Name ship: DRAKA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5093571
Nat. Official Number: 3270 Z GRON 1954
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Netherlands
Yardnumber: 172
Date Laid Down: 1954-03-13
Launch Date: 1954-07-12
Delivery Date: 1954-09-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Nr. 2780/015 Type RH348SU (320x480)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 352.00 Net tonnage
Deadweight: 737.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38380 Cubic Feet
Bale: 35380 Cubic Feet
 
Length 1: 57.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.55 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.64 Meters Depth, moulded
Draught: 3.20 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-09-02 DRAKA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf L. Davids, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDSQ
Additional info:

Date/Name Ship 1973-03-26 HAVRE ST. PIERRE
Manager: Transport Maritime Vigneault Ltd., Quebec (P.Q.), Canada
Owner: Transport Maritime Vigneault Ltd., Quebec (P.Q.), Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Quebec (P.Q.) / Canada
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 HAVRE ST. PIERRE
Manager: Dino Productions S.A., Puerto Cortes, Honduras
Owner: Dino Productions S.A., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 HAVRE ST. PIERRE
Manager: Maria del Pilar Penaranda Hernandez, Panama, Panama R.P.
Owner: Maria del Pilar Penaranda Hernandez, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1954-09-07: 07-09-1954: Coaster DRAKA kan Makkums en Amels naam over alle wereldzeeën uitdragen. Eerste pech met haven in zicht liep het schip op zijn proefvaart aan de grond. Schoolkinderen, vissers, huismoeders, heel Makkum was gisteren uitgelopen om de vijfde coaster die op Amels scheepswerf “Welgelegen” is gebouwd voor de technische en tegelijkertijd officiële proefvaart de haven te zien te zien uitvaren. Wel een bewijs dat dit tafereel altoos lokt en tevens een bewijs dat de werf hecht met Makkum is vergroeid. Sinds de oorlog heeft de firma C. Amels en al 172 schepen gebouwd en het bedrijf dat nu zeventig werknemers telt, het zou er best nog zò`n dertig kunnen gebruiken. De proefvaart verliep vlot tot en met Staveren doch bij Makkum met de haven in zicht maakte de DRAKA zijn allereerste pech mee. Het schip liep aan de grond en pas na uren worstelen waarbij bij vissersboten te hulp schoten kon de reis worden voortgezet. Niet naar Makkum echter waar het muziekcorps Hallelujah tevergeefs wachtte maar naar Kornwerderzand vanwaar de passagiers die een voor een van boord moesten worden gehesen en met vier inderhaast gecharterde bussen werden afgehaald. Voor de proefvaart van de DRAKA gebouwd voor de kapitein-eigenaar L. Davids te Delfzijl bestond wel een zeer officiele belangstelling. Talrijke burgemeesters van omliggende gemeenten en ook van Terschelling waren aanwezig evenals experts directeuren van rederijen en KvK een vertegenwoordiger van het ministerie van Economische Zaken en talloze anderen Burgemeester A. Oosterhoff van Wonseradeel trad met de heren W. en D. Amels als gastheer op. Zij genoten de eer dat het Statenjacht Friso de haven binnenviel met drie gedeputeerden als vertegenwoordigers van de provincie en deze heren mr. D. H. Okma, H. M. Gerbrandy en S. van Abbema maakten de proefvaart mee. In totaal bedroeg het aantal gasten ongeveer 175. Zij zochten voor een deel hun heil in het ruim omdat het regenwater nogal overvloedig viel op deze dag hetgeen aan de vreugde overigens in het geheel niets afdeed. Het Makkumer muziekkorps Hallelujah bracht voor de afvaart de stemming er al goed in met pittige marsen. Tijdens de reis hebben enige sprekers nogal eens de loftrompet over de werf Welgelegen in Makkum gestoken Burgemeester Oosterhoff deed dat herhaalde malen in geestige bewoordingen evenals gedeputeerde Okma die verband legde tussen de scheepsbouw in Makkum en de nieuwe Friese kanalen waarvan alleen reeds in 1953 ongeveer 1300 coasters gebruik hebben gemaakt. De gedeputeerde achtte deze industrie met haar banen enbuitenlandse opdrachten dan ook van grote betekenis voor Friesland en voor Wonseradeel in het bijzonder. Tijdens de proefvaart werden Enkhuizen en Staveren aangedaan. In de eerste stad werden honderd van de opvarenden op het stadhuis officieel door B. en W. ontvangen omdat er zoveel autoriteiten aan boord van de DRAKA waren meegekomen. De proefvaart verliep uitstekend en geheel naar wens van de opdrachtgever en de bouwers. De heer Mees Toxopeus oudschipper van de reddingboot Insulinde was eveneens aan boord en hii noemde het schip ‘degelijk’ waarmee het duidelijk gekenmerkt was. Tussen Enkhuizen en Staveren werd het schip plechtig overgedragen waarbij de vlaggen werden gewisseld. De werfvlag ging neer en de vlag van Delfzijl omhoog en de Groninger provincievlag kwam in de plaats van een der driekleuren. Tegen acht uur s`avonds raakte het schip buiten de vaargeul die geen lichtbakens heeft naar de Makkumerhaven. Tijdens het zoeken liep de DRAKA aan de grond. Terwijl het snel donkerder werd deed men alle moeite om los te komen waarbij de gasten nu eens voor dan weer achter op het schip werden geplaatst teneinde de DRAKA te lichten. Van Makkum voeren inmiddels vissersboten uit ter assistentie en na anderhalf half uur had de zwarte DRAKA overwonnen. Varen naar de bouwhaven was toen niet meer mogelijk vandaar dat Kornwerderzand werd verkozen waar het gezelschap ongeveer kwart voor elf arriveerde. De DRAKA zal worden gebruikt in de wilde vaart. Het schip meet over alles 57 en tussen de loodlijnen 52 meter. De breedte is 8.50 en de holte is 3 meter Het meet ongeveer 750 ton laadvermogen. Het heeft een motor van 500 pk die overigens op 400 pk wordt afgesteld . De coaster bezit een verzonken campagne zodat de opbouw 55 cm lager kon worden hetgeen de stabiliteit aanzienlijk vergroot daar het zwaartepunt er lager door is komen te liggen dan gewoonlijk het geval is al met al een schip dat goedgekeurd voor de vaart op alle wereldzeeën.

