Name ship: DORDRECHT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1899
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 417
Date Laid Down:
Launch Date: 1899-11-25
Delivery Date: 1899-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Wallsend on Tyne, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: (21 1/2 , 35 1/2 & 58 - 39)
Speed in knots: 9.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 2151.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1364.87 Net tonnage
Deadweight: 3700.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 180000 Cubic Feet
Bale: 167000 Cubic Feet
 
Length 1: 293.00 Feet (British) Registered
Beam: 42.90 Feet (British) Registered
Depth: 22.30 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-12-00 DORDRECHT
Manager: Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMGQ
Additional info:

Date/Name Ship 1915-06-20 STORFJELD
Manager: Harald Grieg Martens, Bergen, Norway
Owner: D/S A/S Storfjeld, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: MLRW
Additional info: Call sign after 1932: LCZE.

Ship Events Data

1899-11-25: RC 251199
Alblasserdam, 25 november. Heden ging bij Scheepswerf J. Smit Czn te Alblasserdam het schroefstoomschip DORDRECHT tewater, gebouwd voor de Stoomvaart Mij “de Maas” (Phs. van Ommeren) te Rotterdam.

1912-01-13: Had op 13 januari 1912 een aanvaring in de mist met het Franse barkschip ANTOINETTE in de Noordzee, waardoor de boeg zwaar werd beschadigd en de bootsman omkwam.

1912-11-16: Bij het inkomen van de Tyne in aanvaring geweest met het uitgaande Spaanse stoomschip JUNIO. De DORDRECHT kreeg behalve een beschadigde steven nog zo ernstige andere averij dat het nog juist bijtijds de haven kon bereiken.

1922-00-00: Gerapporteerd werd in 1922, dat ze was verkocht aan de A/S. Vestenfjeldske D/S. (J.R. Røed, Mgr.) Bergen, maar al in 1923 was ze opnieuw eigendom van de D/S. A/S. ‘Storfjeld’ (Herald Grieg Martens, Mgrs.), Bergen.

1939-12-11: Final Fate: Op reis in ballast van Dublin naar Blyth is de ‘STORFJELD’ op 11 december 1939 op de Seaton Rocks, nabij East Pier, ten noorden van Blyth, gelopen en ‘Total Loss’ geworden.

Ship Masters Data

Date from: 1899
Captain: Harken, W.J.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1906
Captain: Teensma,
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: Dordrecht 1899.
Image type: Photo

Description: De boeg van de DORDRECHT, liggende te Delfzijl, na de aanvaring op 13 januari 1912 bij Borkum met de Franse stalen viermastbark ANTIONETTE (2.898 ton bruto, gebouwd in 1897) (bron Kroniek 1912 en Groninger Archieven toegang 149, inventaris 457)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NRC 130112
Rotterdam, 13 januari. Uit Delfzijl wordt ons geseind, dat het alhier thuis behorende stoomschip DORDRECHT met zwaar beschadigd voorschip aldaar op de rede is gekomen. Het was waarschijnlijk in aanvaring geweest. Bij de rederij van het stoomschip alhier is niet anders bekend geworden dan dat de aanvaring heeft plaats gehad met een onbekend gebleven zeilschip. 

NRC 140112
Delfzijl, 13 januari. Het te Rotterdam thuis behorende stoomschip DORDRECHT, dat heden met zwaar beschadigd voorschip alhier binnenliep, bekwam deze averij hedenmorgen te half vier door aanvaring in de Noordzee ter hoogte van het Borkumer vuurschip met een onbekend gebleven groot zeilschip. De aanvaring had plaats aan bakboordzijde, waardoor een groot gat ontstond. De bootsman, die in de kooi lag te slapen, werd dood gedrukt tussen de spanten, terwijl de donkeyman benen en ribben werden stuk gedrukt. Het lijk van de bootsman kon heden nog niet verwijderd worden. De DORDRECHT vertrok gisteravond in ballast van Hamburg en had bestemming naar Engeland (Newcastle). 

