Name ship: DORDT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1901
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Tanker
Propulsion: Steamship
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 38
Date Laid Down:
Launch Date: 1901-01-19
Delivery Date: 1901-02-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 12 9/10 & 20 4/5-17 7/10
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 191.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 65.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1:
Length 2: 36.00 Meters Registered
Beam: 6.40 Meters Registered
Depth: 2.90 Meters Breadth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-02-16 DORDT
Manager: N.V. Dordtsche Petroleum Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Dordtsche Petroleum Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: TCQS
Additional info:

Date/Name Ship 1907-00-00 DORDT
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: TCQS
Additional info:

Ship Events Data

1901-00-00: AH 190101
Amsterdam 19 januari. Het schroefstoomschip DORDT is heden om 14.00 uur te water gelaten van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Mij, alhier. Het schip is uitsluitend ingericht voor het vervoer van petroleum in bulk en bestemd voor de Dordtsche Petroleum Maatschappij te Batavia voor haar dienst in Nederlandsch IndiŽ. De nodige stoomwerktuigen worden vervaardigd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmateriaal alhier. Met eigen stoomvermogen zal de DORDT onder bevel van de heer Wouters naar IndiŽ vertrekken. Het schip is gebouwd onder toezicht van de ingenieur I.T.J. de Bruyn Kops.
AH 160201
Amsterdam, 16 februari. De op de werf der Nederlandsche Scheepsbouw Mij alhier gebouwde en op 19 januari te water gelaten tankstomer DORDT deed heden op de Noordzee een welgeslaagde proeftocht. Schip en machine voldeden goed. De DORDT vertrekt vermoedelijk morgen van IJmuiden naar Soerabaja.

1907-00-00: De DORDT was van oorsprong een tankertje met 8 ladingtanks. De KPM gebruikte het schip ook als zodanig (brandstoftransport voor de eigen schepen). Het kreeg in de KPM-tijd ook een ontsmettingsinstallatie aan boord om de eigen schepen te ontsmetten ter voorkoming van ziekten. Tevens werd het ook als sleep- en bergingsvaartuig gebruikt en later als oliehulk (opslag). Dat het schip niet als sleepboot gebouwd was moge duidelijk zijn want van een obstakelvrij achterschip is totaal geen sprake maar kennelijk kon er wel eens iets mee versleept worden, iets dat alle KPM'ers overigens deden, groot en klein.

1931-03-16: Final Fate: In de baai van Batavia (bij het eiland Edam) tot zinken gebracht.


Ship Masters Data

Images


Description: Dordt 1901
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources