Name ship: DONGEDIJK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 2000
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 9201877
Nat. Official Number: 6597 Z G 1999
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille, Netherlands
Yardnumber: 329
Date Laid Down:
Launch Date: 1999-12-23
Delivery Date: 2000-03-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä Diesel Oy, Turku, Finland
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 3280
Power Unit: kW
Eng. additional info: Wärtsilä Type (12 5/8 - 13 3/4)
Speed in knots: 15.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2926.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1354.00 Net tonnage
Deadweight: 3820.00 tonnes deadweight (1000 kg)
TEU: 344
 
Length 1: 100.80 Meters ***Unknown***
Length 2: 92.90 Meters ***Unknown***
Beam: 15.85 Meters ***Unknown***
Depth: 6.17 Meters ***Unknown***
Draught: 4.89 Meters ***Unknown***
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 2000-00-00 DONGEDIJK
Manager: Navigia Shipping B.V., Groningen, Netherlands
Owner: C.V. Scheepvaartonderneming Dongedijk, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCGU
Additional info:

Date/Name Ship 2001-06-00 EL DEVERSOIR
Manager: Suez Canal Authority, Port Said, Egypt
Owner: Suez Canal Authority, Port Said, Egypt
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Said / Egypt
Callsign: 6ABO
Additional info:

Date/Name Ship 2006-10-00 DEVERSOIR
Manager: Suez Canal Authority, Port Said, Egypt
Owner: Suez Canal Authority, Port Said, Egypt
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Said / Egypt
Callsign: 6ABO
Additional info:

Ship Events Data

1999-12-23: Op 23.12.1999 gedoopt door minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en te water gelaten bij Scheepswerf Tille, i.a. voor Rederij C.V. "Dongedijk", Groningen onder bouwnummer 329.

2000-00-00: Zusterschepen zijn "Lingedijk" (Bnr. 328) en "Deo Volente" (Bnr. 330)

2000-08-15: Op 15.08.2000, tijdens een reis van Port Said naar Lattakia, met 140 containers aanboord gestrand op een zandbank 13 km voor de haven van Port Said. 04.09.2000 door de Seuz Canal Authority "rechtgezet" en leeggepomp. 06-9-2000 vlot gebracht en naar Port Said gesleept, door de Suez Canal Authority begonnen met het lossen van de containers, daarbij kreeg het schip een slagzij van 45 graden en is later gekapseisd, daarna door de Suez Canal Authority begonnen met bergen, bij de berging flinke schade gemaakt door het insnijden van de staalkabels, dat alles gebeurde zonder toestemming van de rederij en verzekering, daarna is het schip leeggeroofd waarna vertegenwoordigers van de rederij en verzekering aan boord mochten. Aanvankelijk werd een bergingsloon van 3 miljoen gulden geëist maar later is dat bedrag meer dan verdubbeld naar 7 miljoen gulden. Zowel de rederij als de verzekering wilden niet op het aanbod ingaan waarna het schip aan de ketting ging. De verzekering schat de herstelkosten op 18 miljoen gulden terwijl het schip nu nog maar een waarde heeft van f 300.000,--.