1954-09-08: Friese koerier 08-09-1954: Scheepswerf in Makkum leverde de vijfde coaster af „Draka” aan de grond: genodigden beleven angstige momenten
Scheepswerf in Makkum leverde de vijfde coaster af „Draka” aan de grond: genodigden beleven angstige momenten. In het oude en vroeger welvarende vissersdorp Makkum, dat ook nu, zij het dan in mindere mate, in dit opzicht nog bekendheid geniet, klopt sedert de oorlog achter de hoge beschuttende IJselmeerdijk het hart van de Friese scheepsbouw. Dagelijks klinken er de zware scheepshamers, trillen de pneumatische boren en biedt een overvloed van orders zekerheid en werkgelegenheid, factoren, die vooral in een agrarische gemeente als Wonseradeel van grote invloed zijn. De pas enkele weken terug benoemde burgemeester van deze gemeente, die zoweMn activiteit, welbespraaktheid als originaliteit een Uitstekend debuut maakt, is zich zeer helder.de belangrijkheid van deze bestaansbron bewust en heeft de gelegenheid, dat Dinsdag in Makkum de vijfde coaster werd opgeleverd, met beide handen aangegrepen om.dat tegenover een groot aantal genodigden duidelijk te onderstrepen.
Ook Statenjacht gaf acte de présence. Het bedoelde hart van de Friese scheepsbouw is de werf van de gebr. Amels, waarop nu ruim zeventig mensen in hun levensonderhoud voorzien. Dit aantal zou nog dagelijks kunnen worden opgevoerd, ware het niet, dat de capaciteit van „Welgelegen" zulks niet toelaat, want de gebroeders Amels zitten dik in de opdrachten, zelfs zo dik, dat er nagenoeg geen week voorbij gaat, of men ziet zich gedwongen, orders af te zeggen. 172e schip. De gebr. Amels hebben Dinsdag hun 172ste schip sedert de oorlog aan een eigenaar overgedragen. Een overdracht, waaraan nogal de nodige luister werd bijgezet, omdat het hier de vijfde coaster betrof, die in de loop van deze negen jaar óp de werf is gebouwd. Het was daarom gisteren voor, het vissersdorp een gebeurtenis van meer dan gewone betekenis. Dat kwam tot uitdrukking in het grote aantal belangstellenden, dat zich tegen elf uur 's morgens onder een loodgrijze hemel langs de haven had geschaard, samen met een grote schare kinderen, die voor deze gelegenheid van meester vrijaf hadden gekregen. Aan de overkant van het water waar zich anders de scheepsbouw concentreert, zwegen nu de pneumatische boren en verstomden de klinkhamers. Goed schip. Hoog tegen de havenmuur optorrend lag Amels' vijfde coaster, gemaakt in opdracht van de eenvoudige en bescheiden reder-kapitein L. Davids van Delfzijl, die op deze plechtige dag gewoon in overall verscheen en die volgens zijn zeggen de strepen in de haast vergeten had. De nieuwgebouwde .coaster heeft een laadvermogen van 760 ton en is „een solide schip", zoals een van de ruim 170 genodigden voor deze proefvaart de bekende schipper van de Insulinde Mees Toxopeus, het uitdrukte. De kustvaarder draagt de 'Haam van „Draka", een naam die identiek is aan die van de bekende Amsterdamse draadkabelfabriek, Waaraan „kappie" Davids