Name ship: DINTELDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1922
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 14103 ROTT 1922
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Harland & Wolff Ltd., Queen's Island, Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 515
Date Laid Down:
Launch Date: 1921-09-02
Delivery Date: 1922-02-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Harland & Wolff Ltd, Glasgow, Great Britain
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 4500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Two B & W , Diesels (29 1/8 - 45 1/4)
Speed in knots: 13.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 9399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5814.00 Net tonnage
Deadweight: 11710.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 596000 Cubic Feet
Bale: 672000 Cubic Feet
 
Length 1: 485.60 Feet (British) Registered
Beam: 62.30 Feet (British) Registered
Depth: 35.80 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
30 0 0 0 0 30
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1922-00-00 DINTELDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMDW
Additional info: PDPZ

Ship Events Data

1927-02-12: Op 12.02.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 460 Z ROTT 1926

1940-05-10: Final Fate: Op 10 mei 1940 lag de ‘DINTELDYK’ in de Rijnhaven te Rotterdam. Reeds dezelfde dag ontstond brand aan boord (vermoedelijk door Duitse brandbommen). Men liet het ruim vol water lopen, waardoor de brand werd geblust. Blijkbaar was de schade zo ernstig, dat de Duitsers het schip nimmer hebben gebruikt, tot ze werd gevorderd om als blokschip te dienen en op 23 september 1944 als zodanig in de Nieuwe Waterweg, tegen de rechteroever, 3 km. boven Maassluis, tot zinken werd gebracht (het schip was op 13 september 1944 door de Duitsers gevorderd). Bij bergingspogingen in 1946 brak het wrak in tweeën. De restanten werden in 1947 opgeruimd.

Ship Masters Data

Images


Description: Dinteldyk 1922.
Image type: Photo

Description: Vancouver
Image type: Photo

Description: Vancouver
Image type: Photo
Sources