behoefde echter naar het ziekenhuis te worden overgebracht. (bron: Leidsch Dagblad, 29 april 1952)

1956-04-24: Op 24-04-1956, in dichte mist voor anker liggend op de Westerschelde, aangevaren door de Zweedse kustvaarder "Kare". (zie krantenbericht)

1966-06-00: De "DONGEDYK" werd begin juni 1966 voor GBP. 150.000,- voor sloop verkocht aan de Toshing Trading Co. Ltd., Kobe (Japan), die haar doorverkochten of lieten slopen te Taiwan. Eind juni 1966 te Rotterdam opgeleverd en voor de uitreis verdoopt.

1966-09-12: Final Fate: De "Tung Long" arriveerde op 12 september 1966 op haar laatste reis te Kaohsiung (Taiwan), waar zij werd gesloopt door de Cheng Lung Steel Co. Ltd., die pas op 18 februari 1967 aldaar met het slopen begonnen.

Ship Masters Data

Images


Description: Delftdyk 1929.
Image type: Photo

Description: De DELFTDYK te Vancouver. Foto gemaakt door Walter E. Frost op 9 juni 1932
Image type: Photo

Description: Dongedyk 1929 ex Delftdyk.
Image type: Photo

Description: Dongedyk 1929 ex Delftdyk.
Image type: Photo

Description: 28 april 1952: brand op de 'Dongedyk' in de haven van Vancouver
Image type: Photo

Description: De 'Dongedyk' met zware slagzij tijdens de brand, liggend aan Ballantyne-Pier te Vancouver.
(photo: 28 april 1952)
Image type: Photo
Sources