Name ship: DOLLARD

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1930
Classification Register:
IMO number: 5410482
Nat. Official Number: 1318 Z GRON 1930
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 125
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1930-04-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 194.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 95.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 43400 Cubic Feet
Bale: 41000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 35.06 Meters Registered
Beam: 6.23 Meters Registered
Depth: 2.75 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.94 Meters Other
 
Configuration Changes

1948-00-00: 1948 nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil Pk Crossley Type (265x345)

1966-00-00: 1966 nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 280 Pk Alpha (1962) Type (x)

1970-00-00: 1970 omgebouwd tot zandzuiger. StF 2.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-04-24 DOLLARD
Manager: Hermanus Tijmons, Delfzijl, Netherlands
Owner: Hermanus Tijmons, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMGC
Additional info:

Date/Name Ship 1934-03-09 DOLLARD
Manager: Poppo Dekker, Rotterdam, Netherlands
Owner: Poppo Dekker, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDRL
Additional info:

Date/Name Ship 1937-11-26 FAIRY
Manager: East Coast S.S. Co. Ltd., King's Lynn, Great Britain
Owner: East Coast S.S. Co. Ltd., King's Lynn, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: King's Lynn / Great Britain
Callsign: MJRQ
Additional info:

Date/Name Ship 1958-00-00 OSRIC
Manager: R.P. & J.W. Nielsen, Copenhagen, Denmark
Owner: R.P. & J.W. Nielsen, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OURT
Additional info:

Date/Name Ship 1963-00-00 JENS KOEFOED
Manager: L.J. Hansen, Rønne, Denmark
Owner: L.J. Hansen, Rønne, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rønne / Denmark
Callsign: OURT
Additional info:

Date/Name Ship 1963-05-00 BURGUNDIA
Manager: I/S Burgundia, Rønne, Denmark
Owner: I/S Burgundia, Rønne, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rønne / Denmark
Callsign: OURT
Additional info:

Date/Name Ship 1972-00-00 BURGUNDIA
Manager: Stoerebelt Sten & Grus, Korsør, Denmark
Owner: Stoerebelt Sten & Grus, Korsør, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Korsør / Denmark
Callsign: OURT
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 ØTA
Manager: A/S Hotaco, Marrebaek, Denmark
Owner: A/S Hotaco, Marrebaek, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marrebaek / Denmark
Callsign: OURT
Additional info:

Ship Events Data

1930-04-15: Op 15-04-1930 als DOLLARD, zijnde een motorzeevrachtschip, groot 194.15 reg. ton, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hermannus Tijmons, kapitein ter koopvaardij te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1318 Z GRON 1930 op het achterschip op de lichtkap motorkamer bakboordzijde.

1930-04-25: NvhN 25-04-1930: Delfzijl, 25 April. Gisteren vond op de Eems de schitterend geslaagde proefvaart plaats met het op de scheepswerf „Gideon" van den heer J. Koster Hzn. te Groningen gebouwde motorschip „DOLLARD". Het schip, met afmetingen van 33.09 x 6.28 x 2.52 M. is groot bruto 550.01 kub. M. en netto 268.50 kub. M. en is gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie. De voortstuwing geschiedt door een 150—180 P.K. compressorloozen Deutz Dieselmotor, waarmee het, beladen met waterglas en haver, bestemd voor Abö, een snelheid behaalde van 8 1/2 mijl over de gemeten mijl. In de machinekamer is verder een 6—7 P.K. compressorlooze Deutz Dieselmotor opgesteld voor een hulp-lenspomp, compressor en dynamo, welke de electrische stroom levert voor de verlichting. Het laden en lossen geschiedt met behulp van een motorlaadlier, gedreven door een 6—7 P.K. compressorloozen Deutz Dieselmotor. Het schip, dat bevaren wordt door kapt. Komdeur, alhier, is voorzien van een Oertz-patent roer en is gebouwd voor binnenlandsche rekening, terwijl als correspondent-reeder optreedt de heer J. Hoff, alhier. Na afloop van de proefvaart werd het schip zeer ten genoegen door de eigenaars overgenomen.

1935-05-06: De Tribune 06-05-1935: Brandje op een kustvaarder. Een kleine brand heeft gisteren tussen zes en zeven uur zijn vernielend werk verricht in het volkslogies van het motorschip “DOLLARD”, een kleine kustvaarder, welke ligplaats heeft aan de Sumatrakade. De brandweer, die onmiddellijk gewaarschuwd werd, rukte uit met de drijvende motorspuit “Jason” en een paar motorspuiten. Het vuur kon spoedig van de wal af met een straal op de vechtleiding worden geblust. De “Jason” behoefde geen dienst te doen. Het brandje veroorzaakte zoveel rook, dat de brandwachts zich genoodzaakt zagen, bij het blussingswerk rookmaskers voor te doen. Het logies brandde gedeeltelijk uit; enige bedden werden een prooi der vlammen.

1965-11-00: OP 09.11.1965, tijdens een reis in ballast van Kolding naar Roenne, in de Storebelt gezonken ten gevolge van een aanvaring het het passagiers m.s."Volkerfreundschaft". Een bemanningslid kwam hierbij om het leven. Gelicht en gerepareerd in Korsoer.

1974-00-00: In 1974 in gebruik als schelpenvisser in Holbæk Fjord.

1998-00-00: 1998 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is. (Het schip zou al in 1984 zijn gesloopt.)

Ship Masters Data

Images


Description: 'Dollard' (bj 1930)
Image type: Photo

Description: Dollard 1930
Image type: Photo

Description: Dollard 1930
Image type: Photo

Description: 'Fairy' 1930 (ex 'Dollard')
Image type: Photo

Description: FAIRY te Kings Lynn op 28/12/1959.
Courtesy: Angela Downing./ Roland Whaite.
Image type: Photo
Sources