Name ship: DORDRECHT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1891
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Wood, Skinner & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Yardnumber: 32
Date Laid Down: 1891-02-04
Launch Date: 1891-00-00
Delivery Date: 1891-09-01
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (20 1/2 , 34 & 56 - 39)
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1762.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1337.00 Net tonnage
Deadweight: 2625.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 126000 Cubic Feet
Bale: 118000 Cubic Feet
 
Length 1: 274.50 Feet (British) Registered
Beam: 37.20 Feet (British) Registered
Depth: 17.20 Feet (British) Registered
Draught: 18.00 Feet (British) ***Unknown***
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-08-00 DORDRECHT
Manager: Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij Zeeschip 'Dordrecht', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMGS
Additional info:

Date/Name Ship 1898-00-00 ILMARI
Manager: O. Heine, Björneborg, Russia
Owner: Björneborgs Ångfartygs A/B., Björneborg, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Björneborg / Russia
Callsign:
Additional info: In 1907 W. Ahlström en in 1908 G.W. Schnellmann manager.

Date/Name Ship 1911-08-00 PORTOS
Manager: Rob. Philis, Helsingborg, Sweden
Owner: Rederi A/B. Philis, Helsingborg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsingborg / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1916-03-00 PORTOS
Manager: Roland Frodi, Gothenburg, Sweden
Owner: A/B. Nordiska Lloyd, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1916-04-00 PORTOS
Manager: H. Modin, Stockholm, Sweden
Owner: H. Modin, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1925-00-00 PORTOS
Manager: H. Modin, Stockholm, Sweden
Owner: B.A. Broman, Sundsvall, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1930-00-00 PORTOS
Manager: Tortsen H:son Regnander, Sundsvall, Sweden
Owner: Tortsen H:son Regnander, Sundsvall, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Sundsvall / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1937-00-00 LEENI
Manager: A. Laane, F. Baltser & J. Petermann, Parnu, Estonia
Owner: A. Laane, F. Baltser & J. Petermann, Parnu, Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Parnu / Estonia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1940-00-00 LEENI
Manager: Meretransporti - Keskus, Tallinn (Reval), USSR
Owner: Meretransporti - Keskus, Tallinn (Reval), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / USSR
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1941-00-00 LEENI - VT 503
Manager:
Owner: U.S.S.R. (Estlandse Staatsrederij), Tallinn (Reval), USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Vladivostok / Russia
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1891-02-04: NRC 050291
Rotterdam, 4 februari. Op de werf van de heren Wood, Skinner & Co, te Newcastle-on-Tyne, is de kiel gelegd van een stalen schroefstoomschip van 2.800 ton draagvermogen voor rekening van een maatschappij onder directie van de firma Ph. van Ommeren alhier. Het stoomschip zal de naam dragen van DORDRECHT.

1891-09-01: NRC 050991
Rotterdam, 4 september. Dinsdag l.l. (opm: 1 september) heeft de proeftocht plaats gehad van het stoomschip DORDRECHT, gevoerd door kapt. Heideman en volgens order van de firma Phs. Van Ommeren alhier bij de heren Wood, Skinner & Co. te Billquay bij Newcastle- on-Tyne gebouwd. Het stoomschip, beladen met 2500 Engelse ton steenkolen, behalve 270 tons in de bunkers, heeft een diepgang van gemiddeld 18 Engelse voet en behaalde bij de ongunstigste weersgesteldheid met geringer dan het bij contract bepaalde kolenverbruik, onder verschillende omstandigheden een gemiddelde vaart van ruim 9½ mijl; de machines werkten voortdurend zeer geregeld, terwijl het schip een uitmuntend zeeschip werd bevonden, en in de hoogste klasse van Lloyd is opgenomen. Na de proeftocht zette het koers om de Noord, op reis naar Kronstadt.

1891-09-01: NRC 030991
Het nieuw gebouwde stoomschip DORDRECHT is de 1e september van Shields naar Kronstadt vertrokken (opm: eerste reis)

1940-06-00: De ‘LEENI’ werd na de bezetting van Estland door Rusland in juni 1940 door de U.S.S.R. in beslag genomen.

1941-08-21: Final Fate: Het Russische Marinetransportschip ‘LEENI’ is op 21 augustus 1941 bij Kaap Juminda, in positie 59°49’NB. en 25°29’OL. op een mijn gelopen. Vervolgens werd zij door Duitse vliegtuigen met bommen tot zinken gebracht en ging geheel verloren. Zij was op reis van Tallinn naar Kronstadt.

Ship Masters Data

Date from: 1891
Captain: Heideman
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Photo

Description: advertentie uit de Nieuwe Rotterdamsche Courant van 18 september 1891.
Image type: Document
Sources