Name ship: DEO GLORIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1933
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5296991
Nat. Official Number: 1623 Z GRON 1933
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 1 x 2 and 1 x 1,5 ton
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 134
Date Laid Down:
Launch Date: 1933-09-00
Delivery Date: 1933-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 160
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1663 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight: 272.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 12891 Cubic Feet
Bale: 12396 Cubic Feet
 
Length 1: 38.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.67 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.31 Meters Depth, moulded
Draught: 2.45 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1972-00-00: 1972 omgebouwd tot stenenvisser.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1933-00-00 DEO GLORIA
Manager: Johannes Boll, Winsum, Netherlands
Owner: Johannes Boll, Winsum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winsum / Netherlands
Callsign: PDPA
Additional info:

Date/Name Ship 1937-09-16 DEO GLORIA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Hinderikus Boll, Winsum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winsum / Netherlands
Callsign: PDPA
Additional info: okt. 1953 thuish. Heiloo

Date/Name Ship 1955-11-22 RITORNEL
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Klinkenberg & Hilko, Albert Pieter en Klaas Albert Mietus, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHBP
Additional info:

Date/Name Ship 1961-01-17 RITORNEL
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Gebr. Hilko, Klaas Albert & Albert Pieter Mietus, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHBP
Additional info:

Date/Name Ship 1965-11-09 PINGUIN
Manager: Willy Koppelmann, Stade, Germany
Owner: Willy Koppelmann, Stade, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stade / Germany
Callsign: DFVJ
Additional info:

Ship Events Data

1933-09-15: NvhN 15-09-1933: Delfzijl, 14 September. Bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl is heden met goed gevolg te water gelaten het stalen motorschip „DEO GLORIA". Dit schip met klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart is gebouwd voor rekening van kapt. J. Boll te Hoogkerk. Het heeft afmetingen van 35.50 X 6.65 X 2.60 M. en wordt voorzien van een 160 p.k. Bronsmotor.

1933-10-27: Ze wordt op 27-10-1933 als DEO GLORIA, zijnde een motorvrachtschip, metende 564.11 m3, liggende te Delfzijl, door J.H. Kleijn, scheepsmeter te Groningen van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1623 Z GRON 1933 op het achterschip aan stuurboordzijde in het achterschild van de lichtkap van de motorkamer.

1933-10-30: NvhN 31-10-1933: Proefvaart m.s. „DEO GLORIA”. Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proefgestoomd het nieuwe motorschip "DEO GLORIA" gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v.h. Gebr. Sander te Delfzijl onder kl. Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart, voor rekening van kapt. J. Boll te Winsum. Het schip is uitgerust met voorpiek en dubbele bodem tot het mastdek en heeft de volgende afmetingen: lengte over de stevens 35.50 M., breedte op buitenkant grootspant 6.65 M., holte in de zijde 2.60 M. Het is groot netto 268 M 3. en bruto 564 M 3., met een ruiminhoud van 13890 kub. voet of 52 kub. voet per M 3. Het D. W. bedraagt 260 ton over zee. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 4 tact Brons motor met directe inspuiting opgesteld. Deze motor is in vier cylinder uitvoering met een vermogen van 160 p.k. Verder bevindt zich hier nog een Lister motor van 5 p.k. voor de aandrijving van een compressor, een lensballastpomp en een dynamo. Het schip is voorzien van een stalen Mannesmann mast en twee stalen Mannesmann laadboomen. Op het mastdek is een motordeklier geplaatst, voorzien van een 2 cylinder Lister motor van 10 p.k. Het laad- en losgerei is uitgevoerd en goedgekeurd volgens de voorschriften van de inspectie van havenarbeid. De motordeklier kan eveneens worden gebruikt bij het snelheffen der ankers. v Het schip is zeer modern en uiterst geriefelijk ingericht, terwijl ook de betimmering keurig en smaakvol is verzorgd. Centrale verwarming is aangebracht. Het is voorzien van een Oertz stroomlijnroer en behaalde in ballast een snelheid van ruim 9 1/4 mijl. Na de proefvaart werd het schip met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen.

