Name ship: DOLFIJN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1928
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5091511
Nat. Official Number: 974 Z GRON 1928
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 69
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1928-11-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 75
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz-Diesel Type (280x450)
Speed in knots: 7.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 139.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 70.00 Net tonnage
Deadweight: 170.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 7800 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 30.30 Meters Registered
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.19 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1952-00-00: Op verzoek van de S.S.M., waar het schip toen in charter voer, verlengd bij Scheepswerf Vuyk: Brt 175 Nrt 97 Dwat 210. Loa 37,43 Ll 36,37.

1971-00-00: Naar de binnenvaart.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-11-07 DOLFIJN
Manager: Tonnis Tammes, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Zeevaart-Maatschappij 'Hoornsche Diep', Groningen, Netherlands
Shareholder: Tonnis Tammes, Noord-Nederlandsche Scheepswerven N.V. en Berend Oeseburg, Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NMGJ
Additional info: Resp. 2/17, 13/17 en 2/17 deel.

Date/Name Ship 1933-02-21 DOLFIJN
Manager: Hendrik Wladimir Albrecht Ernst Tuil, Delfzijl, Netherlands
Owner: Hendrik Wladimir Albrecht Ernst Tuil, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMGJ
Additional info: Call sign 1934: PDRJ

Date/Name Ship 1937-08-23 DOLFIJN
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Pieter de Leeuw van Weenen Jr., Wilsum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wilsum / Netherlands
Callsign: PDRJ
Additional info: 1947 thuishaven Dordrecht.

Ship Events Data

1928-10-02: Op 02-10-1928 als DOLFIJN, zijnde een motorvrachtschip, groot 139.94 reg.ton, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Tonnis Tammes, reeder te Groningen voor 2/17 gedeelte, Berend Oeseburg, koopman te Groningen voor 2/17 gedeelte en de N.V. Noord-Ned. Scheepswerven te Groningen voor 13/17 gedeelte, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 974 Z GRON 1928 op 't achterschip, in achterkant achtererf aan bakboordzijde.

1928-11-08: NvhN 08-11-1928: Op de Eems heeft met goed gevolg proefgestoomd het op de Noord Ned. Scheepswerven te Groningen gebouwde m.s. „DOLFIJN" . Dit schip, groot 200 ton, is gebouwd voor rekening van den heer Tammes te Groningen. Het is voorzien van een 90 P.K. comp. Deutz Dieselmotor en behaalde een snelheid van 8 mijl.

1934-10-31: 31-10-1934 ms. DOLFIJN van Groningen 139 brt. Gebouwd in 1929 van staal. Onderweg van Porsgrund naar Ringkøbing met kalksteen. Aan de grond gelopen op 31-10-1934 op de westkust van Jutland.
Strandingsbehandeling in Hvide Sande op 31-10 en 01-11-1934. Strandingsrapport gedateerd op 09-11-1934. Om ongeveer 19.00 uur toen de DOLFIJN, die een loods aan boord had, naar binnen voer naar de sluizen bij Hvide Sande, liep het schip aan de grond. Door de zee en stroming werd het schip ongeveer 180 meter naar het zuiden tot Søndre Mole verplaatst, waar het bleef vastzitten. Het schip kwam later met hulp weer vlot. Verklaring: De oorzaak van het aan de grond lopen is hoogstwaarschijnlijk de lage waterstand.
Aanvullend op de officiële verklaring van Søulykke 1934 het volgende: Kapitein Tuil heeft dat wat er toen allemaal gebeurd is, vaak verteld. Ze hadden vóór Hvide Sande een loods aan boord gekregen. Deze man wachtte op een seintje van de wal. Toen ze van de wal toestemming kregen zijn ze naar binnen gevaren. Achteraf blijkt dat er nog te weinig water heeft gestaan. De reddingboot van Hvide Sande heeft daarna Mevrouw Tuil en haar dochtertje (1½ jaar) met een matroos van boord gehaald. Kapitein Tuil en zijn broer Jan Tuil zijn aan boord gebleven (voor schip en diefstal) Het bergingsvaartuig Bjørn uit Esbjerg heeft er voor gezorgd dat een deel van de lading is gelost en heeft het schip vlot getrokken en naar Esbjerg gesleept. Daar is het schip gerepareerd.

