Name ship: DOGGERSBANK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO number: 5204663
Nat. Official Number: 1920 Z GRON 1939
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 307
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-05-25
Delivery Date: 1939-06-22
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (270x370)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 208.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 93.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12600 Cubic Feet
Bale: 11900 Cubic Feet
 
Length 1: 37.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.29 Meters Depth, moulded
Draught: 2.60 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1962-00-00: 1962 nieuwe hoofdmotoren: 2x4tew 2x 6 cil 250 Pk Baudouin Type (140x180) 8 Kn.

1965-00-00: 1965 te Le Havre omgebouwd tot zandzuiger.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-06-00 DOGGERSBANK
Manager: Freerk Wolthuis, Hoogezand, Netherlands
Owner: Freerk Wolthuis, Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PDRG
Additional info:

Date/Name Ship 1940-05-07 DOGGERSBANK
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Pinkster, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDRG
Additional info:

Date/Name Ship 1949-12-10 LE GOELO
Manager: Soc. Bretonne de Cabotage, Paimpol, France
Owner: Soc. Bretonne de Cabotage, Paimpol, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Paimpol / France
Callsign: TOGK
Additional info:

Date/Name Ship 1960-10-09 LE FRÉMUR
Manager: Guiomard & Houix, St. Malo, France
Owner: Guiomard & Houix, St. Malo, France
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Malo / France
Callsign: TVWI
Additional info:

Ship Events Data

1938-09-00: Het Vaderland: 29.09.1938: Aan Bodewes Scheepswerven te Martenshoek is opdracht gegeven voor de bouw van een motorschip, voor rekening van kapitein F. Wolthuis te Sappemeer, groot ca 280 ton d.w. Dit schip wordt voorzien van een Bolnes dieselmotor, met een capaciteit van 180 Pk.

1939-05-26: De Telegraaf 26-05-1939: Te water gelaten. DOGGERSBANK. Martenshoek. 25 Mei. Van de werf van Bodewes' Scheepswerven, alhier, ls heden met goed gevolg te water gelaten het motorschip "Doggersbank", onder toezicht der British Corporation en de Scheepvaartinspectie in aanbouw voor kapitein F. Wolthuis te Hoogezand. Het schip 280 ton D.W. groot, zal van een 180 P.K. Bolnes-Dieset motor worden voorzien. De kiel werd gelegd voor een m.s. van 600 ton voor Nederiandsche rekening.

1939-06-16: Op 16.06.1939 als DOGGERSBANK, zijnde een motorvrachtschip, groot 590.37 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 12.06.1939 no. 6001, liggende te Martenshoek, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1920 Z GRON 1939 op het achterschip aan bakboord zijde in achterkant kombuis.

1939-06-24: NvhN 24-06-1939: Delfzijl. Onder groote belangstelling vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s DOGGERSBANK, gebouwd onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart op Bodewes Scheepswerven te Martenshoek voor rekening van kapt. F. Wolthuis te Hoogezand. Het schip is van het gladdek type en is over de geheele lengte van een dubbelen bodem voorzien die gebruikt kan worden als ballast-tank. Het meet bruto 208,40 Reg. ton en netto 92,67 Reg. ton en heeft een d.w. van plm. 280 ton en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 35 M. breedte op het grootspant 6.50 M. en holte in de zijde 2.70 M. Het heeft een stalen mast midscheeps waaraan twee laadboomen voor lasten van twee ton. Voor de bediening hiervan zijn twee Bodewes motorlieren opgesteld, die elk door een Lister motor van 6'B PK. aangedreven worden. De voorste hiervan kan tevens bii het heffen der ankers worden gebruikt. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 3 cylinder Bolnes Dieselmotor geplaatst met een vermogen van 180 P.K. Als hulpmotor is hier verder een Deutz motor van 8 P.K. opgesteld voor het aandrijven van de dynamo en de pompen. Het schip wordt geheel centraal verwarmd en is in alle opzichten zeer netjes afgewerkt en het behaalde op de proefvaart een snelheid van 9 1/2 mijl. Het voldeed ruim aan alle gestelde eischen, zoodat na de proefvaart het zeer ten genoegen werd overgenomen.

1939-07-22: NvhN 22-07-1939: Een geluksvogel. Na vijf uur zwemmen in zee gered. Kapitein Fr. Wolthuis van Hoogezand, die een paar weken geleden met zijn nieuw motorkustschip „DOGGERSBANK" zee heeft gekozen met bestemming naar Estland, had op de Noordzee onder de Duitsche kust al heel gauw een bijzondere ervaring. Op eenigen afstand werd een zwemmend wezen ontdekt, dat aanvankelijk, een gewoonlijk verschijnsel, voor een zeehond werd uitgemaakt. Toen een lid der bemanning er een mensch in meende te herkennen, een vermoeden, dat later bleek juist te zijn, wendde de kapitein den steven en voer voorzichtig naar den zwemmer. Het gelukte den man in korten tijd binnen boord te krijgen. Het was een man, volkomen uitgeput, geheel naakt, behoudens een dunne trui. Hij was blauw van de kou en nauwelijks meer bij bewustzijn. De bemanning is begonnen met hem aan dek warm te wrijven, waarna hij in de kajuit verder werd verzorgd. Zooals hij wist duidelijk te maken, was hij een visscher, was overboord geslagen, had vijf uur gezwommen en had al zwemmende kans gezien om zich van kleeren en schoenen te ontdoen. Er is den drenkeling maar niet gevraagd wat de aanleiding was geweest van zijn avontuur, daar een sterke dranklucht daarvoor voldoende aanwijzing gaf. De kapitein zette dadelijk koers naar Cuxhaven, gaf hem daar ter verpleging in een ziekenhuis over aan „Het Roode Kruis" en heeft spoedier daarop het anker weer gelicht. Het eind der historie is daardoor onbekend.

1940-05-00: 10.05.1940 van Amsterdam naar Engeland gevaren om aan de Duitsers te ontkomen. Op 16.05.1940 ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen.
26.05.1940 Onder Engelse vlag gebracht en vertrokken met een Engelse bemanning (Britse Marine) uit London naar Duinkerken via Sheerness,om deel te nemen aan operatie “Dynamo” het evacueëren van geallieerde troepen. 28.05.1940 Voor de kust van Bray aangekomen en aan de grond gelopen .De geallieerden waren niet in staat aan boord te komen en moesten wachten tot er vlotten en sloepen waren om alsnog aan boord te komen.Met 450 geallieerde troepen naar Britse oorlogsvaartuigen gevaren en de geredden daar afgezet. 29.05.1940 Vervolgens naar La Panne gevaren om Franse troepen naar Engelse oorlogsvaartuigen te brengen. 350 man in ondiep water aan boord genomen en na vlot gekomen te zijn vertrokken naar Margate. Vervolgens dezelfde dag vertrokken uit Margate naar Duinkerken waar 400 militairen werden geembarkeerd en te Margate aan land gezet. 02.06.1940 Vertrokken uit Margate met 4 motorboten op sleep naar Duinkerken om 50 militairen te redden en in konvooi terug naar Margate;door 18 vijandelijke vliegtuigen aangevallen. Deze aanvallen werden door Britse gevechtsvliegtuigen afgeslagen. Geen schade aan de “Doggersbank” opgelopen. 09.06.1940 Deelname aan operatie “Cycle” om geallieerden uit Le Havre te halen. 15.06.1940 Deelname aan operatie “Aerial” om geallieerde troepen uit St.Malo te redden. 18.05.1940 geallieerde troepen uit Cherbourgh gered. 21.06.1940 Militairen van Guernsey naar Weymouth geevacueerd. 04.091942 Vertrokken uit Hayle naar Newport,maar met avery aan de hoofdmotor de volgende dag terug gekeerd naar Hayle. 16.05.1944 Liggend te Portreath met een gebroken krukas en aldaar de krukas vervangen. 1944 nam deel aan de operatie "Neptune" (Invasie van Normandië.) 01.07.1945 terug aan Hendrik Pinkster.

1972-00-00: Final Fate: In 1972 tijdens een storm gezonken op de Franse kust (Bretagne) in pos. 48.40.N. – 04.12.W. ten zuidoosten van Banchenou) De driekoppige bemanning werd gered door de zandzuiger “Fort Lalatte”. Is nog steeds een gewild duikobject.
Pas in 1998 laat Lloyd's de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.


Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De Doggersbank in een Engelse haven
Image type: Photo

Description: Le Goelo 1939 ex Doggersbank (2nd) at Quimper, France. (Maja 1951 1st and Delfzijl 1939 3rd.)
Image type: Photo

Description: 'Le Goelo' (ex 'Doggersbank')
Image type: Photo

Description: Doggersbank 1939 als Le Fremur foto 3 juli 1968 in Jersey
Image type: Photo
Sources