Name ship: DUKE OF HOLLAND II

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1981
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 8012592
Nat. Official Number: 16533 Z ROTT 1981
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, RoRo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity: Achterdeur, 53 trailers
Material Hull: Steel
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf & Machinefabriek Amels B.V., Makkum, Netherlands
Yardnumber: 375
Date Laid Down: 1981-01-12
Launch Date: 1981-08-28
Delivery Date: 1981-10-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
Power: 2935
Power Unit: kW
Eng. additional info: 2 x Deutz nrs. 6354054 en 6354055 Type RSBV6M540 (370x400) 600 rpm, elk 1467 kW.
Speed in knots: 14.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 1596.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 657.00 Net tonnage
Deadweight: 2022.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 79.43 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.02 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 17.66 Meters Breadth, moulded
Depth: 10.83 Meters Depth, moulded
Draught: 4.40 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1981-09-29 DUKE OF HOLLAND II
Manager: Norfolk Line B.V., Scheveningen, Netherlands
Owner: Norfolk Line B.V., Scheveningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDTM
Additional info:

Date/Name Ship 1985-03-01 DUKE OF HOLLAND II
Manager: Norfolk Scheepvaartmaatschappij B.V., Scheveningen, Netherlands
Owner: Norfolk Scheepvaartmaatschappij B.V., Scheveningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PDTM
Additional info:

Date/Name Ship 1990-01-09 MAERSK HOLLAND
Manager: Norfolk Scheepvaartmaatschappij B.V., Scheveningen, Netherlands
Owner: Norfolk Scheepvaartmaatschappij B.V., Scheveningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1990-01-23 MAERSK FRIESLAND
Manager: Norfolk Scheepvaartmaatschappij B.V., Scheveningen, Netherlands
Owner: Norfolk Scheepvaartmaatschappij B.V., Scheveningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1993-09-29 SV. DUJE
Manager: Brodospas Poduzece za Offshore, Teglenje i Spasavanje, Rijeka (Fiume), Croatia
Owner: Adriatic RoRo Ltd., Rijeka, Croatia
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8IK7
Additional info:

Date/Name Ship 1997-09-00 'SV. DUJE
Manager: Brodospas Poduzece za Offshore, Teglenje i Spasavanje, Rijeka (Fiume), Croatia
Owner: Dalmacija-Kvarner Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8IK7
Additional info:

Date/Name Ship 2003-12-16 RIZE IPEKYOLU
Manager: Rize Ipekyolu Deniz, Turkey
Owner: Rize Ipekyolu Deniz, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Turkey
Callsign: TCCR4
Additional info:

Date/Name Ship 2008-08-18 ERDEMLER 8
Manager:
Owner: Erdemier Nakliyat Tur Ltd., Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Turkey
Callsign: TCCR4
Additional info:

Date/Name Ship 2013-04-01 GUNESLI
Manager: Gunesli Denizcilik Iletisim, Istanbul, Turkey
Owner: Gunesli Denizcilik Iletisim, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TCCR4
Additional info:

Ship Events Data

1981-09-24: Leeuwarder courant 24-09-1981: Duke of Holland" kan Makkum pas uit na baggeren vaargeul. Makkum - De vaargeul die Makkum met het IJsselmeer verbindt zal deze week gedeeltelijk uitgebaggerd worden. Het baggerwerk is nodig om de „Duke of Holland", de veerboot die deze week door de scheepswerf Amels afgeleverd wordt, in staat te stellen Makkum te verlaten. Het schip heeft een diepgang van 3.60 m., terwijl de geul op sommige plaatsen slechts 3.30 m. diep is. Gistermiddag is men met het werk begonnen. Peilingen die door Rijkswaterstaat op verzoek van Amels waren uitgevoerd, hebben de noodzaak van baggeren aangetoond. Er wordt gebaggerd ter hoogte van het recreatiecentrum „De Holle Poarte". Men hoopt de geul voor vriidag, wanneer het schip officieel zal uitvaren, op diepte te hebben.

1981-10-01: Op 01-10-1981 als "DUKE OF HOLLAND II", zijnde een stalen motorvrachtschip met passagersdaccomodatie, metende 4520.92 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 20207 d.d. 24-09-1981, liggende te Scheveningen, door W. Tromp, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 16533 Z ROTT 1981 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in zijwand dekhuis op het bovendek, 8.80 m. uit hekplaat, 7.35 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.

1981-10-20: NvhN 20-10-1981: Duke of Holland II in de vaart. Van Scheveningen uit vond op de Noordzee de proefvaart plaats van de autoveerboot Duke of Holland 11. De veerboot werd in opdracht van de Rederij Norfolk Line B.V. te Den Haag gebouwd bij de Scheepswerf Amels B.V. in Makkum. Het schip is 81,20 meter lang, is 17,65 meter breed en heeft een holte van 11,03 meter. Voor de voortstuwing zijn twee Deutz dieselmotoren van elk 2000 pk geïnstalleerd; die de Roll on-Roll off trailer-ferry een dienstsnelheid geeft van 14 mijl. De Duke of Holland II kan 53 trailers en 38 passagiers meenemen op de veerdienst Scheveningen-Great Yarmouth. De bouw stond onder toezicht van Bureau Veritas en de Nederlandse Scheepvaart Inspectie.

2015-01-31: Ferry grounded in storm. In the morning of Jan 31, 2015, the "GÜNEŞLİ" dragged anchor on Bandirma roads in the Marmara sea, and drifted ashore in Tatlisu opposite to Bandirma. The accident happend during a Southwest storm which also threatened ships in the port of Bandirma at times reaching speeds of 70 kilometers.

2015-02-03: On 03-02-2015 refloated and achored at Tatlisu roads.

2017-02-00: Final Fate: In 2017 de naam ook als Ro Ro Gunesli, vlag Congo.In 02-2017 verkocht voor sloop aan Ege Gemi Söküm San. ve Ticaret A.S. Aliağa, op 08-02-2017 op het sloopstrand gezet te Aliağa, Turkije.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Duke of Holland II'
Image type: Photo

Description: Duke of Holland II 1981 in 1987 at Scheveningen.
Image type: Photo

Description: Maersk Friesland 1981 ex Duke of Holland II on 13-03-1990 Scheveningen.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo

Description: 'Maersk Friesland' (ex 'Duke of Holland II') - photo: Tallinn, Estland, 1992.
Made By: © Johannes, N. (Niels)
Image type: Photo
Sources