1933-11-10: De Eemsbode 10.11.1933: Het nieuwgebouwde motorschip 'DEO GLORIA', kapitein J. Boll, welk schip maandag j.l. van Delfzijl naar Hamburg vertrok, geladen met eierkolen en cokes, heeft op deze eerste reis de deklading verloren.

1938-11-01: Op 01-11-1938, tijdens de reis van Rendsburg naar Dusseldorp aan de grond gestooten nabij Terschelling.
De Telegraaf 23-06-1939. Kustvaarder kampte met slecht weer. Aan den grond gestooten. Amsterdam, 22 Juni, -De Raad voor de Scheepvaart, voor de eerste maal sinds een drietal maanden werd gepresideerd door prof. mr. Taverne, die ernstig ziek is geweest, doch thans weer geheel is hersteld, heeft vanochtend een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het aan den grond stooten van het bijna 200 bruto-registerton metende motorschip “DEO GLORIA” uit Winsum nabij Terschelling op 1 November van het vorige jaar. Als getuige werd gehoord de kapitein van dit schip, die verklaarde, dat de “Deo Gloria” op weg was van Rendsburg via Terschelling naar Dusseldorp. Toen het schip zich bij Terschelling bevond, kwam er 's avonds plotseling een storm uit Z.Z.W.-richting. Het werd dik van den regen en er waren geen lichten meer te zien, uitgezonderd de lichtboei van het Thomas Smithgat, die op vijf meter afstand werd gepasseerd. Er werd een koers uitgezet, op grond waarvan de kapitein van oordeel was, dat hij het vaarwater volgde, doch reeds na een halfuur bleek dat niet juist te zijn. Want plotseling stootte het schip met hevige kracht tegen den harden zandbodem. Het roer werd naar stuurboord omgeslagen en was niet meer te bewegen, zoodat voor anker moest worden gegaan. Het waren angstige momenten, want de hooge, woeste golven sloegen vootdurend over het dansende schip en omdat er bovendien een sterke ebstroom stond, bestond het gevaar, dat de “Deo Gloria” van het anker zou losslaan en zou stranden. Dat gebeurde gelukkig niet en toen de mist was opgetrokken zag de kapitein, dat hij op den Engelschen Hoek was gestooten. Intusschen waren vuurpijlen afgestoken en werd het verzoek om hulp beantwoord door de reddingsboot van Terschelling en een sleepboot van de firma Doeksen. Aangezien beide vaartuigen ongeveer op hetzelfde moment ter plaatse waren, verleende alleen de sleepboot assistentie. Zij bracht de “Deo Gloria”, die vlot was gebleven, naar Terschelling, waar de schade, die gering bleek te zijn, werd hersteld. De Raad zal later uitspraak doen.

1940-05-00: Het schip lag in Zweden en werd daar opgelegd.

1960-01-19: Nieuwsblad van het Noorden 20.01.1960: In de afgelopen nacht is in de monding van de Westerschelde, waar een zware storm dwars over het water joeg, de 199 ton metende Groninger coaster RITORNEL in aanvaring gekomen met een Russische sleep. De sleep bestond uit de sleepboot TARUSSO, die het eveneens Russische schip BUGRINO op sleeptouw had. De Russische sleep liep geen noemenswaardige schade op, maar de RITORNEL werd vanochtend met een volledig ingedrukte boeg de haven van Vlissingen binnengebracht. De RITORNEL was onderweg naar Rochester in Engeland.

1972-00-00: Verkocht aan Hans F.K. Frederiksen, Nakskov en verbouwd tot zandzuiger/stenenvisser 'Søral'. In 2001 voor Jens Rubæk, Jørgensen in Kopenhagen, thuishaven is Nakskov. In 2003 verkocht aan Chabira Management A/S, Fredericia. In februari 2007 verkocht aan Shallow Shipping B.V., Harlingen en opgelegd te Marstal. In september 2007 op eigen kracht naar Harlingen gevaren. Lag op 12.09.2010 nog in Harlingen.


