Name ship: DOGGERSBANK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1976
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 7413921
Nat. Official Number: 4714 Z GRON 1975
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Voorwaarts' B.V., Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 215
Date Laid Down:
Launch Date: 1975-12-10
Delivery Date: 1976-01-27
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15478 Type 8GVH (220x380) 375 rpm.
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 999.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 628.00 Net tonnage
Deadweight: 1560.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 71500 Cubic Feet
Bale: 70000 Cubic Feet
 
Length 1: 65.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.72 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.11 Meters Depth, moulded
Draught: 4.31 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1992-12-00: Nieuwe hoofmotor: 4tew 12 cil 736 kW Caterpillar Type 3512 TA (170x190) 10,5 Kn.

1995-00-00: In 1995 hermeten: Gt 1092, Nrt 570, Dwt 1585.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1975-09-05 DOGGERSBANK
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Pieter Pot, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDRC
Additional info:

Date/Name Ship 1984-00-00 DOGGERSBANK
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Pieter Pot, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDRC
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 DOGGERSBANK
Manager: Pieter Pot, Delfzijl, Netherlands
Owner: Pieter Pot, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDRC
Additional info:

Date/Name Ship 1995-02-14 DOLLARD
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: C.V. Scheepvaartonderneming Dollard, Delfzijl, Netherlands
Shareholder: G. van Weelde, Delfzijl
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDRP
Additional info:

Date/Name Ship 1996-01-16 DOGGER
Manager: Misje Rederi A.S., Nassau, Bahamas
Owner: A/S Ami, Bergen, Norway
Shareholder: Misje Offshore Marine A.S., Bergen
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LAYL4
Additional info:

Date/Name Ship 2002-03-00 DOGGER
Manager: Misje Rederi A.S., Nassau, Bahamas
Owner: A/S Ami, Bergen, Norway
Shareholder: Misje Offshore Marine A.S., Bergen
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6SH4
Additional info:

Date/Name Ship 2007-12-13 DOGGER
Manager: Diary Shipmanagement Inc., Moroni, Comoros
Owner: Diary Shipmanagement Inc., Moroni, Comoros
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6EL7
Additional info:

Date/Name Ship 2008-02-24 ARHON
Manager: XT Mesogiakos Navigation Inc., Piraeus, Greece
Owner: Delta Sea Maritime Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SY9480
Additional info:

Date/Name Ship 2014-08-00 MAMO
Manager: ISM Group Ltd., Syria
Owner: Spanish Sea Maritime Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUJG4
Additional info:

Date/Name Ship 2015-02-11 HADDAD I.
Manager: IMS Hellenic Co., Piraeus, Greece
Owner: Haddad Shipping Co. S.A., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia
Callsign: CPB3032
Additional info:

Ship Events Data

1975-09-05: Het schip in aanbouw wordt op 05-09-1975 bij het Kadaster teboekgesteld met als eigenaar Pieter Pot, reder te Delfzijl. Voltooid 20-01-1976.

1975-09-25: Op 25-09-1975 als "DOGGERSBANK", bouwno. 215 van scheepswerf Voorwaarts B.V. te Hogezand, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4714 Z GRON 1975 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje 3.35 m. uit hekplaat, 0.20 m. uit de lengteas en 1.27 m. boven dek.

1975-12-13: NvhN 13-12-1975: Doggersbank te water. Op de scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand is het motorschip Doggersbank te water gelaten. Het wordt gebouwd voor Pot's Scheepvaartbedrijf te Delfzijl. Het schip heeft een laadvermogen van 1570 ton (999 brt). De belangrijkste afmetingen zijn: lengte over allles 65,80 m; grootste breedte 10,70 m; holte 5,10 m en diepgang 430 m. De laadruimte meet 71.500 kub.voet. De Doggersbank is speciaal ingericht voor het transport van zware ladingen. De voortstuwing gebeurt met een Bronsmotor van 1000 pk.

1976-01-31: NvhN 31-01-1976: Proefvaart Doggersbank. Op de Eems vond de proefvaart plaats van het ms Doggersbank, dat gebouwd werd op de scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand- Opdrachtgever is de rederij Pot te Delfzijl. De afmetingen van het schip zijn: lengte 65,80 m, breedte 10,70 m, holte 5,10 m, diepgang 4,34 m en deadweight 1560 ton (999,88 brt). Het schip heeft een Bronsmotor van 1000 pk. De snelheid is 12 knopen (leeg en 11 knopen geladen).

1992-03-10: Tijdens een reis van Aviles naar Odense in de Grote Belt in aanvaring gekomen met een onbekend gebleven schip.

1999-09-09: Tijdens de reis van Liverpool naar Bergen in ballast, tegen de rots Kyle of Lochalsh in positie: 57.16 N - 05.44 W. gevaren; daarna te anker gegaan op de ankerplaats van Railway Pier bij Kyle. Door duikers onderwater inspecties uitgevoerd en de schade bleek minimaal.

