Name ship: DIDO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5089879
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 5 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 4 (3 ton), 1 (10 ton)
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Netherlands
Yardnumber: 864
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-00-00
Delivery Date: 1937-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 570
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Type (275x480)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 388.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 160.00 Net tonnage
Deadweight: 548.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 46760 Cubic Feet
Bale: 43000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.45 Meters ***Unknown***
Beam: 9.11 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.49 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-00-00 DIDO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. West Indische Scheepvaart Mij. Anno 1921, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJCF
Additional info:

Date/Name Ship 1964-10-00 DIDO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1964-11-00 PIREAS
Manager: Math. Marcantonakis & Sons, Piraeus, Greece
Owner: John M. Marcantonakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWZX
Additional info:

Date/Name Ship 1966-00-00 STAR OF MECCA
Manager: Orri Navigation Lines S.A., Jeddah, Saudi Arabia
Owner: Orri Navigation Lines S.A., Jeddah, Saudi Arabia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jeddah / Saudi Arabia
Callsign: HZAW
Additional info:

Ship Events Data

1937-04-24: De Banier 26-04-1937: Tewaterlating van de „DIDO”. Bolnes, 24 April. Zaterdagmiddag werd met gunstig gevolg te water gelaten van een der hellingen van de NV Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Boines het stalen motorvrachtschip genaamd „DIDO", in aanbouw voor de K.N.S.M. te Amsterdam. Het schip is van de volgende hoofdafmetingen: 188'6 x 29'9 x 17'0 en wordt uitgerust met een Stork motorinstallatie. Op deze vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd van een zusterschip, eveneens te bouwen voor genoemde Reederij.

1937-07-21: De Banier 22-07-1937. Proefvaart Motorschip DIDO. Bolnes, 22 Juli. — Gisteren is met het door de N.V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekening van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam gebouwde motorvrachtschip Dido proefgevaren op de Noordzee naar IJmuiden. Nadat was gebleken, dat het schip aan de gestelde eischen had voldaan, heeft de reederij het overgenomen. Dit is het eerste van de vier in opdracht ontvangen schepen. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 188 voet 6 duim; lengte tusschen de loodlijnen 173 voet; breedte op spanten 29 9 duim; holte tot shelterdek 17 voet. Het schip is voorzien van hoofd- en tusschendek (shelterdektype). De hoofdmotor bestaat uit een 570 A.P.K. Stork-installatie. Voor het vervoeren van de lading zijn behalve de ruimte boven het tusschendek twee ruimen gemaakt. De dekwerktuigen voor het behandelen van de lading, evenals de ankerlier worden alle electrisch gedreven.

1964-10-20: Op 20-10-1964 als DIDO, zijnde een stalen motorschip, metende 1099.57 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 5433 d.d. 09-07-1937, liggende te Amsterdam, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, voorzien van een brandmerk door het inbeitelen van 6152 Z AMST 1964 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant brughuis, 8.40 m. uit hekplaat, 3.65 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek. (Bij onderzoek zijn geen merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan aangetroffen.)

1971-01-28: Final Fate: Op weg met een lading huiden en bonen van Djeddah naar Massawa, ten noorden van Assawa in positie 17.45. N.B en 39.25. O.L. gestrand en verloren gegaan.

Ship Masters Data

Images


Description: Dido 1937
Image type: Photo

Description: Dido 1937
Image type: Photo

Description: Dido 1937
Image type: Photo

Description: Dido 1937
Image type: Photo
Sources