Name ship: DUBBELDAM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1891
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Netherlands
Yardnumber: 46
Date Laid Down:
Launch Date: 1891-04-23
Delivery Date: 1891-08-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (28 3/4 , 46 1/2 & 74 - 51)
Speed in knots: 11.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 2700.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1749.00 Net tonnage
Deadweight: 2975.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 128000 Cubic Feet
 
Length 1: 329.10 Feet (British) Registered
Beam: 40.30 Feet (British) Registered
Depth: 22.40 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
40 0 464 0 0 504
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1891-08-20 DUBBELDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Mij., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Mij., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMPS
Additional info:

Date/Name Ship 1895-09-00 MADEIRENSE
Manager: H.R.S. Brocklehurst, Liverpool, Great Britain
Owner: R. Singlehurst & Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1901-00-00 MADEIRENSE
Manager: Booth Steam Ship Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Owner: Booth Steam Ship Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1910-00-00 MADEIRENSE
Manager: O.B. Sørensen, Bergen, Norway
Owner: O.B. Sørensen, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1912-00-00 MADEIRENSE
Manager: S.L. Christie, Bergen, Norway
Owner: Cuneo S.S. Co. Ltd., Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1891-04-23: NRC 240491
Rotterdam, 23 april. Met het beste gevolg werd heden te Katendrecht, van de werf van de heren Bonn en Mees, te water gelaten het fraaie, van staal gebouwde schroefstoomschip DUBBELDAM, gebouwd voor rekening van de Ned.erlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, en bestemd voor de vaart tussen Nederland en Amerika. Het stoomschip is lang 341, breed 40 en hol 25 Eng. voeten en 10 duim en zal ongeveer 3500 ton groot zijn.
De machine van 2500 paardenkracht is van het triple compound systeem en wordt benevens de stalen stoomketels, die hydraulisch geklonken worden, aan het etablissement van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Fijenoord vervaardigd. De vierbladige schroef is van gegoten staal, en men rekent op een vaart van 12½ mijl.
Het stoomschip heeft drie dekken, het bovendek is van staal vervaardigd, met teak bedekt, de beide andere dekken zijn van pitch pine. Het schip krijgt twee masten, en alle zware werkzaamheden, zoals lichten van de ankers, lossen, laden en ook het sturen, worden met hulp van stoom verricht. Aan de ventilatie is bijzondere zorg besteed; er loopt een kunstmatige inrichting daartoe door het gehele schip. Behalve een grote ruimte voor 440 tussendek-passagiers worden de grote en de boven salon ingericht voor 50 eerste klasse passagiers, die van alle geriefelijkheden zullen kunnen profiteren, welke op een eerste klasse passagiersboot met redelijkheid zouden kunnen worden verlangd. Alles wordt elektrisch verlicht. De doop van het stoomschip werd volbracht door het verbrijzelen van een fles champagne tegen de boeg van de DUBBELDAM door freule M.C.G. Reuchlin, dochter van Jhr. Otto Reuchlin, een van de directeuren van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij. Dit solide en zeer net afgewerkte stoomschip zal in de hoogste klasse van Veritas met de ster, Lloyd’s en Nederlandsche Vereeniging van Assurandeuren worden opgenomen. Door het fraaie weer en het altijd belangwekkende van de zaak waren vele toeschouwers met hun dames op de werf. Ook de experts van de verschillende verenigingen, waarin het stoomschip wordt opgenomen, waren op het terrein aanwezig.

1912-07-30: Final Fate: Op reis met passagiers en overigens in ballast van New York naar Port Antonio is de ‘MADEIRENSE’ op 30 juli 1912 op de Bird Rock, Crooked Island Passage (Bahamas) gelopen en verloren gegaan.


Ship Masters Data

Images

Sources