Name ship: DONGEBORG

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1961
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5092565
Nat. Official Number: 3794 Z GRON 1961
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Netherlands
Yardnumber: 190
Date Laid Down:
Launch Date: 1961-08-24
Delivery Date: 1961-10-04
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 224
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10407 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 230.00 Net tonnage
Deadweight: 528.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27700 Cubic Feet
Bale: 25600 Cubic Feet
 
Length 1: 48.49 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.01 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.23 Meters Depth, moulded
Draught: 2.98 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-10-04 DONGEBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDSB
Additional info:

Date/Name Ship 1974-04-08 VISSERSBANK
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Daniël, Hindrik en Pieter Pot, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIGX
Additional info:

Date/Name Ship 1977-10-13 AEGEAN WIND
Manager: Aegean Shipping Lines S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Aegean Shipping Lines S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3493
Additional info:

Date/Name Ship 1978-11-00 RENE S.
Manager: Seawave (Panama) S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Seawave (Panama) S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3493
Additional info:

Date/Name Ship 1984-04-00 TRIO
Manager: Seawave (Panama) S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Seawave (Panama) S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3493
Additional info:

Date/Name Ship 1985-00-00 KRYSTLE
Manager: Cuross S.A., San Lorenzo, Honduras
Owner: Cuross S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQAD9
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 KRYSTLE
Manager: Cuross S.A., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: Cuross S.A., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8LC
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 MICHELLE
Manager: Leo Deroche, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: Leo Deroche, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8LC
Additional info:

Date/Name Ship 1995-11-00 MICHELLE
Manager: Rangel Benito Duran Palmary Leo Roche, San Lorenzo, Honduras
Owner: Rangel Benito Duran Palmary Leo Roche, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1961-00-00: De "Berkelborg", "Delfborg", "Dintelborg", "Dongeborg", "Gouweborg", "Hunzeborg", "Lingeborg", "Scheldeborg", "Schieborg", "Spaarneborg", "Vechtborg" en de "Zaanborg" waren zusterschepen.

1961-08-25: NvhN 25-08-1961: Tewaterlating DONGEBORG. Bij de Scheepswerf Appingedam N.V. v.h. A. Apol, C.V. te Appingedam werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Dongeborg, dat wordt gebouwd voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De Dongeborg is van het gladdektype. meet 530 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 48.50 m., lengte tussen de loodlijnen 44 m. breedte 7.90 m. en holte 3.24 m. De voortstuwing geschiedt door een 224 P.K. motor. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een motorkustvaartuig. groot 800 ton d.w. voor Engelse rekening. Dit schip zal worden uitgerust met een 600 P.K motor.

1961-10-05: NvhN 05-10-1961: Proefvaart DONGEBORG. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Dongeborg, dat werd gebouwd bij de Scheepswerf Appingedam N.V. V/h A. Apol CV. te Appingedam voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De Dongeborg is van het gladdektype en meet 530 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een motor van 224 pk bij 300 omw p/min. (snelheid ca. 9 knoop). In de machinekamer is voorts één hulpmotor van 37 pk opgesteld.

1963-02-08: Nieuwblad van het Noorden 08-02-1963: IJsbarriere bij Overschild. De sleepboten van de rederij Wagenborg uit Delfzijl blijven verbeten vechten om het Eemskanaal open te houden. Tot dusver gelukt dat, zij het met veel moeite. Vooral zwaar ijs zit er tussen de bruggen zeven en elf, waarbij er zelfs sprake is van een ijsbarriëre tussen de bruggen acht en negen. Gisteren brachten de sleepboten Waterpoort en Watergeus door dit kanaal een beladen coaster naar Groningen, waarna ze met de coasters RIJNBORG, SPAARNEBORG en DONGEBORG en de olietanker Vlake weer naar Delfzijl terug voeren. Tot brug acht bij Overschild kon elke sleper twee boten meenemen, van dat punt af echter moesten de schepen stuk voor stuk verder gebracht worden. Om zeven uur vanmorgen zijn uit Delfzijl vier sleepboten vertrokken met twee kustvaarders en drie binnentankers. Als het gelukt Groningen te bereiken gaan drie coasters en één binnentanker op de terugweg mee. Het Eemskanaal is momenteel één van de zeer weinige kanalen in ons land, die nog bevaarbaar zijn. Voor de aanvoer van ondermeer olieprodukten en kunstmest voor het noorden is dat van uitzonderlijk belang.

2002-00-00: 2002: Lloyd’s twijfelt aan het nog bestaan van het schip.

2006-11-00: Volgens Equasis 11.2006 is het schip nog "In Service".

2012-01-12: Equasis: No Longer updated by LRF since 12/01/2012. (Vessels continued existance in doubt.)
 


Ship Masters Data

Images


Description: Dongeborg 1961 te water op 27.08.1961.
Image type: Photo

Description: Dongeborg on trials 04.10.1961.
Image type: Photo

Description: Vissersbank 1961 ex Dongeborg op de Noordzee t.h.v. Terschelling.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Vissersbank 1961 ex Dongeborg
Image type: Photo

Description: Vissersbank 1961 ex Dongeborg
Image type: Photo

Description: Vissersbank 1961 ex Dongeborg at Vlaardingen.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Vissersbank 1961 ex Dongeborg op de Vlieree 1976.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: 'Rene S.' 1961 (ex 'Dongeborg')
Made By: © Johannes, L.M. (Leo)
Image type: Photo

Description: Krystle 1961 ex Trio ex Rene S ex Aegean Wind ex Vissersbank ex Dongeborg
Image type: Photo

Description: Trio 1961 ex Rene S ex Aegean Wind ex Vissersbank ex Dongeborg.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo
Sources