Name ship: DEMOCRAAT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1930
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number: 5088461
Nat. Official Number: 1336 Z GRON 1930
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: G.J. van der Werff, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 196
Date Laid Down:
Launch Date: 1930-03-03
Delivery Date: 1930-05-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1637 Type C/D (270x349)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 198.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 120.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11600 Cubic Feet
Bale: 10800 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 33.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.63 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.39 Meters Depth, moulded
Draught: 2.43 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1934-08-00: Motor omgebouwd tot 160 Pk injectiemotor.

1969-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 190 Pk Brons Nr. 14345 Type GB-C (220x380) 8 Kn. (proefvaart op 25.03.1969)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-05-08 DEMOCRAAT
Manager: Tonnis en Tamme Tammes en Pieter Dekker (Nieuw Scheemda), Groningen, Netherlands
Owner: Tonnis en Tamme Tammes en Pieter Dekker (Nieuw Scheemda), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMBC
Additional info: Elk 1/3 deel.

Date/Name Ship 1933-01-06 DEMOCRAAT
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Pieter Dekker, Nieuw Scheemda, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMBC
Additional info: 1934 callsign PDPM

Date/Name Ship 1938-05-28 DEMOCRAAT
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Hein Holwerda, Gasselternijveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PDPM
Additional info:

Date/Name Ship 1940-12-28 DEMOCRAAT
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Pieter Dekker, Nieuw Scheemda, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDPM
Additional info:

Date/Name Ship 1952-12-15 TRIO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Fokke S. de Jong, Workum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Workum / Netherlands
Callsign: PIAU
Additional info:

Date/Name Ship 1957-07-17 BUIZERD
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Kustvaartrederij motorschip 'Buizerd', Groningen, Netherlands
Shareholder: Geert Vos & Tiemen Krikke, Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOL
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1959-06-27 DEMOCRAAT
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Geert Vos & Tiemen Krikke, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDPM
Additional info:

Date/Name Ship 1963-05-29 DEMOCRAAT
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Geert Vos, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDPM
Additional info:

Date/Name Ship 1964-00-00 DEMOCRAAT
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Geert Vos, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDPM
Additional info: Geert Vos: later Hindelopen.

Date/Name Ship 1966-08-04 VAMOS
Manager: Palthe & Haentjes, Groningen, Netherlands
Owner: Christiaan de Vries, Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PIDK
Additional info:

Ship Events Data

1930-03-04: NvhN 04-03-1930: Hoogezand, 3 Maart. Van de scheepswerf van den heer G. J. van der Werff, alhier, is heden met goed gevolg te water gelaten het stalen motorschip, genaamd „DEMOCRAAT", groot 260 ton, voor rekening van de reederij Gebrs. Tammes te Groningen. Het schip wordt voorzien van een 120 P.K. Bronsmotor en is gebouwd onder de Germ. Lloyd, klasse groote kustvaart en Hollandsche Scheepvaart-Inspectie. Terstond werd de kiel gelegd voor een soortgelijk schip voor rekening van de reederij Eggens en van der Veen te Apeldoorn. (Opm. JS: Is m.s. "PAX I", bouwnr. 197)

1930-05-08: Op 08-05-1930 als DEMOCRAAT, zijnde een motorschip, groot 560.96 m3, liggende te Delfzijl, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Tonnis Tammes, reeder te Groningen voor 1/3, Tamme Tammes, reeder te Groningen voor 1/3 en Pieter Dekker, scheepskapitein te Nieuw Scheemda voor 1/3 deel, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1336 Z GRON 1930 op het achterschip, op den voorkant van het verhoogd achterdek.

1930-05-10: Voorwaarts 10-05-1930: Op de Eems heeft met goed gevolg proefgestoomd het motorschip DEMOCRAAT, gebouwd op de Werf van den heer G. J. van der Werff te Hoogezand voor rekening van de Gebr. Tammes te Groningen. Het schip is gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart, groot bruto 560 kub. M. en netto 340 kub. M. en is voorzien van een 120 P.K. Bronsmotor, waarmee het een snelheid van 8 mijl behaalde. Verder is in de machinekamer nog een hulpmotor voor een compressor een lenspomp en een dynamo opgesteld, terwijl zich op het dek nog een motorlaadlier bevindt.

1940-00-00: Onder Duits toezicht bij de Transportflotte Speer voor de bevoorrading van de Waddeneilanden. 30 Juni 1945 te Cuxhaven teruggevonden en 19 augustus 1945 terug aan de eigenaar.

1957-07-12: NvhN 12-07-1957: TRIO verkocht. F. de Jong, reder te Workum, heeft het 260 ton d.w. metende m.s. TRIO verkocht aan de rederij Vos en Krikke te Groningen. De TRIO (ex DEMOCRAAT) werd in 1930 gebouwd bij de fa. v. d. Werff te Hoogezand en wordt voortgestuwd door een 160 pk motor. De Trio wordt omgedoopt tot „BUIZERD".

