Name ship: DINTELBORG

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1999
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 9163685
Nat. Official Number: 6514 Z G 1999
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, Multi Purpose
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: B.V. v/h Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 1041
Date Laid Down: 1996-10-30
Launch Date: 1999-02-19
Delivery Date: 1999-03-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä NSD, Zwolle, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 5280
Power Unit: kW
Eng. additional info: Wärtsilä nr. 23160 Type 8L38 (380x475)
Speed in knots: 15.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6235.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3340.00 Net tonnage
Deadweight: 8865.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12671 Cubic Meters
TEU: 581
 
Length 1: 133.41 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 128.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.9 Meters Breadth, moulded
Depth: 9.8 Meters Depth, moulded
Draught: 7.1 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1999-03-12 DINTELBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Wagenborg Rederij B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEAA
Additional info:

Date/Name Ship 2001-07-12 MSC DARDANELLES
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Dintelborg B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEAA
Additional info: In charter bij Mediterranean Shipping Compagnie S.A.

Date/Name Ship 2004-08-23 DINTELBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Dintelborg B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEAA
Additional info:

Date/Name Ship 2005-01-11 DINTELBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Wagenborg Capital B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEAA
Additional info:

Date/Name Ship 2006-04-03 DINTELBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Scheepvaartonderneming Dintelborg B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEAA
Additional info:

Ship Events Data

1999-02-19: Op 19.02.1999 gedoopt door Mrs. J. ten Hooper-Smits en tewater gelaten.

1999-11-23: Op 23-11-1999 problemen met de verstelbare schroef en aan de grond gelopen bij Pointe aux Trembles-St. Lawrence Seaway in positie 45.39 N.B. en 73.28 W.L., op 24-11-1999 zonder schade vlot.

2009-02-28: Op 28-02-2009 te Zweden in aanvaring gekomen met het 20 meter hoge vuurtoren/helikopterplatform Armbågens aan de Finse kant van Ålands Hav. Het platform viel daarna op het voorschip van de DINTELBORG. Ten anker gegaan bij Granhamnsfjärden voor onderzoek. Op 01-03-2009 vertrokken naar Stockholm om de ongewenste lading te lossen.

Weekblad Schuttevaer 3 april 2010: Dronken stuurlieden Dintelborg met langdurige straf de laan uit. Twee jaar ontneming van de vaarbevoegdheid voor zowel de tweede als de derde stuurman. Dat was vrijdag 19 maart de mondelinge uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart in de zaak Dintelborg die op 18 februari 2009 in de Botnische Golf de vuurtoren van Armbagen meenam. De betreffende Oekraïense officieren verschenen niet voor de raad in Amsterdam om de uitspraak te vernemen. Hun rederij Wagenborg heeft hen meteen na het incident ontslagen. Beide officieren hadden voor het ongeval samen op de brug stevig gedronken. Toen de Dintelborg om 02.35 uur de vuurtoren ramde, was de brug onbemand. De derde stuurman had om 24 uur de wacht overgedragen aan de tweede stuurman, maar ook deze lag ten tijde van de aanvaring te kooi en bleek daar zelfs niet meer wakker te krijgen. Gezien de staat waarin de tweede bij het ingaan van de hondewacht al verkeerde had de derde stuurman bij de overdracht nog wel een veiligheidsring op de radar geactiveerd. De vuurtoren van Armbagen brak door de aanvaring af bij de voet en kwam met helikopterplatform en al terecht op de bak van de Dintelborg . De kapitein van de Dintelborg, op 20 januari 2009 tijdens een dokbeurt in Delfzijl aan boord gekomen, had wel gemerkt dat er stevig werd gedronken aan boord, waardoor hij de regels voor drank en drugsgebruik aan boord strenger ging hanteren. Op de betreffende avond was hij tweemaal op de brug geweest maar had niet echt iets gemerkt. Hij dacht dat de heren tonic dronken en dat was ook zo, maar er zat meer in. Op de vdr is vastgelegd dat de tweede stuurman tijdens de drinkpartij diverse schepen heeft aangeroepen om minder fraaie taal de ether in te slingeren. De hwtk stond bij de kapitein al wel te boek als zware drinker en was op rantsoen gezet. Ook de hwtk was betrokken bij het onderzoek door de raad , maar de raad legde hem geen maatregel van tucht op, omdat hij niet schuldig werd geacht aan de aanvaring. De directie van de rederij Wagenborg ziet in dit ongeval geen aanleiding zich te bezinnen op het varen met Oekraïners of het alcohol en drugs beleid aan te scherpen. Het laatste moet worden nageleefd en de twee betreffende officieren waren twee rotte appels en die zijn ook uit de mand verwijderd aldus directeur A. Engelsman.

2011-02-00: 26-02-2011 tijdens een reis van Oxelösund, Zweden naar Wilmington, Del. brak brand uit op de brug op circa 70 mijl ten zuidoosten van Cape Cod, Mass, brand onder controle gekregen maar bleef stuurloos drijven met een golfhoogte van circa 5 meter, 27-02-2011 door de sleepboot ROWN MCALLISTER vastgemaakt en met een snelheid van 4 á 5 mijl naar Rhode Island gesleept voor reparatie.

2014-09-05: The police was called after two stowaways were found aboard the "Dintelborg" in the afternoon of Sep 5, 2014, in the Frier Fjord. The crew discovered two stowaways in a cargo hold and arrested them in a cabin. They had no documents and spoke poor English. They have been taken ashore for further questioning.

Ship Masters Data

Images


Description: Dintelborg 1999 in aanbouw bij Scheepswerf van Diepen op 17.11.1998.
Made By: © Schmaal, G.J. (Gerrit)
Image type: Photo

Description: Dintelborg 1999 on 18-07-1999 inbound Delfzijl
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Dintelborg 1999 on 18-10-2009 River Eems
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Dintelborg 1999 on 18-10-2009 Zeehavenkanaal inbound Delfzijl
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources