Name ship: DRENTE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1910
Classification Register:
IMO number: 5284546
Nat. Official Number: 7446 GRON 1910
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner-aak
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: W. Mulder, Stadskanaal, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1910-05-11
Delivery Date: 1910-07-20
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 106.97 Gross tonnage
Net Tonnage: 84.95 Net tonnage
Deadweight: 161.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 8000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 28.05 Meters Registered
Beam: 5.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.16 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1927-06-18: Verbouwd bij Scheepswerf Gebr. de Boer te Lemmer en daarna in Appingedam een motor ingebouwd: 4tew 3 cil 60 Pk Brons Nr. 1516 Type C/D (280x350). GRT 115, NRT 74, TDW 150. Proefvaart 18 juni 1927.

1950-00-00: Nieuwe hoofdmotor: tew 3 cil 120 PK Frederikshavn.

1972-00-00: Geregistreerd als kabellegger met duikmateriaal aan boord.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1910-06-11 DRENTE
Manager: Geert Theisens, Gasselternijveen, Netherlands
Owner: Geert Theisens, Gasselternijveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: NMHF
Additional info: HFl. 4.250,--

Date/Name Ship 1920-06-30 DRENTE
Manager: Harm Sloots Janzn., Delfzijl, Netherlands
Owner: Harm Sloots Janzn., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMHF
Additional info: Aankoopprijs HFl. 33.000,--. 1927 Groningen. 1934 callsign PDSX

Date/Name Ship 1942-03-31 ROERDOMP
Manager: Gerrit de Vries, Zwartsluis, Netherlands
Owner: Gerrit de Vries, Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PHCZ
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 28.000,--

Date/Name Ship 1943-02-23 ROERDOMP
Manager: Frederik de Vries, Delfzijl, Netherlands
Owner: Frederik de Vries, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHCZ
Additional info:

Date/Name Ship 1946-09-13 PRIMO
Manager: S.P. Jensen, Grenaa, Denmark
Owner: S.P. Jensen, Grenaa, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Grenaa / Denmark
Callsign: OXDA
Additional info:

Date/Name Ship 1949-00-00 PRIMO
Manager: Erik Hoffmeyer, Hundested, Denmark
Owner: Erik Hoffmeyer, Hundested, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Grenaa / Denmark
Callsign: OXDA
Additional info:

Date/Name Ship 1970-07-00 PRIMO
Manager: Berg Bach & Kjeld Egmose A/S, Høbro, Denmark
Owner: Berg Bach & Kjeld Egmose A/S, Høbro, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Høbro / Denmark
Callsign: OXDA
Additional info:

Ship Events Data

1910-05-11: Het Nieuws van de dag 11-05-1910: Scheepsbouw. Van de werf van den Heer W. Mulder te Stadskanaal is met goed gevolg te water geiaten een Hamburger havenschuit, groot 100 ton, en een schoeneraak, groot 200 ton, voor rekening van kapt. Theissens te Gasselternijveen (Opm.: "Drente".) De kiel werd gelegd voor een piektjalk, groot 200 ton, voor Duitsche rekening.

1910-06-11: Dagregister deel 18, nummer 742 den elfden Juni 1900 en tien. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Geert Theisens wonende te Gasselternijveen, verklaar bij dezen te zijn de eenige eigenaar van het zeilschoeneraakschip genaamd “Drente”, gebouwd te Stadskanaal, gemeente Wildervank hebbende een dek en twee masten, gemeten op bruto drie honderd en drie en vijf honderste kubieke meter of 106.97 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op twee honderd en veertig en zeven en zestig honderdste kubieke meter of 84.95 tonnen van 2.83 kubieke meter, thuis behoorende te Gasselternijveen, thans liggende te Stadskanaal en als schipper gevoerd wordende door mij zelven. G. Teisens. In de kantlijn staat bijgeschreven 7446 en opnieuw geboekt 372.

1910-06-21: Op 21-06-1910 eerste meting te Stadskanaal. Meetnummer: Hz1501N. Lengte: 29 m 50 cm, breedte: 5 m 70 cm, waterverplaatsing: 199,641 ton. Eigenaar: Geert Theisens, domicilie: Gasselternijveen.

