Name ship: DOELWIJK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1890
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 2588 ROTT 1890
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Well deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Netherlands
Yardnumber: 45
Date Laid Down: 1889-05-12
Launch Date: 1890-03-22
Delivery Date: 1890-06-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 550
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 , 24 & 45 - 30)
Speed in knots: 9.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 867.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 612.00 Net tonnage
Deadweight: 1270.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 59510 Cubic Feet
Bale: 52000 Cubic Feet
 
Length 1: 200.50 Feet (British) Registered
Beam: 31.50 Feet (British) Registered
Depth: 12.90 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-06-21 DOELWIJK
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Owner: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMGH
Additional info:

Date/Name Ship 1897-09-30 HECTOR
Manager: Dampfschiffahrts-Gesellschaft 'Neptun', Bremen, Germany
Owner: Dampfschiffahrts-Gesellschaft 'Neptun', Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QGLH
Additional info: DOHD

Date/Name Ship 1940-04-22 ELISABETH
Manager: Helmsing & Grimm, Hamburg, Germany
Owner: Helmsing & Grimm, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DOHD
Additional info:

Ship Events Data

1890-03-22: NRC 250390
Rotterdam, 24 maart. Zaterdagmiddag 22 dezer te 5 uur werd met goed gevolg te water gelaten van de werf van de heren Bonn & Mees, te Katendrecht, het stoomschip DOELWIJK, gebouwd voor rekening van de heren W. Ruys & Zonen. De hoofdafmetingen zijn: 200 voet lang, 31 voet breed, 15 voet 9 duim hol. Het schip is geheel van staal gebouwd, volgens de hoogste klasse van Lloyds.

1890-04-00: Op 15 april 1890 gesleept aangekomen te Vlissingen bij de werf van de Kon. Mij. "De Schelde" voor de inbouw van de machine.

1897-00-00: Na een proces in Londen over de door Ruys geleden economische schade, dat Ruys won, werd het schip in 1897 geabandonneerd aan de Britse Assuradeuren, en door hen doorverkochten naar Duitsland.

1945-00-00: De ‘ELISABETH’, na de caputilatie van Duitsland door de T.M.M.C. als No.652 in beslag genomen, werd aan de rederij teruggegeven in 1945.

1953-10-27: Final Fate: De ‘ELISABETH’ is in het najaar van 1953 voor sloop verkocht aan slopers te Hamburg-Narburg (Duitsland) en aldaar in 1954 gesloopt. De slopers waren de Eisen & Metall K.G. Lehr & Co. te Hamburg. Zij arriveerde op 27 october 1953 op haar laatste reis aan de sloperswerf van Walter Ritscher te Hamburg. (Opm: Het schip was op 22 october 1953 voor sloop verkocht.

Ship Masters Data

Images


Description: Jaarrekening over 1894
Image type: Document

Description: Doelwijk 1890
Image type: Photo

Description: Een zeer slechte foto van de DOELWIJK, liggend te Massawa. De foto is gemaakt in 1897 door de te Massawa wonende Italiaanse fotograaf L. Naretti en waarschijnlijk omstreeks 1920 afgebeeld in een Italiaans geillustreerd tijdschrift. Deze foto is gereproduceerd uit dat tijdschrft, de originele foto is niet gevonden.
Image type: Photo
Sources