Name ship: CONCURRENT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1884
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Koff-tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: W. Boerma, Kielwindeweer, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1884-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 69.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 65.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 24.00 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.13 Meters Depth, moulded
Draught: 2.02 Meters Draught, summer
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1884-00-00 CONCURRENT
Manager: W. Boerma, Kielwindeweer, Netherlands
Owner: W. Boerma, Kielwindeweer, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kielwindeweer / Netherlands
Callsign: NKTP
Additional info:

Date/Name Ship 1890-00-00 CONCURRENT
Manager: J. de Groot, Wildervank, Netherlands
Owner: J. de Groot, Wildervank, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NKTP
Additional info:

Ship Events Data

1899-10-00: In 1899 gezonken te Dornbush. Bitte auf Hiddensee, 3 oktober. Een geweldige hoge zee heeft de kof Concurrent op de rots geworpen. Het schip is vol water, drijvend op zijn zijde. Bij gunstig weer hoopt men het schip te kunnen bergen. Kaptein De Groot is met de equipage naar Stralsund vertrokken ten einde een verklaring af te leggen. (opm: zie volgend bericht en PGC 12-10-1899)
PGC 10-10-1899: Bitte auf Hiddensee, 5 oktober. Nadat de gestrande kof Concurrent , kapt. De Groot, nogmaals onderzocht werd, sprak de expert de overtuiging uit dat het vaartuig nog te repareren was en dit ook waard was. De bergingstomer Rugen is naar de strandingsplaats
vertrokken en zal nadat het lek door een duiker is onderzocht en zo mogelijk gestopt, het schip voor de nodige reparatie naar Stralsund slepen.
Bitte auf Hiddensee, 7 oktober. Nadat de inventaris en ook een deel der lading door duikers waren gelost heeft de bergingstomer Rugen de gestrande Nederlandse kof Concurrent vlotgebracht en op sleeptouw genomen teneinde het vaartuig naar Stralsund te brengen. De kof werd gister hier ten anker gelegd terwijl de Rugen naar Stralsund stoomde. Intussen werd het vaartuig erg geteisterd door de heden opgekomen noordwestelijke storm en sloeg nagenoeg geheel wrak. Vele wrakstukken waaronder 131 dwarsliggers, vermoedelijk de rest van de lading, zijn aan wal gespoeld en geborgen. Het vaartuig is waarschijnlijk geheel wrak. (opm: zie PGC 10-10-1899)
Bitte auf Hiddensee, datumloos. Het wrak van de Nederlandse kof Concurrent, heden hier drijvend voor anker gelegd, zou door een sleepboot worden weggehaald. Deze vond echter niets meer van het wrak.
NRC 14-10-1899: Londen, 12 oktober. Volgens telegram van het Duitse marine-departement ligt het wrak van de gezonken Nederlandse kof Concurrent 3 zeemijlen bewesten Bitte auf Hiddensee, eiland Rügen, in 24 voet water en gevaarlijk (opm: voor de scheepvaart).
NRC 15-10-1899: Bitte auf Hiddensee, 10 oktober. Om het wrak van de gezonken kof Concurrent uit de weg te ruimen was een rijksstoomvaartuig ontboden, dat echter tevergeefs naar het wrak zocht en onverrichterzake moest terugkeren Wittow, 14 oktober. Op de plaats, waar de kof Concurrent is gezonken, is een baken gezet, en ook wordt thans de steen, waarop de Concurrent gestoten heeft, door een kenteken aangeduid.
NRC 19-10-1899: Bitte auf Hiddensee, 12 oktober. Twintig behakte eiken dwarsliggers, afkomstig van de lading
van de kof Concurrent zijn bij Dranske en Goos aan het strand gedreven en door de bergers voorlopig in bewaring genomen
NRC 22-10-1899: Stettin, 20 oktober. Gisteren en heden zijn rijksstomers bezig geweest om zo mogelijk het wrak van de Concurrent te verwijderen, doch zonder gevolg, daar het te diep in de grond zit. Het ligt 5 meter beneden de waterspiegel en is derhalve niet alleen voor de netten
der vissers, doch ook voor schepen met meer dan 5 meter diepgang zeer gevaarlijk. Er is thans een groene wrakton uitgelegd in plaats van het daar geplaatste baken. Een ankerketting en zeilboom van de kof werden nog geborgen.
PGC 11-11-1899: Wyck auf Rügen, 28 oktober. De inventaris van de gestrande Nederlandse tjalk Concurrent is voor 460 mark verkocht. Voor de scheepsboot werd 70 mark betaald. De geborgen lading is nog niet verkocht.

Ship Masters Data

Images

Sources