Name ship: DUTCH MASTER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1963
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5410913
Nat. Official Number: 11565 ROTT 1963
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Chemical
Standard Ship Type:
Type Deck: Trunk deck
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Netherlands
Yardnumber: 354
Date Laid Down: 1962-12-17
Launch Date: 1963-06-24
Delivery Date: 1963-09-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 3452-211-216 Type (320x450)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 271.00 Net tonnage
Deadweight: 790.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.16 Meters Depth, moulded
Draught: 4.45 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1971-00-00: Tijdens de reparatie op de Rickmers Werft te Bremen, ook verlengd: Brt 738, Nrt 456, Dwat 1405. Loa 64,85 LL 59,95

1973-00-00: Herbouwd

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1963-09-28 DUTCH MASTER
Manager: N.V. Tankvaart Rotterdam, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Tankvaart Rotterdam, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDTW
Additional info:

Date/Name Ship 1971-03-10 ELLEN ESSBERGER
Manager: John T. Essberger G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg, Germany
Owner: Partenrederei Ellen Essberger, Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9VWV
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 LINOX
Manager: Armamento e Comisioni Marittime S.A.S. (ACOMAR), Genoa, Italy
Owner: Armamento e Comisioni Marittime S.A.S. (ACOMAR), Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: IJBV
Additional info:

Date/Name Ship 1992-05-00 CHEMSTAR
Manager: Helix Shipping S.A., Piraeus, Greece
Owner: Chemstar Navigation Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SW8287
Additional info:

Ship Events Data

1963-06-25: Het Vrije Volk 25-06-1963: DUTCH MASTER' botst bij tewaterlating... De "DUTCH MASTER" (Hollandse schipper), gisteravond te water gelaten bij de scheepswerf v. h. De Groot en Van Vliet in Slikkerveer, toonde bij - zijn - stapelloop al direct zijn voorkeur. Het schip botste ten minste, eenmaal in het water, met de achtersteven tegen de eerder van stapel -gelopen „KARIN SMITS". „Dat komt van de champagne," zei doopster mevrouw J. F. Cook-de Monchy, echtgenote, van een der directeuren van Pakhuismeesteren N.V. te Rotterdam. De tanker, die een deadweight van ongeveer 790 ton heeft, beschadigde de Karin Smits echter nauwelijks. Hij werd vastgemaakt aan de sleepboot „De Regge" van Piet Smit, en kon zonder ongemakken weer in de haven worden gemeerd. Het schip is het eerste van twee motortankschepen dat wordt gebouwd in opdracht van de rederij N.V. Tankvaart Rotterdam. Het is een enkelschroef, enkeldektype, uitgerust met trunk. De voortstuwing geschiedt door een 750 pk motor, terwijl de bruto-tonnage beneden de 500 - registon ton zal blijven. Het schip is ruim 52 meter lang en 9.60 meter breed. Een bijzonderheid is, dat het vaartuig roestvrijstalen middentanks telt, die geschikt zijn voor het vervoer van vele, waaronder zeer agressieve, chemicaliën. Het schip is, gebouwd onder toezicht van Lloyd's Register of Stopping - en volgens de voorschriften van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie. Een bijzonder fleurige noot bij de tewaterlating, waren de talloze kinderen, die vijf minuten voor de stapelloop in drommen de werf op kwamen rennen.

1967-05-24: NvhN 24-05-1967: Gif ontsnapt uit tanker: 20 mensen in ziekenhuis. Twintig mannen, vrouwen en kinderen zijn vanmorgen vroeg naar ziekenhuizen in Rotterdam overgebracht nadat ongeveer 10 liter van het uiterst giftige en brandbare acrylonitriel, — een chemisch produkt dat vanwege haar bijzonder kwaadaardige eigenschappen doorgaans nauwlettend in de gaten wordt gehouden —ontsnapte tijdens het onder hoge druk laden van het m.s. DUTCH MASTER met dit produkt. Door nog onopgehelderde oorzaak belandde tien liter acrylonitriel niet in de tanks van de DUTCH MASTER maar in het water. Door de daarbij ontstane giftige dampen begonnen zich bij de twintig mannen, vrouwen en kinderen —allen opvarenden van lichters die dicht bij de tanker waren afgemeerd — vergiftigingsverschijnselen voor te doen, als tranende ogen en braakneigingen. Artsen vonden het nodig dat zij voor controle werden overgebracht naar een ziekenhuis. Later bleek dat geen van hen nadelige gevolgen had ondervonden.

1970-12-29: Onderweg van Middlesborough naar Rotterdam na een aanvaring met het Engelse m.s 'Moray Firth IV' gezonken in de monding van de Humber. De bemanning werd gered door het Duitse m.s. 'Sundern'. Op 13 januari 1971 gelicht en vervolgens gekocht door de bergers, Ulrich Harms G.m.b.H. & Co., Hamburg en naar Cuxhaven gebracht. In het voorjaar van 1971 verkocht aan Essberger, gerepareerd en verlengd bij de Rickmers Werft te Bremen: Brt 738, Nrt 456, Dwat 1405. Loa 64,85 LL 59,95.

1992-09-18: Liggend bij Germaniki Scala op de rede van Perama, bij het reinigen van de ladingtanks, ontploffingen in die tanks, waarbij 2 mensen om het leven zijn gekomen.

1997-12-28: Op de ankerplaats van Aspropirgos, in aanvaring met de chemicaliëntanker 'Vasilios VIII' (1964-776 BRT ex. Ned.'Mare Liberum'). Het schip kreeg geen toestemming om haar reis te vervolgen, eerst moest er een grondige inspectie plaats vinden. Op 5 januari 1998, na inspecties, de reis naar Thessaloniki in ballast vervolgd.

1999-01-30: Tijdens de reis van Izmit (Tur.) naar Thessaloniki, gestrand in positie 39.65.5 N. - 26.05.8 O. bij Fener Island in de Bosporus. Op 31 januari op eigen kracht vlotgebracht en geankerd bij Bozcaada Island in afwachting van beslissingen om het schip te repareren. Op 5 april voor de Turkse kust gestrand; vlotgebracht en vervolgens naar Mytilene gevaren voor herstel. Op 15 april te Mytilene aangekomen en aldaar gerepareerd.

2005-09-18: Final Fate: Arriveerde te Aliaga om gesloopt te worden door Karahuseyionglu Demir Celik Gemi Sokum Ltd, aanvang sloopwerkzaamheden 22 september.

Ship Masters Data

Images


Description: Dutch Master 1963
Image type: Photo

Description: Dutch Master 1963
Image type: Photo

Description: Dutch Master 1963
Image type: Photo

Description: Dutch Master 1963

Image type: Photo

Description: Ellen Essberger 1963 ex Dutch Master.
Image type: Photo

Description: Ellen Essberger 1963 ex Dutch Master.
Made By: © Schmaal, G.J. (Gerrit)
Image type: Photo

Description: Linox 1963 ex Ellen Essberger ex Dutch Master
Image type: Photo

Description: Chemstar 1963 ex Linox ex Ellen Essberger ex Dutch at Aliaga in 09-2005.
Image type: Photo
Sources