Name ship: DRIE-GEBR'S

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5093820
Nat. Official Number: 2687 Z GRON 1952
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Terneuzensche Scheepsbouw-Maatschappij, Terneuzen, Netherlands
Yardnumber: 52
Date Laid Down:
Launch Date: 1951-11-14
Delivery Date: 1952-01-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 525
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor no. 1437 Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 335.00 Net tonnage
Deadweight: 765.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36000 Cubic Feet
Bale: 32800 Cubic Feet
 
Length 1: 56.18 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.77 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.94 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.66 Meters Depth, moulded
Draught: 3.24 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-01-04 DRIE-GEBR'S
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Lambertus Davids, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDTF
Additional info:

Date/Name Ship 1954-01-08 DRIE-GEBR'S
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf L. Davids, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDTF
Additional info:

Date/Name Ship 1969-06-03 DRIE-GEBR'S
Manager: Trimarine S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Trimarine S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPQB
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 DRIE-GEBR'S
Manager: Trident Maritime S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Trident Maritime S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPQB
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 DRIE-GEBR'S
Manager: Trimarine S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Trimarine S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPQB
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 DRIE-GEBR'S
Manager: Yacoob Ally, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Owner: Yacoob Ally, Georgetown, Guyana (British Guiana)
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Guyana (British Guiana)
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1952-00-00: Aanvankelijk 'Vida'.

1952-01-11: Op 11-01-1952 als "DRIE GEBROEDERS", zijnde een stalen motorschip, metende 1416.40 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8627 d.d. 19-12-1951, liggende te Terneuzen, door C. Matthijssen, scheepsmeter te Rotterdam, van brandmerk 2687 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant achterste dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.30 m. uit hekplaat, 1.70 m. uit de lengteas en 1.42 m. uit dek.

1954-11-21: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen nabij Kopenhagen tijdens reis van Newport naar Kopenhagen, beladen met stukgoed, waaronder stalen platen. Tijdens de reis bemerkte de kapitein, dat de fouten van de kompassen verschilden met die van de stuurtafels. Bij het aanlopen van Borkum Rif ondervond men, dat de richtingzoeker niet juist aanwees. Verder was het echolood onbruikbaar, enige onderdelen waren voor reparatie aan de wal. Op 21 november om 18.00 uur kreeg de stuurman de wacht; daar men veel mist had ondervonden, was de stuurman de gehele dag aan dek geweest. Het was na 18.00 uur heiig met motregen, de wind was Z.O. 4. Men voer volle kracht, de kapitein kwam af en toe op de brug. De kapitein controleerde de door de stuurman uitgezette koers, de kompassen werden niet vergeleken, men stuurde alleen op het stuurkompas. Om 22.30 uur liet de kapitein, die toen op de brug was, de vaart minderen tot halve kracht en even later tot langzaam. Hierna werd geregeld met het handlood gelood, het lood gaf geen afwijkende diepten aan. Men heeft geen boeien of schepen gezien. Te 22.57 uur zag men ongeveer dwars op aan stuurboord een groen licht. De kapitein begreep toen dat men een verkeerde koers stuurde en liet hard s.b. roer geven maar het schip liep aan de grond. Men slaagde er niet in het schip door achteruitslaan vlot te brengen. In de vroege ochtend van 22 november 1954 kwam er een sleepboot langszij en nadat men het drinkwater had laten weglopen gelukte het om 8.15 uur het schip vlotte slepen. Het schip bleek aan de grond gelopen te zijn op Dragor Sandrev, het vuur dat men voor Drogden had gehouden. Oordeel van de Raad is dat het aan de grond lopen van de Drie-Gebrís te wijten is aan de schuld van zowel kapitein Smit als stuurman Ottens. De stranding is mede een gevolg van het nalaten de lichten die zij zagen te controleren in de lichtenlijst. Bovendien is de Raad van oordeel dat door betrokkenen geen behoorlijk uitkijk is gehouden waardoor men veel eerder had kunnen weten dat een totaal verkeerde koers werd gestuurd. De Raad straft kapitein C. Smit, geboren 21 september 1930 en wonende te Opperdoes door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van twee weken. Stuurman R. Ottens geboren te Delfzijl op 25 augustus 1928, wonende te Delfzijl, door hem de bevoegdheid te ontnemen om als stuurman te varen op zeeschepen voor de tijd van twee weken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 29 april 1955.

1969-06-26: NvhN 26-06-1969: Drie Gebroeders naar Panama verkocht. De N.V. Scheepvaartbedrijf L. Davids te Delfzijl heeft haar motorkustvaartuig Drie Gebroeders verkocht aan de Britse rederij Trimarine, die gevestigd is te Panama. De nieuwe eigenaar zal het schip de huidige naam laten behouden en het onder Panamese vlag in de vaart brengen. De Drie Gebroeders werd in 1952 gebouwd bij de NV Terneuzense Scheepsbouw te Terneuzen en behoort tot het gladdektype. Het schip heeft een draagvermogen van 770 ton (499 bruto register ton) en het is voorzien van een 500 pk Werkspoor dieselmotor.

1989-00-00: Lloyds vermeld: Vessels existance in doubt.

Ship Masters Data

Images


Description: Drie-Gebr's 1952
Image type: Photo

Description: De Drie-Gebr's in 1967 opgelegd te Groningen.
Image type: Photo

Description: Drie-Gebr's 1952
Image type: Photo

Description: Drie Gebr's 1952 in 07-1979.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo
Sources