Name ship: DEO DUCE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5387245
Nat. Official Number: 1811 Z GRON 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber: 1101
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1937-09-11
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (280x400)
Speed in knots: 9.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 346.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 170.00 Net tonnage
Deadweight: 386.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27000 Cubic Feet
Bale: 26500 Cubic Feet
 
Length 1: 47.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.19 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.83 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.16 Meters Depth, moulded
Draught: 2.68 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-09-11 DEO DUCE
Manager: Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Johannes Boll, Winsum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winsum / Netherlands
Callsign: PDOY
Additional info:

Date/Name Ship 1955-09-00 WEGA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Willem Salomons Kzn., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PINK
Additional info:

Date/Name Ship 1957-01-00 WEGA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Express (50% Kamp's Scheepvaart- en Handelmij en 50% Freight Express Ltd) en N.V. Eerste Nederlandsche Maatschappij tot Verzekering van Risico in Loterijen (Lotisco) (50%), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PINK
Additional info:

Ship Events Data

1937-02-16: De Telegraaf 16-02-1937: Scheepswerf „De Vooruitgang” wordt weer in bedrijf gesteld. (Van onzen correspondent.) Alphen a/d Rijn. 16 Febr. De scheepswerf "De Vooruitgang" waar al geruimen tijd niet meer werd gewerkt zal binnenkort wederom in gebruik worden gesteld. De "Vooruitgang" is een van de beide scheepswerven welke toebehooren aan de firma D. en Joh. Boot. De laatste jaren was de slapte in de scheepsbouwnijverheid van dien aard, dat al het werk gemakkelijk op één werf kon worden afgedaan, doch thans ontvang de firma opdracht tot den bouw van een motorkustboot van 400 ton voor rekening van de heer J. Boll te Winsum. Dit werk maakt het noodzakelijk, dat ook de werf "De Vooruitgang" thans weer in bedrijf wordt gesteld.

1937-09-11: NvhN 16-09-1937: Proefvaart „DEO-DUCE”. Op het IJsselmeer vond Zaterdag de in alle opzichten uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustschip „Deo-Duce", gebouwd door D. en Joh. Boot N.V., Scheepswerf „De Vooruitgang" te Alphen a. d. Rijn, voor rekening van kapt. J. Boll te Winsum. Over de ruimlengte heeft het schip een dubbele bodem uitsluitend voor waterballast, voor en achter een ballasttank, totale ballastcapaciteit 120 ton, waardoor onder vrijwel alle omstandigheden het schip als uiterst zeewaardig kan worden beschouwd. In de motorkamer is voor voortstuwing geplaatst een 6 cyl. 300 P.K. compressorlooze „Industrie" Dieselmotor, met 300 toeren. Voor aandrijving der hulpwerktuigen dient een 10 en 30 P.K. stationaire Dieselmotor. De afmetingen van het schip zijn 46 x 7.86 x 2.68 meter.

1937-09-16: Op 16-09-1937 als DEO DUCE, zijnde een motorvrachtschip, groot 981.21 m3, liggende te Amsterdam, door E. Konijn, scheepsmeter te Amsterdam, ten verzoeke van Johannes Boll te Winsum, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1811 Z GRON 1937 op het achterschip aan S.B. zijde achterkant kombuis.

1940-05-00: Het schip lag in Zweden en werd daar opgelegd.

1971-00-00: Final Fate: Opgelegd in Delfzijl en 23 november 1971 met sloop begonnen bij N.V. Simetas, Hoogezand.

Ship Masters Data

Images


Description: Deo Duce 1937
Image type: Photo

Description: Wega 1937 (ex Deo Duce)
Image type: Photo
Sources