1961-05-23: NvhN 23-05-1961: Opvarenden door Deens schip overgenomen. Groninger coaster DEMOCRAAT maakte zware slagzij op Noordzee. Getrokken door de zeesleper Titan van NV Bureau Wijsmuller in IJmuiden, is de 198-ton metende kustvaarder Democraat van de rederij Vos en Krikke in Groningen, die in de nacht van zaterdag op zondag met zware slagzij op de Noordzee, op ongeveer vijftig mijl ten westen van Urnuiden ronddreef, gistermiddag om ongeveer twee uur de haven van IJmuiden binnengesleept. Voor de bemanning van de Titan, die onder commando stond van kapitein A. van der Wiele, is het één van de spannendste jachten tussen Nederlandse sleepboten naar een op de Noordzee in nood verkerend schip geweest. Lek in ruim. De zeeslepers Gele Zee uit Hoek van Holland en Titan uit IJmuiden, moesten elk ongeveer vijftig mijl afleggen. Toen de Titan ter plaatse was, zijn twee vrijwilligers, eerste stuurman R. de Zwarter en matroos H. Spierenburg, van de sleepboot met slecht weer en tijdens de duisternis, overgesprongen op de met 15 graden slagzij ronddrijvende Democraat. Het gangboord aan stuurboordzijde troffen zij reeds onder water aan. Het water spoelde ook al over het dek, een deel van de deklading meenemend. Voorts stond in de machinekamer water. De slagzij is vermoedelijk ontstaan door een lek in het ruim, waarna het binnengedrongen water is opgezogen door de balen aardappelmeel. Bemanning opgepikt. Bij het overbrengen van pomp- en ander bergingsmateriaal, raakte de motorsloep van de Titan defect, waardoor het niet meer mogelijk was, de vier opvarenden van de Democraat, die enkele uren tevoren waren opgepikt door het Deense schip Bettina Borg, aan boord van de zeesleper naar IJmuiden te nemen. De Bettina Borg had de vier man overgenomen, op het moment dat zij met het zwemvest om, op het dek van het schip stonden, terwijl van de mast het vlaggesein „verkeer in nood en heb dringend hulp nodig" waaide. De sleepreis naar IJmuiden vorderde zeer langzaam daar het water ook van boven af in het schip dreigde binnen te dringen. De kustvaarder ligt thans in de Haringhaven van IJmuiden voor inspectie van de schade, lossing en reparatie.

1961-06-21: NvhN 21-06-1961, bekort: De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam, strafte de kapiteins A. T. B. van de coaster DEMOCRAAT en L. D. van de EDDYSTONE, beiden uit Delfzijl, door hun respectievelijk twee en vier maanden de bevoegdheid als kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen. De Raad besliste dat beide kapiteins te kort waren geschoten in hun taak. Op 4 februari van dit jaar liep de DEMOCRAAT (eigendom van G. Vos en T. Krikke te Groningen) op de reis van Ostende naar Blyth in de Robin-Hood-baai aan de grond. Onveranderde koers. De Raad is van oordeel dat kapitein B. ernstig te kort is geschoten in voorzichtigheid. Hoewel men na 0.00 uur tot 3.15 uur niet over gegevens beschikte over de afstand tot de kust. heeft de kapitein zijn schip al die tijd volle kracht met onveranderde kompaskoers laten lopen. Gelet op de omstandigheden dat men in slechter wordend zicht voer in een tot noordelijk veranderende stroom en een van noord ruimende aanwakkerende wind, had hij alle reden gehad ernstig rekening te houden met de mogelijkheid dat de Democraat van de voorgenomen koers zou afwijken. B. mag twee maanden lang niet als kapitein op zeeschepen varen.

1966-09-20: NvhN 20-09-1966: M.s. DEMOCRAAT verkocht. De heer G. Vos te Hindelopen heeft zijn motorkustvaartuig DEMOCRAAT verkocht aan de heer A. de Vries te Leeuwarden; die het schip zal herdopen in VAMOS. De DEMOCRAAT werd in 1930 gebouwd bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Hoogezand en het behoort tot het gladdek-type. Het schip heeft een draagvermogen van ongeveer 260 ton en het is voorzien van een 160 pk Brons-dieselmotor. De DEMOCRAAT is eerder in de vaart geweest onder de namen TRIO en BUIZERD.

1971-02-25: Final Fate: Op het IJsselmeer in de machinekamer lek geraakt en naar Stavoren gesleept. Opgelegd te Harlingen. Op 7 juni 1972 verkocht aan en gesloopt door 'De Koophandel' te Nieuw Lekkerland. De Bronsmotor (2tew 3 cil 190 Pk Brons Nr. 14345 Type GB-C (220x380) werd verkocht en geplaatst in de cementtanker "Courage" ex Zuiderzee bouwjaar 1927.)

Ship Masters Data

Images


Description: Democraat 1930 in aanbouw.
Image type: Photo

Description: Democraat 1930 on her delivery day 04.05.1930
Image type: Photo

Description: De 'Democraat' afgemeerd in de Groninger Oosterhaven.
Image type: Photo

Description: Democraat 1930 Schilderij Chapell in bezit van P.T. Tammes .
Image type: Photo

Description: 'Democraat'
Image type: Photo

Description: Buizerd 1930 ex Democraat
Image type: Photo

Description: 'Trio' 1930 (ex 'Democraat')
Image type: Photo

Description: Trio 1930 (ex Democraat)
Image type: Photo

Description: Democraat 1930 ex Buizerd ex Trio ex Democraat op 23-05-1961 bij binnekomst te IJmuiden.
Image type: Photo

Description: Vamos 1930 ex Democraat ex Buizerd ex Trio ex Democraat.
Image type: Photo
Sources