Name ship: DIEVERTJE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5134193
Nat. Official Number: 3528 Z GRON 1957
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Hoogezand' N.V. - Jac. Bodewes, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 82
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-06-12
Delivery Date: 1957-09-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz no. WR2122875/882 Type RBV8M545 (320x460) 300 rpm
Speed in knots: 11.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 225.00 Net tonnage
Deadweight: 889.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 61000 Cubic Feet
Bale: 57000 Cubic Feet
 
Length 1: 59.39 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught: 3.45 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-06-20 DIEVERTJE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Damhof, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDQH
Additional info:

Date/Name Ship 1961-04-07 GOUWESTROOM
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Damhof, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEJU
Additional info: Charter HSM

Date/Name Ship 1964-04-07 DIEVERTJE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Damhof, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDOI
Additional info:

Date/Name Ship 1971-00-00 DIEVERTJE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Netherlands
Owner: Hendrik Damhof, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDOI
Additional info:

Date/Name Ship 1974-09-03 PAULANIS
Manager: Paula Marine Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Owner: Paula Marine Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4EJ
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 SEAMASTER
Manager: Mneinne & Elouche Rafic, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Owner: Mneinne & Elouche Rafic, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1957-06-00: Aanvankelijk 'Mercator'

1957-06-12: NvhN 12-06-1957: Tewaterlating m.s. Dievertje. Bij de scheepswerf Hoogezand (Dir. Jac. Bodewes) te Hoogezand werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkust vaartuig Dievertje, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer H. Damhof te Delfzijl. De Dievertje (bouwno. 82) is van het shelterdecktype, meet 825 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 59 m., lengte tussen de loodlijnen 54 m, breedte 9.20 m en holte 3.50/5.60 m. De voortstuwing zal geschieden door een 800 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van elk 28 p.k. zullen worden opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 61000 cft. grainspace. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het motorschip Dievertje voor een Nederlandse combinatie. Dit schip zal eveneens worden uitgerust met een 800 p.k. Deutz motor.

1957-06-19: Op 19-06-1957 als DIEVERTJE, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3528 Z GRON 1957 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis, 3.65 m. uit hekplaat, 1.70 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.

1957-09-07: NvhN 07-09-1957: Proefvaart m.s. Dievertje. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden, van het nieuwe motorkustvaartuig Dievertje, dat bij de Scheepswerf Hoogezand (dir. Jac. Bodewes) te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de heer H. Damhof te Delfzijl. De Dievertje (bouwno. 82) is van het shelterdektype. meet 825 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 59 m, lengte tussen de loodhjnen 54 m, breedte 9.20 m. en holte 3.50/5.60 m. De voortstuwing geschiedt door een 800 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 111 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 28 pk elk opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 61000 cft grainspace. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1960-05-00: 01.03.1960 NvhN: Delfzijlster kustvaarder op Arabische zwarte lijst. Het bureau van de Arabische Liga voor boycot van Israel heeft de Delfzijlster kuster 'Dievertje' op de 'zwarte lijst' geplaatst wegens overtreding van de boycotbepalingen. Aldus meldt U.P.I. Eigenaar van de 'Dievertje' is de heer H. Damhof jr. te Delfzijl. De vertrouwensmakelaar, de firma Carebeka in Delfzijl, deelde ons mee nog geen bericht van de plaatsing op de zwarte lijst te hebben ontvangen. Overigens vond men dit niet verbazingwekkend. De 'Dievertje' vaart ongeveer twee en een half jaar op Israël in time-charter voor een Israelische firma. Op deze 'zonde' volgt altijd de zwarte lijst. Plaatsing op deze lijst betekent dat men geen faciliteiten krijgt in Arabische havens.

1964-01-02: Heeft het Franse visserijschip 'St. Pierre Priez Pour Nous' aangevaren in het Engelse Kanaal. Het visserijschip zonk maar de bemanning werd gered.

1974-09-09: NvhN 09-09-1974: Drie coasters verkocht. Het motorkustvaartuig Ali Damhof van de rederij J. Damhof jr. te Delfzijl is naar Griekenland verkocht. Het behoorde tot het raised quarterdecktype en heeft een draagvermogen van 700 ton bij 499 brt. Het schip werd in 1957 gebouwd bij de Scheepswerf Bodewes Volharding te Foxhol en is voorzien van een 395 pk Brons-dieselmotor. Het motorschip Bianca van de rederij Hijlkema en Schothorst te Groningen is verkocht aan een Venezolaanse rederij. Het behoort tot het half-shelterdektype en heeft een draagvermogen van circa 980 ton bij 710 brt. Het schip werd in 1954 gebouwd bij de NV Scheepswerf Waterhuizen. J. Pattje. te Waterhuizen en is voorzien van een 650 pk Werkspoor dieselmotor. Het rnotorkustvaartuig Dievertje van de rederij H. Damhof jr. te Delfzijl is overgegaan in het bezit van een in het Midden-Oosten gevestigde rederij. De Dievertje werd in 1957 gebouwd bij de NV Scheepswef Hoogezand, dir. Jac. Bodewes, te Hoogezand en heeft een draagvermogen van circa 890 ton bij 499 brt. Het schip is van het shelterdektype en is voorzien van een 800 pk Deutz-dieselmotor. Deze verkopen kwamen tot stand door bemiddeling van het Maritiem Bureau J. E. den Brave te Amsterdam.

1982-12-03: Te Beirut aangekomen en opgelegd.

1996-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: The launch of the Dievertje 12.06.1957
Image type: Photo

Description: Dievertje 1957 leaving her birthplace in 09.1957.
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Dievertje 1957
Image type: Photo
Sources