haar ook heeft ontleend. Het schip wordt opgenomen in de wilde vaart en is Davids' tweede coaster. Binnenkort zal het geladen met zout van Amsterdam naar Noorwegen vertrekken. Onder het grote aantal genodigden aan boord bevonden zich ook de leden van Ged. Staten, de heren S. van Abbema, mr D. Okma en H. M. Gerbrandy, die even tevoren met het Statenjacht aan land waren gezet. Met muziek van „Halleluja", toegejuicht door honderden dorpelingen en als attractie een „kanonschot" van het Friese Statenjacht, heeft daarna de „Draka" koers gezet naar het IJselmeer. De technische — en officiële — proefvaart was begonnen, slechts onderbroken door een tussenlanding te Enkhuizen, waar het gezelschap vol bewondering de pittoreske geveltjes bewonderde en burgemeester Admiraal de opvarenden op zijn historische stadhuis hartelijk ontving. Tijdens de proefvaart verwelkomde burgemeester Oosterhoff van Wonseradeel in een geestige speech de genodigden en vertelde mr Okma, dat deze proefvaart Ged. Staten veel voldoening schenkt. De heer Okma illustreerde met enkele cijfers de belangrijkheid van coasterbouw. Op de terugtocht is de „Draka" met enige plechtigheid aan de nieuwe eigenaar overgedragen. Aan de grond. De proefvaart, die des ochtends — ondanks de miezerige regen — met zoveel animo en vreugde was begonnen, eindigde tenslotte onvoorzien nog in een angstig uurtje. Op de terugweg van Staveren naar Makkum kwam het schip namelijk op een gegeven moment aan de grond te zitten, terwijl het snel donkerde. Vermoedelijk is het schip buiten de vaargeul, die geen lichtbakens heeft, aan de grond geraakt. Anderhalf uur lang heeft men alle pogingen in het werk gesteld het schip vlot te-krijgen, maar niets hielp, zelfs niet toen verschillende vissersschepen de „Draka" te hulp waren gesneld. Uiteindelijk is is men'er evenwel toch in geslaagd de coaster vlot te krijgen, waarna men van doorvaren naar Makkum heeft afgezien. Men heeft met de kustvaarder koers gezet naar Kornwerderzand, vanwaar het gezelschap met inderhaast gecharterde bussen naar Makkum is teruggebracht. Vissers verklaarden later, dat de „Draka" vermoedelijk in de vaargeul zelf is vastgeraakt en noemden als oorzaak het lage water.

1966-08-31: Onderweg met een lading zout van Runcorn naar Domsjø, en na te Copenhagen te hebben gebunkerd, strandde de DRAKA op 31-08-1966, op de Middelgrund in de Sont. Met sleepboothulp vlotgebracht. Teruggekeerd naar Copenhagen waar slechts kleine schroefschade werd geconstateerd. Kon daarna de reis voortzetten.

1999-00-00: Lloyd's laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Draka 1954
Image type: Photo

Description: Draka 1954 in 1967 Delfzijl.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: 'Draka' (bj 1954)
Image type: Photo

Description: Draka 1954.
Image type: Photo

Description: Uitspraak RvdS. (1)
Image type: Photo

Description: Uitspraak RvdS. (2)
Image type: Photo

Description: Uitspraak RvdS. (3)
Image type: Photo
Sources