AH 010212
Raad voor de Scheepvaart.
Hedenmiddag behandelde de Raad voor Scheepvaart de zaak van de aanvaring op 13 januari jl. nabij het buiten Elbe-vuurschip van het stoomschip DORDRECHT, kapitein D. Visser te Schiermonnikoog. Het schip is het eigendom van de Reederij Stoomvaart  Maatschappij “De Maas" te Rotterdam. Na voorlozing van de scheepsverklaring, die door de vier getuigen werd bevestigd, werd als eerste getuige gehoord kapitein D. Visser. Hij verklaart, dat de DORDRECHT 2.151 bruto registerton bedraagt. Hij was gedurende 2 jaren en 3 maanden kapitein van het schip. Op de 12e januari ‘s middags omstreeks twee uur werd vertrokken van Hamburg. Het schip had ballast aan boord. Er viel een fijne motregen, de wind was oostelijk OZO. Des avonds om half negen werd voorbij Cuxhaven gestoomd en bij het Elbe vuurschip No. 1 koers gezet naar Jaro. Aan het eind van de hondenwacht was het schip 59 mijlen van de “Elbe 1" verwijderd. ‘s Morgens vroeg was het zicht niet mooi. Vóór het vertrek was de stoomfluit nog beproefd; deze was in orde, evenals de klok en de misthoorn. ‘s Nachts om vier uur vijftien minuten had de kapitein de wacht overgegeven aan de eerste stuurman. Hij had reeds naar beneden gefloten, dat wat langzamer gelopen moest worden. Toen hij was gaan rusten hoorde hij de stoomfluit voortdurend gaan en van andere schepen werden geen signalen vernomen. Om 4 uur 55 minuten geschiedde de aanvaring.  De kapitein vloog toen aan dek en van het aangevaren zeilschip ANTOINETTE zag hij de  voormast en het voortuig. Het was toen tamelijk mistig. De lantaarns waren ‘s middags omstreeks vier uur opgestoken. Aan boord waren geen wissellantaarns voorhanden. De lantaarns brandden wel twee nachten lang. Terstond na de aanvaring heeft de kapitein laten stoppen, toen hij op de brug kwam. Dek 1 werd leeggepompt. De bootsman van de DORDRECHT raakte in zijn kooi, die onder het lichtschip midscheeps was gelegen, bekneld. Binnendoor kon men er niet bij om hem te redden; de man werd later levenloos uit zijn hut gehaald. De donkeyman beliep kneuzingen, doch zijn toestand was niet levensgevaarlijk.

NRC 100212
Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren de volgende uitspraak gedaan: In de nacht van 23 januari werd bij het Buiten-Elbe vuurschip het stoomschip DORDRECHT, rederij Stoomvaartmaatschappij De Maas te Rotterdam, kapitein D. Visser, aangevaren door het Franse barkschip ANTOINETTE. De bootsman van de DORDRECHT werd in zijn hut dood gevonden, een donkeyman was zwaar gekwetst. De Raad constateert in zijn uitspraak dat van de ANTOINETTE generlei gegevens omtrent de aanvaring verkregen konden worden. Doch ook zonder deze gegevens staat het vast dat de ANTOINETTE in het duister, bij mistig weer sneller dan met de in die omstandigheden voorgeschreven matige vaart heeft  gelopen. Ook de DORDRECHT echter heeft aanzienlijk sneller dan 4 à 5 zeemijlen gelopen.  Om dit te bemantelen Is in het dek-journaal geradeerd, en in het machinekamer-journaal iets bijgeschreven over het schoonmaken van vuren, waardoor de stoomdrukking verminderd zou zijn geweest zodat het schip, al stond de telegraaf op volle kracht, inderdaad niet met zijn grootste vaart zou hebben gelopen. Doordat de beide schepen te veel vaart hadden, kon de aanvaring niet meer door welke manoeuvre ook worden voorkomen, toen zij elkander  zagen. Streng te veroordelen is de wijze waarop op de DORDRECHT uitkijk is gehouden. De gezagvoerder liet de dienst aan dek over aan 3 man, terwijl er minstens vier moeten zijn. Het gevolg was dat bij het verwisselen van de functies van uitkijk op de bak en roerganger het schip enige ogenblikken zonder uitkijk was. De eerste stuurman droeg de verantwoordelijkheid voor de gelopen vaart; tot zijn verontschuldiging is slechts aan te voeren dat hij niet anders deed dan zijn kapitein vóór hem.

RN 191112
Londen, 17 november. Het Nederlandse stoomschip DORDRECHT, van Hamburg, is gisteren in aanvaring geweest met het uitgaande Spaanse stoomschip JUNIO, naar Lissabon, bij het inkomen van de Tyne. Beide schepen verkregen schade aan de boeg, de JUNIO keerde terug. Volgens een telegram uit South Shields is de steven van het stoomschip JUNIO dat met het stoomschip DORDRECHT in aanvaring was, beschadigd. De DORDRECHT kreeg behalve een beschadigde steven nog zo ernstige andere averij dat het nog juist bijtijds de haven kon bereiken.

RN 211112
South Shields, 17 november. Het Nederlandse stoomschip DORDRECHT dat inkomende in aanvaring is geweest met het Spaanse stoomschip JUNIO is in het droogdok gezet voor een onderzoek; boegplaten, enz. aan stuurboordzijde zijn belangrijk beschadigd, van de ballast waterlijn tot beneden.

RN 221112
South Shields, 20 november. Het reeds gemelde Rotterdamse stoomschip DORDRECHT, opgenomen in Smith's East Pontoon Dock te North Shields met ernstige aanvaring-schade, zal aldaar repareren.