Name ship: DR. COLIJN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 1743 Z GRON 1936
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 152
Date Laid Down:
Launch Date: 1936-04-28
Delivery Date: 1936-07-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Benz Type (275x400)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 332.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 154.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 20500 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 40.70 Meters Registered
Beam: 7.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1960-00-00: Gehermotoriseerd: 2tew 4 cil Skandiaverken Type (320x370)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-07-01 DR. COLIJN
Manager: Meindert Oosterhuis, Delfzijl, Netherlands
Owner: Meindert Oosterhuis, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDSD
Additional info:

Date/Name Ship 1940-02-15 EMPIRE CROCUS
Manager: T.H. Donking & Sons Ltd, London, Great Britain
Owner: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1947-00-00 STAINTON
Manager: H.P. Marshall & Co. Ltd, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Owner: G. & S. Shipping Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain
Callsign: MNDN
Additional info:

Date/Name Ship 1949-00-00 STAINTON
Manager: H.P. Marshall & Co. Ltd, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Owner: Erimus Shipping Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain
Callsign: MNDN
Additional info:

Date/Name Ship 1951-00-00 BENWOOD
Manager: Mountwood Shipping Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Owner: Mountwood Shipping Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: MNDN
Additional info:

Date/Name Ship 1955-00-00 MONICA
Manager: Rederi A/B Henrik Selén, Borgå, Finland
Owner: Rederi A/B Henrik Selén, Borgå, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Borgå / Finland
Callsign: OFVF
Additional info:

Date/Name Ship 1957-00-00 MONA
Manager: N.O. Olausson Partrederi, Skärhamn, Sweden
Owner: N.O. Olausson Partrederi, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHAP
Additional info:

Date/Name Ship 1963-00-00 SCANTIC
Manager: L.J. Hansen, Rønne, Denmark
Owner: I/S m.s. 'Scantic', Rønne, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rønne / Denmark
Callsign: OXSW
Additional info:

Ship Events Data

1936-07-01: Op 01-07-1936 als "DR. COLIJN", zijnde een motorvrachtschip, metende 941.17 m3, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Meindert Oosterhuis, scheepskapitein te Delfzijl,van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1743 Z GRON 1936 op het achterschip an S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer op kampanje.

1936-07-01: NvhN 02-07-1936: Proefvaart „DR. COLIJN”. Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Dr. Colijn". Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen, voor rekening van kapt. M. Oosterhuis te Delfzijl, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart- Inspectie voor de Atlantische vaart. Het schip is van het kruiserhek-type met bak, terwijl de mast midden op het schip is opgesteld met aan de voor- en achterzijde een stalen laadboom. De afmetingen van het schip zijn: lengte over alles 42 M., breedte over alles 7.10 M. en holte in de zijde 3 M. Het laadvermogen bedraagt ca. 400 ton. Voor de voortstuwing Is in de motorkamer een direct omkeerbare Benz Diesel motor van 300 P K bij 300 omwentelingen per minuut opgesteld, waarmede op de proefvaart een snelheid van 9 ˝ mijl werd behaald. Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer verder nog een Benz Diesel motor van 14 P.K. als hulpmotor geplaatst, voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. De geheele verlichting van het schip geschiedt electrisch. Deze installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Op het mastdek zijn twee motorlieren geplaatst, die worden aangedreven door een Benz Diesel motor van 14 P.K., terwijl de ankerlier eveneens door een motor, een Benz motor van 7 P.K., aangedreven wordt. Het schip is voorzien van een stroomlijn roer en het werd na de proefvaart door den kapitein overgenomen.

1937-05-02: Onderweg met een lading fosfaat van Capelle aan den IJssel naar Aberdeen, tijdens mist op de oostkust van Schotland bij Johnshaven gestrand.

1939-10-18: NvhN 18-10-1939: Vier Groninger schepen naar Engeland verkocht. Naar wij vernemen zijn er vier Nederlandsche kustschepen onder voorbehoud van inspectie en verleening van uitvoervergunning naar Engeland verkocht, n.l. het m.s. Dr. COLIJN, gebouwd in 1936, groot bruto 332 ton van M. Oosterhuis te Delfzijl, het m.s. Pallas, gebouwd in 1939 bruto 288 ton, van N. Engelsman te Delfzijl, het bij de werf Bodewes te Foxhol van kap. Waker nog in aanbouw zijnde m.s. Venus, groot 430 ton d. w. en het kortgeleden aan N. Mulder te Groningen geleverde s.s. Zeester, gebouwd in 1918, groot bruto 379 ton.

1939-12-08: Zaans Volksblad 08-12-1939: Schepenverkoop niet doorgegaan. Amsterdam. — Donderdag. Naar wij vernemen is de verkoop naar Engeland van de Nederlandse kustschepen „DR. COLIJN", „Pallas", „Venus" en s.s. „Zeester" niet doorgegaan. Voor de schepen was een uitvoervergunning verkregen, doch de kopers hebben geen vergunning kunnen krijgen om de koopsom naar Nederland over te maken, zodat de Nederlandse eigenaars het contract als vervallen beschouwen.

1940-03-13: Het Rotterdamsch Dagblad van 13-03-1940 meldt dat de Pallas en de DR. COLIJN naar Noorwegen werden verkocht. (Mogelijk werd door deze constructie de uiteindelijke verkoop via Noorwegen naar Engeland mogelijk gemaakt.)

1964-12-07: Final Fate: Onderweg met een lading kalk in zakken van Preston naar Poole, in een storm ten gevolge van lekkage gezonken in St. George's Channel in pos. 51.10.N. - 07.15.W. (Ierse Zee.) Kapitein Egen Schonwandt en de vier andere bemaningsleden werden gered door het Engelse m.s. 'Arthur Allbricht'.

Ship Masters Data

Images


Description: Dr. Colijn 1936
Image type: Photo

Description: 'Dr. Colijn' (bj 1936)
Image type: Photo

Description: 'Scantic' 1936 (ex 'Dr. Colijn')
Image type: Photo
Sources