Name ship: AALTJE VAN DE RIET

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1887
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Koff-tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: J. & H. Nijhuis, Sappemeer, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1887-00-00
Delivery Date: 1887-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 65.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 57.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 24.14 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.01 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1887-00-00 AALTJEVAN DE RIET
Manager:
Owner: A. Kruize, Sappemeer, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: NBDJ
Additional info:

Date/Name Ship 1900-00-00 AMICITIA
Manager:
Owner: A. Kruidhoff, Wildervank, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NDBQ
Additional info:

Date/Name Ship 1910-00-00 AMICITIA
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info: To the inland trade

Ship Events Data

1890-12-09: Rotterdamsch Nieuwsblad 12-12-1890: Carolinerzijl, 9 Dec. Het gisteren van Itzehoe alhier aangekomen schip AALTJE VAN DER RIET, kapt. Kruize, kan wegens het ijs niet binnenkomen.

1897-04-10: Nieuws van de Dag 30-04-1897: Hamburg, 27 April. Voor het Seeambt alhier werd een onderzoek ingesteld naar de aanvaring d.d. 10 dezer, tusschen het st. Ferndale en op de Elve ten anker liggende Ned. tjalk AALTJE VAN DER RIET, van Makkum met een lading dakpannen, bij welke aanvaring laatstgenoemd schip gezonken is, daarna gelicht werd en thans wordt gerepareerd. De uitspraak volgt later.

1897-05-13: Algemeen Handelsblad 13-05-1987: AALTJE VAN DER RIET. (Hamburg, 11 Mei.) Het Seeambt deed heden uitspraak in de zaak der aanvaring van het Ned. tjalkschip AALTJE VAN DER RIET, gezagvoerder Kruize, door het Engelsche ss. Ferndale op 10 April in de Beneden Elbe, ten gevolge waarvan het tjalkschip is gezonken. Het oordeel van bet Seeambt luidde dat bij het passeren van het tjalkschip niet de noodige voorzichtigheid aan boord van het ss. Ferndale was in acht genomen, waardoor het tegen de ten anker liggende tjalk aanvoer, die daardoor is gezonken.

1908-10-13: NRC 15.10.1908: Delfzijl, 13 oktober. De met ka´niet (potaszout) geladen Nederlandse tjalk AMICITIA, schipper Kruidhof, is op Spiekeroog gestrand.

1908-10-14: PGC 17.10.1908: Neuharlingersiel 14 Oktober. De gestrande tjalk AMICITIA was van Hamburg met 50 last kainiet naar Groningen bestemd. Het schip is lek gesprongen. Door eilanders werd reeds 10000 pond van de lading geborgen.

1908-10-17: NRC 20.10.1908: Neuharlingersiel, 17 oktober. De tussen Langeroog en Spiekeroog gestrande Nederlandse tjalk AMICITIA is, na een gedeelte van de lading te hebben gelost, vlot en alhier in de haven gekomen. De schade aan het schip wordt op 1500 Mark geschat.

1909-05-10: NRC 11.05.1909: Delfzijl, 10 mei. Volgens hier ontvangen bericht is het schip AMICITIA, kapt. Kruidhof, geladen met graan, bij Norderney zwaar lek geworden en aan de grond gezet. De lading zal overgeladen worden in de tjalk CONFIANCE, kapt. Eerkens, die reeds per sleepboot ALERT derwaarts vertrok.

1909-05-11: NRC 13.05.1909: Nessmersiel, 11 mei. De in de nacht van 5 mei op een zandbank geraakte Nederlandse tjalk AMICITIA was met 112 ton rogge van Hamburg naar Leeuwarden bestemd. Dit vaartuig, dat door pompen weder vlot was gekomen, werd verder op het Norderney Watt omhooggezet. Omdat er geen direct gevaar bestond, is de bemanning weder aan boord gegaan. De lading is gedeeltelijk door zeewater beschadigd.

1909-05-17: PGC 13.05.1909: Delfzijl, 17 mei. De Ned. tjalk AMICITIA, kapt. Kruidhof, met een lading rogge van Hamburg naar Leeuwarden bestemd is voor een paar dagen te Norderney lek binnengekomen. Het schip SPES MEA, kapt. Eerkes, heeft een deel der lading overgenomen. De beide schepen
zijn hier gistermiddag aangekomen, gesleept door de sleepboot ALERT. Nader vernemen wij dat het te Wildervank thuisbehorende schip in de nacht van 4 op 5 mei te Nessmersiel op een zandbank gelopen is en daar lekgesprongen. Het schip werd door pompen weer vlotgebracht en daarna op het Norderneyer wad gezet. De opvarenden die het schip hadden verlaten zijn weer op het schip terug. 112 Ton rogge is door het water gedeeltelijk beschadigd.

1909-06-22: Nieuw van de Dag 28-06-1909: Emden, 22 Juni. Voor het Seeambt alhier werd heden behandeld de zaak van schipper Kruidhof, van de Nederiandsche tjalk AMICITIA. De AMICITIA verliet Hamburg op 21 April, meteen lading rogge, bestemd naar Leeuwarden. Den 3den Mei kwam het vaartuig Z.O. van Norderney in 13 voet water ten anker. Door omloopende wind zwaaide het aan den grond en begon zooveel water te maken, dat de pompen het niet meer lens konden houden. Met hoog water kwam de AMICITIA weder vlot en werd, met de lading, geborgen. De uitspraak van het Seeambt is, dat het ongeval veroorzaakt werd doordat in de nabijheid van het schip, waar het voor anker lag, de waterdiepte zioh gewijzigd had. Schipper Kruidhof treft geen blaam.

1910-00-00: To the inland trade.

1912-02-00: NRC 200212
Delfzijl, 19 februari. Het houten tjalkschip AMICITIA, schipper H. Kruidhof, is verkocht aan J. Veenstra te Veendam.

Ship Masters Data

Images

Sources