Op 11 augustus 2000 vertrok de Dongedijk uit Latakia, Syrië op weg naar Port Said. Al voor aankomst in Latakia had het schip een beladingsplan gekregen voor Port Said. Aangezien dit niet voldeed aan de eisen voor de stabiliteit werd besloten om 12 containers niet te laden. Op 14 augustus vroeg in de ochtend meerde de Dongedijk af in Port Said. Hier werden containers gelost en geladen. De stabiliteit bleek zeer marginaal te zijn volgens het stabiliteitscomputerprogramma. De werkelijke diepgang was ook groter dan die het stabiliteitsprogramma berekend had op basis van de aangeleverde gegevens over de gewichten van de containers. In de ochtend van 15 augustus, rond 08:30, vertrok de Dongedijk weer op weg naar Latakia. Om 09:00 ging de loods van boord. Rond 09:35 werd een rustige koerswijziging ingezet naar bakboord. Na circa 5 minuten viel het schip plotseling scheef over stuurboord, hoewel het weer zeer goed was. Over de VHF werd assistentie gevraagd aan Port Said Port Control. In zeer korte tijd was er assistentie van een sleepboot, een loodsboot en een schip van de Egyptische marine. Ondertussen had het schip een slagzij van zo'n 50º. Om 09:50 besloot de kapitein het schip te verlaten. Om 10:05 stapte de kapitein als laatste van boord, waarna alle opvarenden veilig naar de wal werden gebracht. Aangezien het schip in de aanloop van het Suezkanaal lag, wer het op last van de Egyptische autoriteiten versleept. Om 11:40 werd het schip op een zandbank te oosten van het kanaal aan de grond gezet. Die dag werd begonnen aan het lossen van de containers. Hierna werd begonnen aan de berging door Port Said Shipyard, een onderdeel van de Suez Canal Authority. Op 4 september het schip gerecht. Het werd gesleept naar Port Said waar het op 6 september afmeerde bij de scheepswerf.Door de Nederlandse Scheepvaartinspectie werd een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de scheepsramp. Hieruit kwam naar voren dat het werkelijke gewicht van de lading 3358 ton was, in plaats van de 3182 ton volgens de ladingpapieren, een verschil dat overeenkwam met het geconstateerde verschil in diepgang doordat op de ladingpapieren niet de juiste gewichten stonden, kwam de werkelijke stabiliteit niet overeen met de berekende. Hierdoor vertrok het schip met te weinig stabiliteit. Volgens de Raad voor de Scheepvaart is de werkelijke oorzaak echter een ondeugdelijk ontwerp. Doordat de havengelden in veel havens gekoppeld zijn aan de tonnenmaat - geen maat voor gewicht, zoals de naam doet vermoeden, maar voor het volume van een schip - worden er veel schepen ontworpen met een minimale vrijboord en veel lading aan dek. Groot tegenstander hiervan is Ir. E. Vossnack, Oud-Hoofd Nieuwbouw Scheepsbouw Nedlloyd:I k heb mijn bedenkingen bij het hanteren van de tonnenmaat van schepen bij de afhandeling van vele financiële zaken. Hierdoor kunnen schepen worden ontworpen die naar mijn mening onvoldoende zeewaardig zijn. Bij de ’’Dongedijk’’ is dat naar mijn mening ook hetgeval. Ik zou er een voorstander van zijn dat er in internationaal verband, bijvoorbeeld geregeld door de IMO, van de tonnenmaat wordt afgestapt. Op 26 november wordt het schip door Suez Canal Authority aan de ketting gelegd te Port Said wegens bergingsloon, de eigenaren vinden dat de berging met kabels rondom schip veel schade heeft veroorzaakt. Op 5 april 2001 werd het schip door classificatiebureau Bureau Veritas uit klasse genomen. Op 12 juni 2001 komt het schip onder Egyptische vlag als El Deversoir. De Raad straft kapitein J.H. Fransbergen, geboren 07 juni 1946 te Amsterdam, wegens zijn schuld aan de ramp, door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen te ontnemen voor een periode van drie weken. De Raad straft eerste stuurman Y.J.P. de Haan, geboren 03 januari 1972 te Roermond, wegens zijn medeschuld aan de ramp door het te zijnen aanzien uitspreken van een berisping.

2010-04-20: Lag op 20-04-2010 (al sinds 2006) opgelegd te Port Said Shipyard. Op 24-08-2012 nog steeds opgelegd.

2014-11-11: (Volgens Ais Systeem 11.11.2014 gemeld: Suez gepasseerd Zuidwaarts. Daarna niets meer.)

2015-00-00: 2015 gerepareerd en surveys, volgens Equasis 05.2015 weer in de vaart.

2016-03-31: Collision in Suez Canal. Around Mar 31, 2016, a freighter transiting the Suez Canal in southern direction collided with the "DEVERSOIR" 9201877 20 kilometers of Ismailia. Both vessels suffered slight damages, the transiting freighter was inspected on the Great Bitter Lake Anchorage, and allowed to resume its voyage.

Ship Masters Data

Images


Description: El Deversoir 2000 ex Dongedijk on 24-08-2012 still laid up at Port Said.
Image type: Photo
Sources