Name ship: DENEB

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5088564
Nat. Official Number: 11119 Z ROTT 1962
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 cranes
Lift Capacity: cranes 5 ton each derricks 10 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Falkenbergs Varv A/B, Falkenberg, Sweden
Yardnumber: 131
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1962-03-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 2100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 3070-452-459 Type SBV8M358 (400x580)
Speed in knots: 13.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1190.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 484.00 Net tonnage
Deadweight: 1800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 139210 Cubic Feet
Bale: 130400 Cubic Feet
 
Length 1: 85.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 83.11 Meters Registered
Beam: 12.36 Meters Registered
Depth: 4.68 Meters Breadth, moulded
Draught: 5.05 Meters Other
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-01-15 DENEB
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDQB
Additional info:

Date/Name Ship 1969-04-28 PIREAS
Manager: Math. Marcantonakis & Son Ltd., Piraeus, Greece
Owner: Math. Marcantonakis & Son Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYJK
Additional info:

Date/Name Ship 1979-00-00 PIREAS
Manager: Math. Marcantonakis & Sons, Piraeus, Greece
Owner: Pireas Compania Naviera S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYJK
Additional info:

Date/Name Ship 1987-08-12 GEORGIOS KAPA
Manager: Emanuel Pitsiladis & Co., Hällekis, Greece
Owner: Nanor Maritime Co. Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HQK2
Additional info:

Date/Name Ship 1989-12-11 LEPANTO
Manager: Lepanto Mar. Inc., San Lorenzo, Honduras
Owner: Lepanto Mar. Inc., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQFO6
Additional info:

Date/Name Ship 1993-00-00 LEPANTO
Manager: Tsitsalis Shipping-Trading Financing Co.,
Owner: Tsitsalis Shipping-Trading Financing Co.,
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQFO6
Additional info:

Ship Events Data

1962-00-00: Te water als “Frederika” voor Lion Steamship Co, Gothenburg, Zweden. Tijdens de afbouw verkocht.

1962-02-09: Het Vrije Volk 09-02-1962: Rumoer rond vrachtschip: fouten of geldkwestie? (Van een onzer verslaggevers) In Zweden is enig rumoer ontstaan rond een 1200 ton metend vrachtschip, de Deneb, dat daar verleden jaar op een scheepswerf te Falkenberg voor een Zweedse opdrachtgever is gebouwd en onlangs ls doorverkocht aan Van Nievelt Goudriaan te Rotterdam. Het Zweedse persbureau meldde gisteren, dat de werf van plan was het schip aan de ketting te laten leggen. De werf zou nog 'n bedrag van 300.000 kronen te goed hebben. Daarom wilde men het vertrek van de Deneb, dat binnenkort zou plaatsvinden, zien te verhinderen. De directie van Van Nievelt Goudriaan bleek vanmorgen van deze ontwikkeling niet op de hoogte. Van een verzoek om - het schip aan de ketting te leggen was haar niets bekend, hoewel zich vertegenwoordigers van de rederij op de werf bevinden. Zij bevestigden wel, dat er moeilijkheden met het schip zijn, maar deze zijn van geheel andere aard dan door het Zweedse persbureau werd gemeld. Van Nievelt Goudriaan, aldus de verklaring van de directie, wil het schip nog niet in ontvangst nemen omdat het na enkele proeftochten nog tekortkomingen vertoonde. De rederij had dit onder bepaalde voorwaarden wel willen. doen, maar daarmee is de werf niet, akkoord gegaan.

1962-02-16: Trouw 16-02-1962: Zweden heft beslag op m.s. „Deneb” op. De Zweedse autoriteiten hebben het beslag op de vrachtvaarder "Deneb" opgeheven, nadat overeenstemming was bereikt tussen de werf in Falkenberg en de oorspronkelijke opdrachtgeefster. Lion Steamship Ltd., een dochter-onderneming van de grote A. B. Bonnier Foertagen-groep. Het schip was aan de ketting gelegd, omdat moeilijkheden waren ontstaan inzake de overdracht. Lion Steamship Ltd. weigerde namelijk het schip te aanvaarden, daar er bij de proefvaart nog enkele kleine technische bezwaren aan het licht waren gekomen, die men verbeterd wilde hebben. Zodra Lion Steamship Ltd. het schip aanvaardt — en men verwacht dat dit een dezer dagen zal gebeuren — zal deze firma de „Deneb" overdragen aan de Rotterdamse rederij Van Nievelt, Goudriaan en Co., die door de Zweedse autoriteiten nog al voorbarig bij deze kwestie was betrokken. De rederij ontving zelfs een bericht van de beslaglegging, hoewel het schip niet haar eigendom was. Het m.s. „Deneb" heeft als openshelterdecker een draagvermogen van 1800 tond.

1962-03-22: Op 22-03-1962 als "DENEB", zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 3370.49 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 12410 d.d. 09-01-1962, liggende te Bolnes, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 11119 Z ROTT 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de achterwand van het dekhuis, 3.45 m. uit hekplaat, 0.65 m. uit de lengteas en 1.50 m. boven dek.

1964-08-01: Leeuwarder courant 03-08-1964: Bemanning werd gered. Lichter na aanvaring in drieën gebroken. Zaterdagmiddag omstreeks vier uur is de Duitse lichter „Reinsthal-52" (1352 ton), na een aanvaring met het Nederlandse schip „Deneb" (1100 ton) van Van Nievelt Goudriaan en Co, gezonken. De aanvaring gebeurde op de Nieuwe Maas, ter hoogte van de Wilhelminahaven in Schiedam. De lichter brak in drieën en zonk onmiddellijk. Persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan, want een passerende sleepboot kon de bemanning van drie koppen snel overnemen. De „Deneb", die op weg was van Rotterdam naar Hamburg, heeft later op de avond zijn reis voortgezet. Het schip liep weinig schade op.
Het Parool 03-08-1964: Schip brak in drieën en zonk bij Schiedam. (Van een onzer verslaggevers) Rotterdam, maandag. — Het Duitse sleepschip Rheinstahl 52 is zaterdag in drieën gebroken en gezonken in de Nieuwe Maas bij Schiedam. Het schip werd aangevaren door het zeeschip Deneb van Van Nievelt Goudriaan. Alle opvarenden, de schipper, diens vrouw, twee kinderen en een matroos konden door de sleepboot Condor gered worden. De Deneb had weinig schade. Het schip heeft later zijn reis voortgezet.

2004-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip
twijfelachtig is.

2004-00-00: Informatie Bill Schell d.d. 23.03.2011: Stranded on beach 15 miles north of Luanda, Angola in position 08.40 S - 13.25 E prior to 2004. Wreck still present as of 2009.

Ship Masters Data

Images


Description: Deneb 1962
Image type: Photo

Description: Deneb 1962
Image type: Photo

Description: Deneb 1962
Image type: Photo
Sources


Year: 0000-00-00
Source: Book
Description: - Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
- Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
- Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
- Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
- De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.