Name ship: DRIE GEBROEDERS (DE)

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1909
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 7190 GRON 1909
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1909-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 86.05 Gross tonnage
Net Tonnage: 69.37 Gross tonnage
Deadweight: 125.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.65 Meters Registered
Beam: 4.97 Meters Registered
Depth: 2.06 Meters Breadth, moulded
Draught: 1.89 Meters Other
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-03-23 DRIE GEBROEDERS
Manager: Harm Kappen, Delfzijl, Netherlands
Owner: Harm Kappen, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMKB
Additional info:

Date/Name Ship 1916-07-10 DRIE GEBROEDERS
Manager: Klaas Deen, Groningen, Netherlands
Owner: Klaas Deen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign:
Additional info: Aankoopprijs HFl. 11.000,-- / Kapitein Bol.

Ship Events Data

1909-03-23: Dagregister deel 18 nummer 232, den drieentwintigsten Maart 1900negen. Ik ondergeteekende Harm Kappen, schipper, gedomicilieerd te Delfzijl, verklaar bij dezen de eenige eigenaar te zijn van het stalen tjalkschip genaamd “De Drie Gebroeders”, hebbende een dek en een mast en netto groot negen en zestig zeven en dertig honderdste tonnen van twee en drie en tachtig honderdste kubieke meter, gebouwd te Martenshoek aan de werf van J.W. Boerma, thans aldaar liggende en gevoerd wordende door mij als schipper. Geteekend te Sappermeer, den 23 Maart 1900negen. H. Kappen. In de kantlijn staat bijgeschreven: 7190 en Blijkens verklaring overgeschreven 3 Juli 1917 deel 37 no. 8709 is nevensstaand schip op de laatste reis gestrand en totaal verloren gegaan waarom hetzelve voor zooveel nodig wordt uitgeboekt. Groningen, den 3 Juli 1917. De Bewaarder.

1909-04-05: Op 05-04-1909 eerste meting te Delfzijl. Meetnummer: Dz77N. Lengte: 25 m 12 cm. breedte: 5 m 02 cm, waterverplaatsing: 160,503 ton. Eigenaar: Harm Kappen, domicilie: Delfzijl.

1916-10-00: NRC 161016
Rotterdam, 16 oktober. Men seint ons uit Hamburg: De Nederlandse tjalk DRIE GEBROEDERS, geladen met hout en komende van Hernösand, is nabij Hamnskar gestrand en zal waarschijnlijk wrak worden.

1916-10-15: Final Fate: De tjalk 'Drie Gebroeders' (1909) van schipper/eigenaar K. Deen uit Groningen, op weg van Hern'osand naar Veghel (Noord-Brabant) met een lading hout, strandt op 15.10.1916 tijdens stormweer bij de Paternoster rotsen (Zweden) en gaat daarbij verloren. Een bemanningslid komt hierbij om het leven; de overige drie opvarenden kunnen vanaf de wal worden gered. Bron: 'De Zee' (1917)


Ship Masters Data

Date from: 1909
Captain: Kappen, Hiltjo
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images

Sources

General information regarding this ship

NNO 180512
Delfzijl, 18 mei. Het alhier thuis behorende tjalkschip DRIE GEBROEDERS, schipper Kappen, op reis van Hamburg naar Dortmund, heeft nabij Norderney tijdens een hevige onweersbui averij gekregen aan zeilen en zwaarden. De sleepboot NORDERNEY, die daar juist passeerde, heeft het schip op sleeptouw genomen en alhier binnen gebracht om te repareren.