Name ship: DEPENDENT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5406467
Nat. Official Number: 1424 Z LEID 1953
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang' v/h Firma D. Boot, Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber: 1227
Date Laid Down:
Launch Date: 1953-07-17
Delivery Date: 1953-10-02
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type 6D7 (205x460)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 455.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 232.00 Net tonnage
Deadweight: 561.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32500 Cubic Feet
Bale: 30500 Cubic Feet
 
Length 1: 50.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.66 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Draught: 3.22 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-08-26 DEPENDENT
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Gerrit Brijder, Kampen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PDPF
Additional info:

Date/Name Ship 1956-03-27 SONJA D
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Gebr. Dekker's Vrachtvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHPT
Additional info:

Date/Name Ship 1963-04-02 LA PAIMPOLAISE
Manager: Agence Maritime de l' Ouest, Paimpol, France
Owner: Agence Maritime de l' Ouest, Paimpol, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Paimpol / France
Callsign: TOBZ
Additional info:

Date/Name Ship 1973-04-00 LA PAIMPOLAISE
Manager: Société Méditerranéenne de Cabotage (SOMECA), Nice, France
Owner: Société Méditerranéenne de Cabotage (SOMECA), Nice, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Nice / France
Callsign: TOBZ
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 LA PAIMPOLAISE
Manager: Soc. de Nav. Gabonaise, Libreville, Gabon
Owner: Soc. de Nav. Gabonaise, Libreville, Gabon
Shareholder:
Homeport / Flag: Libreville / Gabon
Callsign: TOBZ
Additional info:

Ship Events Data

1953-08-14: Het schip in aanbouw wordt op 14-08-1953 bij het Kadaster te boek gesteld als "Dependent", eigendom van N.V. Scheepswerf "De Vooruitgang" D. en Joh. Boot te Alphen a/d Rijn. 26-08-1953 eigendom van Gerrit Brijder, reder te Kampen. Voltooid d.d. 05-09-1953.
Op 14-08-1953 als "DEPENDENT", zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, Nog niet gemeten, liggende te Alphen a.d. Rijn, door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 1424 Z LEID 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in de S.B. zijwand van het dekhuis op kampanje 3.30 m. uit hekplaat, 1.90 m. uit de lengteas en 1.40 m. boven dek.

1955-06-07: Amigoe di Curacao 07-06-1955: Staking aan boord van „Dependent”. De voeding is te slecht. Paramaribo. — In de haven van Paramaribo verlieten 5 Nederlandse zeelieden het M.S. Dependent, Kampen en weigerden verder op dit schip te dieren. Zij hadden klachten over de voeding en over naleving van de voorwaarden. De Dependent behoort aan de fa. Brijder te Kampen en vaart momenteel in charter voor de Engelse Mij Lambert & Holt. Het kwam in Suriname aan om 25 luxe Amerikaanse auto's naar Brazilië te vervoeren.- In Brazilië kunnen wegens deviezen moeilijkheden geen Amerikaanse wagens worden geimporteerd. Enkele Braziliaanse en Surinaamse zakenlieden hebben evenwel de mogelijkheid gevonden om via Suriname Amerikaanse wagens Brazilië binnen te krijgen. Daartoe vertrekken uit Suriname mensen „met 6 maanden verlof" naar Brazilië. Volgens een Braziliaanse regeling mogen ze „hun auto" meenemen. De Dependent monsterde in Suriname krachten om verder te kunnen varen. Van de 11 bemanningsleden bleven 5 in Suriname achter om naar Nederland te worden teruggezonden, plus 2 zieken. Onder de 5 die niet verder wensten te varen zijn de 3 machinisten.

1999-00-00: Lloyd's twijfelt aan het nog bestaan van het schip.

Ship Masters Data

Images


Description: Dependent 1953
Image type: Photo

Description: Sonja D. 1953 (ex Dependent)
Image type: Photo
Sources