Name ship: DOROTHEA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1903
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Netherlands
Yardnumber: 150
Date Laid Down:
Launch Date: 1903-00-00
Delivery Date: 1903-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 950
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21 , 35 & 57 - 39)
Speed in knots: 9.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 2035.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1309.00 Net tonnage
Deadweight: 3200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 281.60 Feet (British) Registered
Beam: 40.10 Feet (British) Registered
Depth: 19.80 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-08-00 DOROTHEA
Manager: Firma P.W. Louwman, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij s.s. Dorothea, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMGV
Additional info:

Date/Name Ship 1915-00-00 IGNIS
Manager: Stephenson, Clarke & Co., London, Great Britain
Owner: Gas, Light & Coke Co., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1909-01-26: NRC 260109
Rotterdam, 26 januari. Het van Bilbao binnenkomende Nederlandse stoomschip DOROTHEA is op de rivier in aanvaring geweest met het aan boei 8 liggende stoomschip ETONA. De ketting van de boei brak en de DOROTHEA werd niet onbelangrijk beschadigd.

1914-02-14: Het vrachtstoomschip 'Dorothea' (1903) van NV Maatschappij ss. 'Dorothea' te Rotterdam (P.W. Louwman, mgr.), op weg van Marbella naar Rotterdam, strandde op 14 februari 1914 des avonds bij slecht zicht op de Chesil Bank bij Portland. Het schip moest door de bemanning verlaten worden en vervolgens geabandonneerd. Op 27 juli 1914 werd het schip door assuradeuren te Londen openbaar geveild en verkocht. (opm: zie step 10, general information)
In 1915 werd het schip geborgen en kwam als 'Ignis' onder Britse vlag weer in de vaart.

1915-12-08: Final Fate: De ‘IGNIS’ liep op 8 december 1915 op 5˝ mijl noord-oost van Aldeburgh op een op 7 december 1915 door de Duitse onderzeeboot ‘UC.7’ in sperre gelegde mijn en ging verloren. Zij was op reis van Tyne naar London met een lading steenkolen.

Ship Masters Data

Date from: 1913
Captain: Wegener, Klaas
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: een mooie foto van de bekende Rotterdamse schepenfotograaf Cornelis Nieuwland.
Image type: Photo

Description: De DOROTHEA op strand, na de stranding van 14 februari 1914.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 280211. Londen, 27 februari 1911. Het stoomschip DOROTHEA is bevracht met 3.200 ton (misschien erts) van Cartagena naar Rotterdam tot Sh. 7/3, full terms, lading prompt.
NRC 080213. Londen, 7 februari 1913. Het stoomschip DOROTHEA is bevracht met 2.800 ton van Rotterdam naar Algiers tot Ffrs. 11,25, laden 17 februari (opm,: mogelijk kolen)

NRC 160714

Advertentie. Openbare schepenveiling. De makelaars Lachlan & Co. (London) en Jacq. Pierot Jr. (Rotterdam) zullen namens heren assuradeuren op maandag 27 juli 1914, ten 2½ ure, in de Merchants Hall der beurs, 24, St.Mary Axe te London, in veiling brengen het Nederlandse schroefstoomschip DOROTHEA, 2.035 bruto en 1.309 netto register tons, gebouwd van staal te Rotterdam in 1903, 3.200 tons deadweight op 18’6”diepgang. Lang 85,30 meter, breed 12,19 meter, hol 5,99 meter, triple machines 220 nominale PK., twee ketels, 11.2 atmosfeer. Liggende in beschadigde toestand nabij Abbotsbury (Chesil Beach).

Nadere inlichtingen verstrekken de makelaars Jac. Pierot, Witte Huis, Wijnhaven, Rotterdam en Lachlan & Co., 101 Leadenhall Street, London.

 

NRC 250814

De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren uitspraak gedaan betreffende de stranding van het stoomschip DOROTHEA op 14 februari 1914 op Chesil Bank.

De Raad is van oordeel, dat het in de avond van 14 februari 1914 ter plaatse, waar de DOROTHEA zich bevond, een slecht vurenzicht boven het land moet zijn geweest, daar men anders van de DOROTHEA de lichten van de Engelse kust had gezien, hetgeen niet het geval is geweest. Is deze omstandigheid mede aanleiding geweest tot het ongeval, dit laatste ware voorkomen, indien de gezagvoerder van de DOROTHEA gelood had. Dit was plicht geweest, waar sedert 11 februari geen behoorlijk bestek genomen had kunnen worden en men verwachten kon, dat de Engelse kust in de nabijheid moest zijn. Het feit dat ’s morgens een Summerlyn verkregen was, ontsloeg de kapitein geenszins van die plicht, daar hij niet kon weten, op welk punt van de Summerlyn hij was en dan ook na stranding is gebleken, dat hij ongeveer 30 mijl voorlijker was, dan het gegist bestek aangaf. Van ongeveer 6 uur ’s avonds af tot dat de DOROTHEA strandde, is het schip door een vaarwater gegaan van minder dan 30 vadem diepte en bij loding had men derhalve kunnen bemerken, dat de diepte voortdurend geringer werd, dat men het strand naderde en dat de uiterste voorzichtigheid geboden was. En al moge het loden met een handlood in de gegeven omstandigheden bezwaarlijk zijn geweest, onmogelijk was het zeker niet en de bezwaren hadden de kapitein niet mogen weerhouden deze zo noodzakelijke veiligheidsmaatregel te nemen.

De Raad is van mening, dat het niet-loden te beschouwen is als een ernstige nalatigheid van de schipper, welke de stranding der DOROTHEA heeft ten gevolge gehad. De Raad straft mitsdien Klaas Wegener, schipper van de DOROTHEA, wonende te Rotterdam, door hem de bevoegdheid te ontnemen gedurende een termijn van vier weken als schipper op een schip als bedoeld in art. 2 der Schepenwet te varen.