Name ship: CORNELIA CLAZINA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1911
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: cargo trawler
Propulsion: Motor Vessel
Type: Lugger
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Boot, Leiderdorp, Netherlands
Yardnumber: 780
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1911-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Netherlands
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 0
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 141.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 28.25 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 0000-00-00 CORNELIA CLAZINA
Manager: V.o.F. Soetermeer, Fekkes & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: Johan Parlevliet Lzn., Katwijk aan Zee, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Katwijk / Netherlands
Callsign: NLDB
Additional info:

Ship Events Data

1916-00-00: 02 februari 1916: IJmuiden. De motorlogger Cornelia Clazina uit Katwijk, welke de vorige winter reeds enige reizen als koopvaarder maakte, is thans opnieuw daarvoor ingericht en zal binnen enkele dagen naar Engeland vertrekken. IJmuiden, 5 februari. De motorlogger Cornelia Clazina (KW-I76) is weer voor de vrachtvaart bestemd en vertrok heden naar Schiedam om voor Londen te laden.IJmuiden, 24 mei. De motorlogger Cornelia Clazina welke in de afgelopen winter als vrachtschip op Engeland voer, is thans weer voor de haringvisserij ingericht en zal vertrekken met het nummer KW-176.
4 septgember 1917: weer in de vrachtvaart. 1921: Inmiddels weer terug in visserij.


Ship Masters Data

Date from: 1917
Captain: Tijlingen, E.E. van
College:
Flagnumber: 0
Other information: wonende te Maassluis. Omgekomen bij de explosie van de lading in 1917.

Images

Sources

General information regarding this ship

RN 040917
IJmuiden, 1 september. De in Katwijk thuis behorende motorlogger CORNELIA CLAZINA is uit de visserij genomen en tot vrachtvaarder ingericht. 

RN 050917
IJmuiden, 3 september.De hedenmorgen van hier naar Christiania vertrokken motorlogger CORNELIA CLASINA uit Katwijk keerde later uit zee terug wegens schade aan de motor. Deze schade, welke gerepareerd wordt, zal enige dagen oponthoud veroorzaken.

RN 100917
IJmuiden, 7 september.De hier uit zee terug gekeerde motor-vrachtlogger CORNELIA CLASINA, uit Katwijk, heeft de schade aan de motor hersteld en aanvaardde hedenmiddag opnieuw de reis naar Christiania. 

RN 260917
IJmuiden, 24 september.De als vrachtschip varende motorlogger CORNELIA CLASINA uit Katwijk, met een lading stukgoed van Christiania en Drammen hier binnengekomen, moest door een sleepboot hier in de haven worden gebracht, doordat de motor voorgaats defect was geraakt. Het schip zette later slepende de reis naar Amsterdam voort. 

RN 191117
Ontploffing aan boord van een schip met carbid. Twee doden en vier gewonden.
Hedenochtend heeft een zeer ernstige ontploffing plaats gehad aan boord van de tot handelsschip omgebouwde motorlogger CORNELIA CLASINA, eigendom van N. Parlevliet te Katwijk, liggende aan de Pelgrimskade nabij de distilleerderij van de firma Hoboken, De Bie & Co. en geladen met carbid van Noorwegen.  Een ooggetuige vertelt ons, dat hij iemand met een open brandende lamp, een z.g. snotneus in het vooronder zag gaan en dat toen onmiddellijk een ontzettende ontploffing volgde, zo hevig dat tot in de stad de slag werd gehoord en ver in de omtrek de ruiten rinkelden.
Tussen de CORNELIA CLASINA en de wal lag een schuit met ijzer geladen, die gelost wordt. Van deze schuit, de lichter FEIJENOORD I, werd de schipper J.C. Verbeek tegen het dek geslagen. Hij kreeg een lichte hoofdwond. Er werden drie man licht, en drie man zwaar gewond. Van de laatsten zijn er reeds twee aan de gevolgen bezweken.
De gewonden zijn per brancard weggevoerd. De motorlogger is gezonken. Hij was voor NLG 60.000 verzekerd. De omgekomenen zijn kapt. E.E. van Tijlingen te Maassluis, van de CORNELIA CLASINA en de dekknecht J. Planje te Delfshaven van hetzelfde schip. Vermist worden nog de stuurman, de kok en een passagier. (zie ook AH 221217)

RN 211117
De ontploffing in een schip met carbid.
De teraardebestelling van het stoffelijk overschot van de zaterdag jl. overleden motordrijver Jan Planjé, van de motorlogger CORNELIA CLASINA, zal morgenochtend plaats hebben. Vertrek 10 uur van het ziekenhuis aan de Coolsingel. De toestand van de 18-jarige De Greef blijft nog steeds uiterst zorgwekkend.
Hedenmiddag is de firma W.A. Van den Tak begonnen, nu het borrelen is opgehouden, kettingen aan te brengen onder het verongelukte schip door, om te trachten het te lichten. De rivierpolitie houdt bij het werk toezicht. Men hoopt het schip morgenochtend om 8 uur te lichten.

RN 221117
De ontploffing in een schip met carbid.
Hedenmorgen heeft de firma W.A. v.d. Tak getracht de CORNELIA CLASINA te lichten met de bokken ADELAAR, ALBATROS en TITANIA, echter hadden deze geen kracht genoeg en men zou hedenmiddag 3 uur met deze bokken en de bok DE RIDDER de poging herhalen. Een van de bokken is van de firma Rijsdijk te Hendrik-Ido-Ambacht.
In de romp is, blijkens het onderzoek van de duiker Sperling. geen gat, wel is het dek geheel open geslagen. De lijken van de 2 vermisten zijn nog niet gevonden. Ruim 3 uur kon werkelijk met het lichten worden begonnen, waarmee vermoedelijk een uur zou zijn gemoeid. Tot degenen, die aan de wal het werk gadeslaan, behoren de vader van de vermiste Huizinga en twee zusters en een moeder van de eveneens vermiste Riedijk.

RN 231117
De ontploffing in een schip met carbid.
De CORNELIA CLASINA is gistermiddag gelicht en weggesleept naar de wal aan de Keilehaven en aldaar aan de grond gezet. Hedenmiddag wordt met de stoompomp van de ADELAAR getracht het schip leeg te pompen. Men hoopt dan tevens in de machinekamer en de kajuit een onderzoek te kunnen instellen naar de lijken van de stuurman Riedijk en den kok Huisinga. 

RN 261117
De ontploffing in een schip met carbid.
De motorlogger CORNELIA CLASINA — waarin, zoals bekend, verleden week zaterdag de noodlottige ontploffing plaats had — is thans zover op de wal gezet, dat de drijvende bokken van de firma Van der Tak geen dienst meer behoeven te doen. Met het lossen van de lading carbid wordt doorgegaan, doch men ondervindt enige moeilijkheden, doordat de carbid zich in koeken vastgezet heeft, die met breekijzers losgebroken moeten worden. Bijna alle bussen zijn beschadigd, slechts een zeer enkele is onbeschadigd gebleven. Wat uit het schip komt, wordt overgebracht op een zolderschuit en in de motorlichter Neutraal.
Gisteren zijn de machinekamer en het achteronder en vandaag het vooronder zo veel doenlijk doorzocht, echter is men er nog niet in geslaagd, ook maar enig spoor van de vermisten, stuurman en de kok te ontdekken. Het vermoeden wordt uitgesproken, dat zij bij de ontploffing over boord geslagen zijn. Thans kan de schade, door de ontploffing aangericht, goed overzien worden, het dek is van achter tot aan de fokkemast, met de dekbalken en al, uit het schip geslagen. Het waterdichte schot, dat bij de fokkemast zat, is in het midden ongeveer 11/2meter achteruit gedrukt. Hierdoor is de huid zowel aan stuur- als bakboord naar binnen gedrukt en opengereten. Van de zich ontwikkelende gassen wordt niet meer zoveel last ondervonden.
Nader vernemen wij: Hedenmiddag is in het achteronder van het schip een lijk gevonden, het is echter totaal onherkenbaar, De kleren zijn geheel verbrand en de benen liggen geheel epen, verder is het lichaam één verbrande klomp, zodat niet vastgesteld kan worden wie het is. 

RN 261117
Rotterdam, 24 november. De motorlogger HANDEL EN ZEEVAART (KW-160) van de rederij N. Parlevliet Lzn. te Katwijk aan Zee heeft de visserij beëindigd en zal nu in de vrachtvaart worden gebracht ter vervanging van de motorlogger CORNELIA CLASINA van dezelfde rederij, welke de vorige week te Rotterdam belangrijk beschadigd werd door een ontploffing van de carbid lading.

RN 271117
Het zaterdag in de motorlogger CORNELIA CLASINA — thans op Schiedam’s gebied — gevonden verminkte en verkoolde lijk, is zondagmorgen op Crooswijk herkend als dat van de 21-jarige kok Jelte Huizinga uit Amsterdam. De vader herkende het lijk van zijn zoon aan de abnormale linkervoet. Hedenmiddag is in de motorkamer het lijk van de stuurman Arie Riedijk, 26 jaar oud en gewoond hebbende te Vlaardingen, gevonden. Hoewel het lichaam ook met brandwonden overdekt was, kon het goed herkend worden. Bij deze ramp zijn dus vier leden van de bemanning omgekomen en wel de kapitein E.E. van Tijlingen, afkomstig uit Maassluis, de motordrijver J. Planje uit Rotterdam, de stuurman A. Riedijk uit Vlaardingen en de kok J. Huisinga uit Amsterdam.