1910-08-20: Het Nieuws van de dag 24-08-1910: Sassnitz, 20 Aug. De Ned. schoeneraak DRENTE, schipper Theisens, van Amled met gerst naar Aalborg bestemd, is hedenmorgen met gebroken grooten mast door het te Kiel thuisbehoorende s.s. Ferdinand alhier binnengesleept.

1918-12-18: Rotterdamsch Nieuwsblad 18-12-1918: IJmuiden, 16 Dec. De hier wegens stormweer en tegenwind binnengeloopen Nederlandsche schoeners DRENTE, kapt. Theisens en „Adelaar", kapt. Eftingh, beide van Westervik naar IJselmonde bestemd hebben heden de reis binnendoor via Gouda voortgezet ter ontlossing van de lading gezaagd hout.

1927-06-13: Op 13-06-1927, als DRENTE, zijnde een motorzeilschip, groot 326.15 m3, liggende te Appingedam door H. Mulder, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Harm Sloots, schipper te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het branden van 372 Z GRON 1927 op de achterlijst van de roef bakboordzijde op het achterschip. (Opm.: De aanwezige merken 7446 GRON zijn verwijderd.).

1935-10-08: Op 08-10-1935 meting te Groningen. Meetnummer: G4208N. Lengte: 29 m 97 cm, breedte: 5 m 75 cm, waterverplaatsing: 168,846 ton. Eigenaar:
H. Sloots, domicilie: Groningen.

1940-05-00: Bij het uitbreken van de oorlog opgelegd. In 1941 gevorderd door de Duitsers voor de vaart op de Waddeneilanden. Later voor de Transportflotte Speer op Scandinavië. In 1945 zwaar beschadigd teruggevonden en weer terug aan de eigenaar.

1972-00-00: Verbouwd tot kabellegger en voorzien van duikmaterieel. Herdoopt in 'Kabelfisken', eigenaar Jørgen Krumbak Hansen, Køge. In 09.1974 gerechtlijk verkocht aan Scandyk A/S te Køge en ingezet als stenenvisser. In 1991 werd de firma Scandyk A/S failliet verklaart en werd de "Kabelfisken" voor DKr. 5.000,-- verkocht aan de firma Smedekompagniet te Kopenhagen. In juni van het zelfde jaar werd de "Kabelfiken" overgenomen door de Port Authority of Copenhagen, die het voor 1 Dkr. verkocht aan de Handelaar in scheepsonderdelen Niels Kristian Stummann. Stummann zag dat er meer geld in het oude wrak zag en sloopte het niet. In 1997 verkocht voor DKr. 35.000,-- aan Arne Faerch Mikkelsen, Kopenhagen en herdoopt in 'Ellen'. In 05-2002 voor Dkr. 150.000,-- verkocht aan Leo Svan Jørgensen uit Kopenhagen en weer herdoopt in "Kabelfisken". In 06-2003 verkocht voor DKr. 125.000,-- (ligplaats in de Tømmerhaven, in het zuidelijk deel van de haven van Kopenhagen, inbegrepen) aan Andrea Kristine Alice Vanja van Webber. In sept. 2009 gaf ze, na een grondige verbouwing en verdikking van de scheepswand tot woonschip, en het plaatsen van een doorzichtige cabine op de roef, dienende als huiskamer, het schip (de nauwelijks nog te herkennen historische schoeneraak) haar originele naam "DRENTE" terug.

2006-00-00: Informatie van Teun van der Zee van maart 2006: 'Ellen' is still afloat, but I am afraid in a rather poor condition. She is lying as a houseboat in Copenhagens southern area, in fact close to 'Tyra' ex 'Voorlooper', and 'Vera Bagger', the former 'Seine' from Gideon in Groningen in 1926. Three Dutch ships lying a the same quay in their autumn of live. On the opposite quay the 'Passant' is lying (Blt. Vos and Zoon in 1922 # 31 as 'Alida'. Since September 2004 the vessel has been flying its original name 'DRENTE'.
(Zie ook hoofdstuk 38 van het boek 'Honderd Jaar Schepen, Schippers en Scheepsbouwers in Stadskanaal' van Willem Mulder, 2e druk.)

Ship Masters Data

Images


Description: De schoeneraak 'Drente' (bj 1910)
Image type: Photo

Description: 'Drente' (bj 1910)
Image type: Photo
Sources