Name ship: DOURO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 1664 Z AMST 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Netherlands
Yardnumber: 871
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-00-00
Delivery Date: 1937-11-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 570
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Type (10 13/16-18 7/8)
Speed in knots: 9.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 388.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 160.00 Net tonnage
Deadweight: 563.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 51000 Cubic Feet
Bale: 48000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.49 Meters Length overall (Loa)
Beam: 9.13 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.49 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-11-01 DOURO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDRZ
Additional info:

Date/Name Ship 1939-02-00 DOURO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. West Indische Scheepvaart Mij. Anno 1921, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJCO
Additional info:

Ship Events Data

1937-09-22: NvhN 22-09-1937: Scheepsbouw. Het bij Gebr. Pot te Bolnes voor de Kon. Ned. Stoomb. Mij. te Amsterdam in aanbouw zijnde m.s. „DOURO", groot ca. 400 ton bruto, is met goed gevolg te water gelaten. De „Douro" gaat vermoedelijk 1 November proefvaren. Het zusterschip „Nero", eveneens in aanbouw bij Gebr. Pot te Bolnes, zal vermoedelijk 1 October den proeftocht houden.

1937-11-02: Op 02-11-1937 als DOURO, zijnde een schroefmotorschip, metende 1099.57 m3 bruto inhoud, liggende te Bolnes, door C.J. Lambrechtse, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de N.V. koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1664 Z AMST 1937 op het achterschip aan S.B. zijde achter tegen ingang volkslogies.

1937-11-05: Het Vaderland 05-11-1937: De DOURO. Amsterdam, 5 November. Het m.s. DOURO, gebouwd bij Gebr. Pot te Bolnes voor rekening van de K.N.S.M., vertrok heden van Rotterdam naar de Noordzee voor het houden van den proeftocht. Na afloop vertrekt het schip naar Amsterdam, waar het hedenmiddag verwacht wordt. De Douro is bestemd voor den dienst in West lndlië, doch zal vooraf enkele kleine reizen maken. Morgen aanvaardt het schip de eerste reis en vertrekt van hier naar Aarhuus. De Douro meet bruto ca. 400 ton en is voorzien van een Stork motor met een capaciteit van 570 a.pk. welke het schip een snelheid geeft van 10 mijlen.

1938-01-13: RN 140138
Londen, 13 januari. Het Nederlandse motorschip DOURO, van Amsterdam naar Trinidad is te Funchal binnengelopen voor reparaties aan de motor. Reserve onderdelen zullen uit Nederland gezonden moeten worden. Een werktuigkundige zal uit Nederland derwaarts vertrekken om bij het herstel van de schade behulpzaam te zijn.
RN 150138
Amsterdam, 15 januari. Met het gisteren van hier vertrekkende s.s. ORANJE NASSAU van de K.N.S.M. zijn de technici, die bij de reparaties van de DOURO behulpzaam zullen zijn, naar Madeira vertrokken. De ORANJE NASSAU wordt 20 januari te Madeira verwacht.

1954-02-11: Final Fate: In aanvaring met het Spaanse s.s. DRAGO en gezonken tussen Valencia en Alicante, op weg van Barcelona naar Amsterdam met 155 ton stukgoed. Alle 13 opvarenden werden gered. De schuld lag bij het Spaanse schip.

1954-02-12: Leeuwarder Courant 12-02-1954: Kustvaarder „DOURO" gezonken. Bemanning werd gered. Het Nederlandse kustmotorvaartuig van de KNSM „Douro" (563 ton) is in de nacht van Woensdag op Donderdag in de Middellandse Zee tussen Valencia en Alicante aan de Spaanse oostkust overvaren door het Spaanse zeeschip „Drago" (5600 ton). Voordat de „DOURO geheel onder het wateroppervlak verdween, konden de veertien bemanningsleden veilig aan boord van de Drago" worden opgenomen. De opvarenden zijn later in goede welstand te Valencia aan wal gegaan. Het Nederlandse schip was op weg van Valencia naar Alicante met een lading stukgoed aan boord.

1993-01-18: Op 18-01-1993 wordt de teboekstelling bij het Kadaster pas doorgehaald.

Ship Masters Data

Images


Description: Douro 1937
Image type: Photo

Description: Douro 1937
Image type: Photo
Sources