2000-02-03: Tijdens een reis van Maloy naar Bremen, ten zuiden van Bergen met volle snelheid over de grond gevaren en een rots geraakt. Ernstige boegschade opgelopen. Ze kon haar reis naar Bremen zonder lekkage vervolgen. Aankomst te Bremen 8 februari. Vervolgens naar de Alkor Shiprepair Yard in Gdansk (aankomst 29 februari 2000) voor een maand durende reparatie van de bodem.

2002-01-21: Tijdens de reis van Vlissingen naar Liverpool, ijsschade aan 2 schroefbladen opgelopen en op eigen kracht naar Dover gevaren. Aldaar gerepareerd en op 27 januari 2002 reparaties voltooid.

2005-08-02: Met een lading vismeel onderweg van Egernsund naar Santander, op 45 mijl ten zuidoosten van Lizard Point in pos. 49.23.N. – 04.29.W. in aanvaring gekomen met de containercarrier 'Sierra Express'. Naar Falmouth gevaren voor inspectie. Aanvang herstel schade op 18 augustus en 16 september voltooid.

2008-01-24: Class Lloyd's Register since 24-01-2008 withdrawn.

2010-12-17: 17-12-2010 te Malaga geďnspecteerd, 35 gebreken gevonden en op 21 december 2010 te Malaga aan de ketting gelegd wegens verregaande technische gebreken.

2011-12-21: De ARHON ligt sedert 21-12-2011 aan de ketting te Malaga wegens verregaande technische gebreken. Er is al getracht om het schip te verkopen om de oplopende schuldenberg aan verschillende partijen te kunnen betalen. De verkoop is echter mislukt. Sinds begin 02-2012 is het schip volledig verlaten, zelfs door de Griekse kapitein die naar huis teruggekeerd is.

2014-05-00: Abandoned ship auctioned in Malaga. A Syrian ship operator has purchased the "Arhon", which was abandoned at Malaga Port by its former owner
in December 2010 for €101,255 at auction. The owner, the Greek operator Delta Sea Maritime, had refused to repair the vessel after it was immobilized by Malaga Port Authorities due to technical deficiencies. The captain remained on the ship for several months with no water or electric until leaving in 2012 when the Greek authorities gave him compensation for having been stranded in Malaga. The rest of the crew had already returned to their countries of origin. The ship was declared abandoned last year and due to its state of disrepair, put up for auction, receiving two offers.

2015-00-00: Op 29-08-2015 vertrokken van Iskenderun, Turkije. Op 01-09-2015 tijdens een reis van Iskenderun, Turkije naar Misurata, Libya door de Griekse kustwacht (Hellenic Coast Guard en Greek Special Forces) bij Ierapetra onderschept en opgebracht op verdenking van wapensmokkel naar Heraklion voor onderzoek, in 2 containers vond men 5.000 vuurwapens met munitie en 49.347.800 sigaretten. Vlagstaat Bolivia ingetrokken voor gebreken. 15-9-2015 vlag: onbekend.

2016-12-20: Staat 20-12-2016 in Equasis als: In Service/Commission (since 16/09/2005) Last update 20/12/2016 (Ship banned in Spain 2015-01-21, Failed to call at indicated repair yard.)

2018-01-17: Final Fate: Op 08-01-2018 als dood schip, onder Panama Vlag, gesleept gearriveerd te Aliağa, Turkije om gesloopt te worden door Ege Gemi Sokum. Op 17-01-2018 op het sloopstrand gezet.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Doggersbank 1976
Image type: Photo

Description: Doggersbank the 10th April 1984 on River Eems.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: De DOGGERSBANK op de Nieuwe Waterweg. Foto genomen op 2 november 1988
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo

Description: Dollard 1976 ex Doggersbank on 17.03.1995 Zeehavenkanaal Delfzijl
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Dogger 1976 ex Dollard ex Doggersbank.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo

Description: Arhon 1976 ex Dogger ex Dollard ex Doggersbank on 24-05-2014 at Malaga.
Made By: © Goncharov, A. (Andrey)
Image type: Photo

Description: Arhon 1976 ex Dogger ex Dollard ex Doggersbank on 24-05-2014 at Malaga.
Made By: © Goncharov, A. (Andrey)
Image type: Photo

Description: Mamo 1976 ex Arhon ex Dogger ex Dollard ex Doggersbank on 08-12-2014 at Malaga.
Made By: © Goncharov, A. (Andrey)
Image type: Photo

Description: Mamo 1976 ex Arhon ex Dogger ex Dollard ex Doggersbank on 08-12-2014 at Malaga.
Made By: © Goncharov, A. (Andrey)
Image type: Photo
Sources