Name ship: DEPA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5353141
Nat. Official Number: 1712 Z GRON 1935
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 1 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 643
Date Laid Down:
Launch Date: 1935-09-02
Delivery Date: 1935-10-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Kln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz, 11-17 11/16
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 380.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 192.00 Net tonnage
Deadweight: 380.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 20342 Cubic Feet
Bale: 19000 Cubic Feet
 
Length 1: 42.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.10 Meters Registered
Beam: 7.37 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.76 Meters Registered
Draught: 2.75 Meters Registered
 
Configuration Changes

1951-00-00: Andere hoofdmotor: 4tew 6 cil 300 Pk Deutz (1941) Type (280x450) 10 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-10-31 DEPA
Manager: H. van der Eb, London, Netherlands
Owner: Engelbert Heinrich Paap, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOZ
Additional info:

Date/Name Ship 1946-00-00 DEPA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Engelbert Heinrich Paap, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOZ
Additional info:

Date/Name Ship 1949-04-07 DEPA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Wed. Margi Paap-Deen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOZ
Additional info:

Date/Name Ship 1955-04-07 GRETA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Jurjen Schokkenbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEKK
Additional info:

Date/Name Ship 1956-05-00 TARZAN
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Henderikus Jan, Johannes, Pieter, Jacob, Henderikus Jacob, Katriena Henderika en Katriena Franciena Beck, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHWR
Additional info:

Date/Name Ship 1957-00-00 TARZAN
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Henderikus Jan, Johannes, Pieter, Jacob, Henderikus Jacob, Katriena Henderika en Katriena Franciena Beck, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHWR
Additional info:

Date/Name Ship 1967-06-15 TARZAN
Manager: Panaghiotis, Kontarinis & Kouris, Lixourion, Greece
Owner: Panaghiotis, Kontarinis & Kouris, Lixourion, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1971-00-00 TARZAN
Manager: G. Mazis & Catapodis Bros., Piraeus, Greece
Owner: G. Mazis & Catapodis Bros., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 TARZAN
Manager: N. Sotiriou, Piraeus, Greece
Owner: N. Sotiriou, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 ALFA
Manager: Kifissia Maritime Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Owner: Kifissia Maritime Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1935-10-31: Op 31-10-1935 als DEPA, zijnde een motorvrachtschip, metende 891.89 m3, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Engelbert Heinrich Paap, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1712 Z GRON 1935 op het achterschip aan stuurboordzijde achterkant lichtkap motorkamer.

1935-11-00: Eemsbode 01.11.1935: Gistermiddag werd op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorschip 'DEPA', kapitein-eigenaar E. Paap van Groningen. Dit schip is gebouwd bij Scheepswerf E.J. Smit & Zn. te Hoogezand onder de klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie en is van een 300 Pk Deutz-Dieselmotor voorzien waarmede de 'Depa' op de proeftocht een snelheid behaalde van pl.m. 9 mijl. Het schip is van alle gemakken voorzien, modern uitgerust en vertrok na de proeftocht naar Emden om in het dok te worden opgenomen daar tijdens de tewaterlating n der kimkielen was beschadigd.

1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Bevrachting door Freight Express te Londen. Op 1 juni 1945 weer terug aan de eigenaar.

1961-01-16: Terwijl het schip in de Binnenhaven te Rotterdam lag, brak er in de kombuis en verblijven brand uit. Gerepareerd en weer in de vaart.

1961-01-16: Het Vrije Volk 16-01-1961. Bemanning coaster vlucht in nacht voor laaiend vuur. (Van een onzer verslaggevers) Enkele opvarenden van de Groninger coaster Tarzan moesten vanmorgen tegen vijven in nachtkledij uit het schip naar de kade van de Binnenhaven te Rotterdam vluchten voor een snel om zich heen grijpende brand. Matroos C. Buisman (23 jaar) uit Groningen ontdekte de brand die vermoedelijk door oververhitting van de oliestookinstallatie in de salon van de kapitein is ontstaan. Een dikke rook drong toen al door tot het manschappenverblijf. Matroos Buisman wekte door roepen en schreeuwen de andere aanwezige bemanningsleden; een 17-jarige matroos sliep zo vast, dat men hem uit zijn kooi moest gooien om hem wakker te krijgen. De mannen hadden geen tijd om hun eigendommen mee te nemen het vuur greep snel om zich heen en na korte tijd was het achterschip een vuurzee. De Rotterdamse brandweer, die om kwart voor vijf werd gealarmeerd, kon van het brandende achterschip van de Tarzan ook weinig redden. Het blussingswerk werd aanvankelijk vertraagd doordat men verzuimde een brandslang van een loods op het haventerrein van zijn spoel te rollen. Uiteraard kon er geen water door de opgerolde slang stromen. Na enige tijd echter had de brandweer al vijf stralen op de vlammen gericht, drie lage-druk- en twee nevelstralen. Onder bescherming van persluchtmaskers vielen de brandweerlieden het vuur aan, maar toch duurde het tot twee uur na het ontdekken van de brand voor de vlammen waren gedoofd. De schade was aanzienlijk, vrijwel het gehele achterschip, met de kombuis en de verblijven van de bemanning, was geheel uitgebrand, terwijl er vrij grote schade in de machinekamer was. De Tarzan meet 350 ton en is het eigendom van het scheepvaartkantoor Beck te Groningen. Aan het blussingswerk, dat onder leiding stond van brandmeester A. Stinis, werd deelgenomen door de bluseenheden 521 en 522.

1961-09-02: Onderweg van Boulogne sur Mer naar Rotterdam, in dichte mist gestrand op de Noorderpier van Hoek van Holland. Enige uren later door de sleepboot 'Schouwenbank' vlot getrokken.

1965-03-07: Tijdens de reis van Antwerpen naar Goole op de Humber in aanvaring met de Engelse tanker 'Assiduity'. Beide vaartuigen lichte schade opgelopen.

1981-12-13: Uit het Cypriotisch Register uitgeschreven, het certificaat was in 1976 verlopen. In 1986 laat Lloyd's de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.


Ship Masters Data

Images


Description: Depa 1935
Image type: Photo

Description: Depa 1935
Image type: Photo

Description: Depa 1935 at Copenhagen.
Image type: Photo

Description: Greta 1935 (ex Depa)
Image type: Photo

Description: Tarzan 1935 (ex Depa)
Image type: Photo

Description: Tarzan 1935 ex Greta ex Depa
Image type: Photo

Description: Tarzan 1935 ex Greta ex Depa
Image type: Photo

Description: Tarzan 1935 ex Greta ex Depa
Image type: Photo

Description: Tarzan 1935 ex Greta ex Depa at Shipyard Vuijk, Capelle a/d IJssel.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Tarzan 1935 ex Greta ex Depa on 02-11-1957 Koningshaven, Rotterdam.
Image type: Photo

Description: Alfa 1935 ex Tarzan ex Greta ex Depa after rebuilding her accomodation.
Image type: Photo
Sources