Name ship: DUTCH ENGINEER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1964
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 6403230
Nat. Official Number: 11697 Z ROTT 1964
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Chemical
Standard Ship Type:
Type Deck: Trunk deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Netherlands
Yardnumber: 355
Date Laid Down: 1963-06-27
Launch Date: 1963-12-14
Delivery Date: 1964-05-15
Technical Data

Engine Manufacturer: KlŲckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (KŲln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 3530-356-61 Type ( 320x450)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 268.00 Net tonnage
Deadweight: 790.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.14 Meters Depth, moulded
Draught: 3.85 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1964-01-15 DUTCH ENGINEER
Manager: N.V. Tankvaart Rotterdam, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Tankvaart Rotterdam, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDTV
Additional info:

Date/Name Ship 1973-10-23 DUTCH ENGINEER
Manager: Gebr. Broere B.V., Dordrecht, Netherlands
Owner: Tankvaart Dordrecht B.V., Dordrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PDTV
Additional info:

Date/Name Ship 1978-04-03 DUTCH ENGINEER
Manager: Sealion Shipping Ltd., London, Great Britain
Owner: Nimrod Shipping Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GXZA
Additional info: In charter bij Broere, Dordrecht

Date/Name Ship 1981-00-00 TEES REDWING
Manager: Sealion Shipping Ltd., London, Great Britain
Owner: TNT transport & Sealion Shipping Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GXZA
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 TEES REDWING
Manager: Barchester Shipping Ltd., London, Great Britain
Owner: Barchester Shipping Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GXZA
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 VASILIOS XII
Manager: Vasilios XII Shipping Co., Piraeus, Greece
Owner: Vasilios XII Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV7153
Additional info:

Date/Name Ship 1997-04-00 GULF MAID
Manager: Winnebaga Shipping Inc., Panama, Panama R.P.
Owner: Winnebaga Shipping Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP8960
Additional info:

Ship Events Data

1964-01-15: Het schip in aanbouw wordt op 15-01-1964 bij het Kadaster teboekgesteld als DUTCH ENGINEER, eigendom van de N.V. Tankvaart Rotterdam te Rotterdam. Voltooid op 16-04-1964.

1964-01-21: Op 21-01-1964 als "DUTCH ENGINEER", zijnde een stalen motortankschip in aanbouw onder bouwno. 355 bij N.V. Scheepsbouwwerf v/h de Groot en van Vliet te Slikkerveer, nog niet gemeten, liggende te Slikkerveer, door J.G.D. Wigman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 11697 Z ROTT 1964 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in achterwand dekhuis, 6.8 m. uit hekplaat, -- uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.

1964-05-22: Gereformeerd gezinsblad 22-05-1964: Motortanker overgedragen. Vorige week werd de nieuwe motortanker ĄDUTCH ENGINEER" overgedragen door de scheepsbouwwerf v.h. De Groot en van Vliet te Slikkerveer aan de opdrachtgevers de N.V. Tankvaart Rotterdam te Rotterdam. Dit schip is het tweede van dit type. Sinds vorig jaar november is het zusterschip de ..DUTCH MASTER" reeds in dienst. Het bijzondere van deze schepen ligt niet in de afmetingen want het zijn kustvaartuigen en blijven dus nog onder de grens van 500 Bruto Register ton. Het zijn echter tankschepen, die speciaal zijn gebouwd voor het transport van zeer agressieve chemicaliŽn die niet alleen een verwoestende werking hebben op normaal staal maar tevens zeer zwaar en ook nog vergiftig zijn. Daarvoor is een gedeelte van de ladingtanks (3) vervaardigd van roestvrij staal en ook van normaal scheepsbouwstaal waar echter een dunne laag roestvrijstaal overheen is gewalst. Ook zijn de ladingleidingen en de pompen van roestvrij materiaal vervaardigd. De overige kleinere ladingtanks (5) zijn van normaal staal, die echter ook van een beschermende laag "Dimetcote" zijn voorzien, waardoor zij ook bestand zijn tegen schadelijke chemicaliŽn. Het laadvermogen van deze schepen bedraagt ca. 790 ton terwijl de voortstuwing geschiedt door een Deutz-motor van 750 PK die de schepen een snelheid geeft van ca. 11 knoop.

1987-12-12: LR class withdrawn 12/12/87, then HR.

2002-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Dutch Engineer 1964
Image type: Photo

Description: Dutch Engineer 1964
Image type: Photo

Description: Dutch Engineer 1964
Image type: Photo

Description: Dutch Engineer 1964
Image type: Photo

Description: Tees Redwing 1964 ex Dutch Engineer.
Image type: Photo
Sources