1942-12-15: Door de Duitsers in beslag genomen en in dienst voor de Hafenschutz-Flottille, IJmuiden. In 1943 voor de Wasserschutz-Polizei IJsselmeer en in 1945 terug aan de eigenaar.

1964-05-25: Op 25-05-1964, als DOLFIJN, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 496.47 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13219 d.d. 26-05-1964, liggende te Hardinxveld, door J. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, opnieuw van brandmerk 974 Z GRON 1928 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan s.b. zijde in voorwand kampanje. 10.25 m. uit hekplaat, 2.20 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan aangetroffen.)

1971-11-00: Uit de zeevaart.

1973-06-00: Final Fate: Gesloopt door 'De Koophandel' te Nieuw Lekkerland.

Ship Masters Data

Date from: 1933
Captain: Tuil, Hendrik Wladimir Albrecht Ernst
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1938
Captain: Leeuw van Weenen, Pieter de
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: De DOLFIJN in de oorspronkelijke staat.
Image type: Photo

Description: De DOLFIJN in oorspronkelijke staat. Het schip lijkt op de foto gestrand, mogelijk de stranding van 31 oktober 1934 te Hvide Sande (Jutland)
Image type: Photo

Description: De DOLFIJN deed tussen 1942 en 1945 dienst voor de Duitsers. Zo kwam het schip na de bevrijding weer terug.
Image type: Photo

Description: Dolfijn 1928
Image type: Photo

Description: Dolfijn 1928 liggend voor de sluis te Lemmer.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Dolfijn 1928
Image type: Photo

Description: 'Dolfijn'
Image type: Photo

Description: Dolfijn 1928
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

AH 061134
Delfzijl, 5 november. Volgens alhier ontvangen bericht is het Nederlandse motorschip DOLFIJN, kapitein Tuil, met een lading kunstmest op weg van Skiën naar Ringkøbing, nabij Ringkøbing gestrand. De bemanning is gered. Assistentie bevindt zich ter plaatse.

AH 081134
Kopenhagen, 6 november. Het Nederlandse motorschip DOLFIJN (zie Avondblad 6 dezer) is nadat een gedeelte van de lading salpeter met behulp van het bergingsvaartuig BJÖRN aan land was gebracht vlot gekomen. Dit bergingsvaartuig zet na het schip vlot gebracht te hebben, thans koers met het motorschip naar Esbjerg.

AH 091134
Esbjerg, 8 november. Van het hier binnen gebrachte motorschip DOLFIJN (zie ochtendblad 8 dezer) werden op de strandingsplaats 1.100 zakken salpeter gelost en daarna met vrachtauto’s naar Ringkøbing vervoerd De rest van de lading zal hier in spoorwagens worden overgeladen, waarna het schip op de helling zal worden gezet.

AH 111234
Amsterdam, 10 december. Volgens een bericht uit Esbjerg is het na stranding aldaar binnengebrachte Nederlandsche motorschip DOLFIJN (Zie Avondbl. 9 Nov.) van de helling gelaten na de belopen schade te hebben hersteld. Het kan evenwel nog niet vertrekken omdat namens de bergingsmaatschappij op het vaartuig beslag gelegd is voor het verschuldigd hulp loon.

AH 191234
Esbjerg, 14 december. Het motorschip DOLFIJN is heden met lading naar Hohenhorn (nabij Rendsburg) vertrokken.

AH 281234
Delfzijl, 27 december. Het motorschip DOLFIJN, kapt. Tuil, liep alhier op weg van Hamburg met bestemming Antwerpen, beladen met asfalt, binnen met lichte motorschade. Het zal de schade bij de fa. Smid en Dinges herstellen.