2014-09-00: Final Fate: 22-09-2014 Informatie van Gerrit Jan Ruijg, Hoorn (NH): De Søral is in 2010 verkocht aan een groep Zeeverkenners uit Goes of Vlissingen. Het bleek allemaal tegen te vallen, en eind 2010 verkocht aan scheepssloper Hoondert, Vlissingen Oost en daar gesloopt, nadat een plan om haar als duikobject in de Oosterschelde te laten zinken door Rijkswaterstaat was afgewezen.


Ship Masters Data

Images


Description: Deo Gloria 1933
Image type: Photo

Description: Deo Gloria 1933
Image type: Photo

Description: Ritornel 1933 ex Deo Gloria
Image type: Photo

Description: Ritornel 1933 (ex Deo Gloria)
Image type: Photo

Description: de 'Ritornel' met kopschade, na in de nacht van 19 op 20 januari 1960, in de monding van de Westerschelde, in aanvaring te zijn gekomen met een Russische sleep.
Image type: Photo

Description: Pinguin 1933 ex Ritornel ex Deo Gloria
Image type: Photo

Description: Søral 1933 ex Pinguin ex Ritornel ex Deo Gloria in 07-2000 at Aabenraa.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Søral 1933 ex Pinguin ex Ritornel ex Deo Gloria in 07-2000 at Aabenraa.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Søral 1933 ex Pinguin ex Ritornel ex Deo Gloria on 27-06-2006 at Velje.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Søral 1933 ex Pinguin ex Ritornel ex Deo Gloria on 27-06-2006 at Velje.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Søral 1933 ex Pinguin ex Ritornel ex Deo Gloria on 19.10.2007 at Harlingen.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Søral 1933 ex Pinguin ex Ritornel ex Deo Gloria on 19.10.2007 at Harlingen.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Søral 1933 ex Pinguin ex Ritornel ex Deo Gloria on 12-09-2010 at Harlingen
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NNO 220639
De DEO GLORIA stootte op de Engelse Hoek. Het schip kampte met slecht weer.
De Raad voor de Scheepvaart, voor de eerste maal sinds een drietal maanden weer gepresideerd door prof. mr. Taverne, die ernstig ziek is geweest, doch thans weer geheel is hersteld, heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het aan de grond stoten van het bijna 200 bruto registerton metende schip DEO GLORIA uit Winsum nabij Terschelling op 1 november van het vorige jaar. Als getuige werd gehoord de kapitein van het schip, die verklaarde, dat de DEO GLORIA op weg was van Rendsburg via Terschelling naar Düsseldorf. Toen het schip zich op 1 november tussen de Uitertonnen van het …..gat bij Terschelling bevond, kwam er plotseling een storm uit ZZW….. Het werd dik van de regen en er waren geen lichten meer te zien, uitgezonderd de lichtboei van het Thomas Smithgat, die op korte afstand werd gepasseerd. Hierna werd een koers uitgezet, op grond waarvan de  kapitein van oordeel was, dat hij het vaarwater volgde, doch reeds na een half uur bleek dat niet juist te zijn. Want plotseling stootte het schip met hevige kracht tegen de harde zandbodem. Het roer werd naar stuurboord omgeslagen en was niet meer te bewegen,  zodat voor anker moest worden gekomen. Het waren angstige momenten, want de hoge woeste golven sloegen voortdurend over het dansende schip en omdat er bovendien een  sterke ebstroom stond, bestond het gevaar, dat de DEO GLORIA van het anker zou losslaan en zou stranden. Dat gebeurde gelukkig niet en toen de mist was opgetrokken zag de kapitein, dat hij op de Engelse Hoek had gestoten. Intussen waren vuurpijlen afgestoken en werd het verzoek om hulp beantwoord door de reddingboot van Terschelling en een sleepboot van de firma Doeksen. Aangezien beide vaartuigen ongeveer op hetzelfde moment ter plaatse waren, verleende alleen de sleepboot assistentie. Zij bracht de DEO GLORIA, die vlot was gebleven, naar Terschelling, waar de schade, die gering bleek te zijn, werd hersteld. De kapitein weet de oorzaak van het stoten aan de storm, die sterker zou zijn geweest, dan hij had verwacht. Hierdoor zou hij uit de koers zijn geraakt. De raad zal later uitspraak doen.